Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69083
Title: | ความต้องการที่อยู่อาศัยของกลุ่มผู้ใช้อินเตอร์เน็ตในประเทศไทย |
Other Titles: | Housing need of internet users in Thailand |
Authors: | วรุตม์ ธรรมกุล |
Advisors: | มานพ พงศทัต |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ที่อยู่อาศัย อินเทอร์เน็ต Dwellings ; Housing Internet |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตกุประสงค์เพื่อศึกษา ความต้องการที่อยู่อาศัย, การตัดสินใจเลือกซื้อที่อยู่อาศัย และการรับรู้ข้อมูลด้านที่อยู่อาศัยผ่านเครือข่ายอินเตอร์เน็ต ของกลุ่มผู้ใช้อินเตอร์เน็ตในประเทศไทย โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบบังเอิญ (Accidental) จำนวน 450 ตัวอย่าง จากกลุ่มผู้ใช้อินเทอร์เน็ต และใช้วิธีการสำรวจด้วยแบบสอบถาม ผ่านเครือข่ายอินเทอร์เน็ต ผลของการศึกษากลุ่มผู้ใช้อินเตอร์เน็ตที่ตอบแบบสอบถาม ส่วนใหญ่เป็นเพศชาย กลุ่มอายุ 20-25 ปี มากเป็นอันดับแรก คิดเป็นร้อยละ 45.1, กลุ่มอายุ 25 - 35 ปี คิดเป็นร้อยละ 40.0 และ กลุ่มที่อายุมากกว่า 35 ปี คิดเป็นร้อยละ 14.9 โดยแยกวิเคราะห์เป็น 2 กลุ่ม โดยใช้อายุ 25 เป็นเกณฑ์ จากการศึกษาสรุปได้ว่า ความต้องการที่อยู่อาศัยของกลุ่มอายุน้อยกว่า 25 ปี เป็นกลุ่มที่มีความสนใจในอินเตอร์เน็ตและเป็นความต้องการในอุดมคติ และกลุ่มที่อายุตั้งแต่ 25 ปีขึ้นไป เป็นกลุ่มที่มีความต้องการที่อยู่อาศัยในปัจจุบัน มีความแตกต่างกันในเรื่องทำเลที่ตั้ง โดยกลุ่มที่ต้องการที่อยู่อาศัยในอุดมคติ มีความต้องการที่อยู่อาศัยที่ตั้ง บริเวณศูนย์กลางธุรกิจ กับด้านใต้ของกรุงเทพมหานคร และกลุ่มที่มีความต้องการที่อยู่อาศัยในปัจจุบันต้องการที่อยู่อาศัยที่ตั้ง ด้านตะวันตก กับด้านตะวันออกเฉียงเหนือของกรุงเทพมหานคร ทั้งสองกลุ่มมีความต้องการที่อยู่อาศัยประเภทบ้านเดี่ยวระดับราคาระหว่าง 1,500,001 - 3,000,000 บาท และอาศัยข้อมูลจากเครือข่ายอินเตอร์เน็ตเป็นสื่อเสริมเพื่อช่วยในการค้นหาข้อมูลเพื่อใช้ในการเปรียบเทียบและประกอบการตัดสินใจเลือกซื้อที่อยู่อาศัย |
Other Abstract: | The objective of this thesis was to study the housing need of Internet users in Thailand, their decision on accommodation buying, and their accessibility to housing information via the Internet. The data was collected from an accidental sample of 450 Internet users by means of questionnaires through the Internet. According to the findings, the majority of the sample are male. 45.1 per cent of the group are in the 20-25 age range, 40 per cent in the 25-35 age range and 14.9 per cent in the over 35 age range. The sample group was categorized into two subgroups by age 25 criteria. The study concluded that the younger than 25-year-old group, interested in Internet, has an ideal house in mind without a real need for housing, while the other group has a real need for a house. Furthermore, groups have different preferences for location. The farmer group prefers houses in the business center in the south of Bangkok. On the other hand, the latter prefers those in the west and the northeast of Bangkok. However, both groups prefer detached houses ranging from 1,500,001 to 3,000,000 baht. In addition, they use housing information from the Internet as a supplementary information source in making housing comparisons for their decision making. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (คพ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | เคหพัฒนศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | เคหการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69083 |
ISSN: | 9743322728 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Varut_ta_front.pdf | หน้าปกและบทคัดย่อ | 727.2 kB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_ch1.pdf | บทที่ 1 | 317.25 kB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_ch2.pdf | บทที่ 2 | 855.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_ch3.pdf | บทที่ 3 | 355.42 kB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_ch4.pdf | บทที่ 4 | 1.73 MB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_ch5.pdf | บทที่ 5 | 581.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Varut_ta_back.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 3.11 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.