Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSupot Teachavorasinskun-
dc.contributor.authorSirichai Pethrung-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Engineering-
dc.date.accessioned2020-11-11T13:50:59Z-
dc.date.available2020-11-11T13:50:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70184-
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2019-
dc.description.abstractOrientation paths of shear wave velocity  for clayey soil subjected to multiple triaxial loading tests are dependent on complicated factors direction of stresses, void ratio, coefficient of earth pressure at rest, etc. However, most suggested the mean effective stress could provide a suitable correlation as well. In the present study, an identify the shear wave velocity  under triaxial undrained small loading-unloading test , monotonic triaxial drained compression test , triaxial drained loading-unloading test , triaxial stress control test , drained triaxial extension , and undrained triaxial extension  measured using the bender elements was presented. These results are indicated that the vertical stress and horizontal stress were found to be more favorable in only drained conditions while the mean effective stress for entire experimental triaxial testing could clarify the orientation paths of shear wave velocity and elastic shear modulus, especially when shear wave velocity were properly normalized by void ratio function. The shear wave velocity during drained and undrained mode shearing at small strain to large strain levels were almost linear. Based on tests data, straight trend lines from the relationship between the mean effective stress with shear wave velocity and elastic shear modulus could be established. The proposed identification of shear wave velocity and elastic shear modulus with various stress paths could well provide a new empirical expression to evaluate the stiffness Bangkok clay.-
dc.description.abstractalternativeแนวเส้นทางความเร็วคลื่นเฉือนสำหรับดินเหนียวภายใต้การทดสอบภายใต้การทดสอบแบบสามแกน ในลักษณะหลายรูปแบบการทดสอบขึ้นอยู่กับปัจจัยที่มีความซับซ้อน เช่น ทิศทางของความเค้น อัตราส่วนของช่องว่างระหว่างดิน และสัมประสิทธิ์ของความดันดิน เป็นต้น อย่างไรก็ตาม มีผู้ที่ทำการศึกษาเป็นจำนวนมากได้ทำการแนะนำให้ใช้ค่าหน่วยแรงประสิทธิผลในการปรับเทียบเคียงค่าโมดูลัสแรงเฉือนสำหรับดิน ซึ่งมีเหมาะสมเป็นอย่างดี ในการศึกษาครั้งนี้ ผู้วิจัยได้เสนอการจำแนกความเร็วคลื่นเฉือนภายใต้การทดสอบแบบสามแกนในหลายรูปแบบ อาทิเช่น การทดสอบแบบสามแกน-ไม่ระบายน้ำ ในลักษณะอัดแรงและถอนแรงเป็นวงรอบ การทดสอบแบบสามแกน-ระบายน้ำอัดแรงทางเดียว การทดสอบแรงอัดแบบสามแกน-ระบายน้ำ ในลักษณะอัดแรงและถอนแรงเป็นวงรอบ การทดสอบแบบสามแกนควบคุมความเค้น การทดสอบแรงดึงสามแกน-ระบายน้ำ และการทดสอบแรงดึงสามแกน-ไม่ระบายน้ำ  ร่วมกับการตรวจวัดด้วยเบนเดอร์อิลิเมนต์ ผลการวิจัยพบว่า ความเค้นในแนวตั้งและความเค้นในแนวนอนสามารถจำแนกแนวเส้นทางความเร็วคลื่นเฉือนในสภาวะระบายน้ำได้ ในขณะที่หน่วยแรงประสิทธิผลในทุกรูปแบบของการทดสอบแบบสามแกนสามารถบ่งชี้ทิศทางการของแนวเส้นทางความเร็วคลื่นเฉือน โดยเฉพาะอย่างยิ่งเมื่อความเร็วคลื่นเฉือนซึ่งถูกทำให้ปรับให้เป็นมาตรฐานด้วยฟังก์ชั้นช่องว่างระหว่างดิน ผลของการปรับแก้พบว่า ความเร็วคลื่นเฉือนในรูปแบบของการทดสอบที่ระดับความเครียดต่ำถึงความเครียดระดับสูง แนวเส้นทางความเร็วคลื่นเฉือนมีแนวโน้มเป็นเส้นตรง จากข้อมูลการทดลองนี้ แนวโน้มเส้นตรงซึ่งสามารถสร้างจากความสัมพันธ์ระหว่างหน่วยแรงประสิทธิผลกับความเร็วคลื่นเฉือน-โมดูลัสเฉือนได้ถูกนำเสนอเพื่อจำแนกแนวเส้นทางความเร็วคลื่นเฉือน โมดูลัสเฉือน นำไปสู่การเสนอสมการใหม่เพื่อใช้ประเมินความแข็งของดินเหนียวกรุงเทพ-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.136-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subject.classificationEngineering-
dc.titleShear wave velocity measurement of Bangkok clay under triaxial testing with various stress paths-
dc.title.alternativeการวัดความเร็วคลื่นเฉือนของดินเหนียวกรุงเทพภายใต้การทดสอบสามแกนที่ต่างทางเดินความเค้น-
dc.typeThesis-
dc.degree.nameDoctor of Philosophy-
dc.degree.levelDoctoral Degree-
dc.degree.disciplineCivil Engineering-
dc.degree.grantorChulalongkorn University-
dc.email.advisorSupot.T@Chula.ac.th-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2019.136-
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5771473921.pdf3.6 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.