Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70314
Title: Utilizing user-generated content to analyze tours and activities in bangkok: A tripadvisor case study
Other Titles: การนำเนื้อหาที่ผู้ใช้สร้างขึ้นเองมาวิเคราะห์ทัวร์และกิจกรรมในกรุงเทพมหานคร กรณีศึกษาจาก TripAdvisor
Authors: Naina Chugh
Advisors: Naragain Phumchusri
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Engineering
Advisor's Email: Naragain.P@Chula.ac.th
Subjects: TripAdvisor
Content analysis ‪(Communication)‬
การวิเคราะห์เนื้อหา
Issue Date: 2019
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The overarching goal of this paper is to gain visibility on tourist preferences and whether or not the needs of tourists are being met. With the Travel and Tourism (T&T) sector being the backbone to the global economy and the sector becoming more saturated and competitive, insights on T&T are vital now, more than ever. The rise of social media and user-generated content has effectuated the opportunity for a systematic analysis of tourist preferences via user-generated content. This paper is focused on gaining insights into tourism in Bangkok, Thailand through user-generated content scraped from TripAdvisor’s online reviews of tours and activities. In order to develop insights on tourist preferences and tourism trends in Bangkok, various analyses were implemented, including sentiment analysis to gather tourist point-of-view, association rules mining to find patterns of preferences, and natural language processing along with text frequency analysis to understand what features tourists are most frequently talking about. This paper also developed machine learning prediction models using Logistic Regression, Support Vector Machine, and Random Forest algorithms to forecast 5-start ratings and 1-star ratings of reviews – with the purpose of identifying factors that significantly affect positive and negative sentiments on tours/activities.
Other Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ตั้งอยู่บนจุดประสงค์ที่จะทำความเข้าใจความต้องการของนักท่องเที่ยวและวัดผลความพึงพอใจของนักท่องเที่ยว การเดินทางและอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวนั้นเป็นเสมือนกระดูกสันหลังของเศรษฐกิจโลกซึ่งนับวันยิ่งมีการแข่งขันเพิ่มมากขึ้น ข้อมูลเชิงลึกที่เกี่ยวข้องจึงยิ่งมีความสำคัญเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ ชุดข้อมูลที่มีผลกระทบและควรค่าแก่นำมาการวิเคราะห์อย่างมีระบบในยุคดิจิทัลคือเนื้อหาที่ผู้ใช้สร้างขึ้นเองในโซเชียลมีเดีย ดังนั้นผู้จัดทำวิทยานิพนธ์จึงนำเนื้อหาที่ผู้ใช้สร้างขึ้นเองตรงส่วนของการวิจารณ์ (รีวิว) ออนไลน์เกี่ยวกับทัวร์และกิจกรรมทางการท่องเที่ยวในเว็บไซต์ TripAdvisor มาวิเคราะห์เพื่อให้ได้มาซึ่งข้อมูลเชิงลึกที่กล่าวไปข้างต้น กระบวนการศึกษาและวิจัยเริ่มตั้งแต่การวิเคราะห์ในหลากหลายรูปแบบ เช่น การวิเคราะห์ความรู้สึก (sentiment analysis) เพื่อรวบรวมมุมมองที่หลากหลาย การหากฎความสัมพันธ์ (association rules mining) เพื่อหารูปแบบของความต้องการ และการประมวลผลภาษาตามธรรมชาติ (natural language processing) ร่วมกับการวิเคราะห์ความถี่ในการใช้อักษร (text frequency analysis) เพื่อบอกว่านักท่องเที่ยวพูดถึงประเด็นอะไรบ่อยที่สุด ยิ่งไปกว่านั้น กระบวนการวิจัยยังครอบคลุมไปถึงการทำโมเดลทำนายผลลัพธ์ผ่านการเรียนรู้ของเครื่อง (machine learning prediction model) โดยนำการอัลกอริทึม 3 รูปแบบมาใช้ ได้แก่ การจำแนกแบบถดถอยโลจิสติกส์ (logistic regression),  แบบเครื่องเวกเตอร์ค้ำยัน (support vector machine), และแบบการสุ่มป่าไม้ (random forest) เพื่อคาดคะเนพฤติกรรมการวิจารณ์ที่จะนำไปสู่การให้5ดาวหรือ1ดาวในรีวิว และระบุว่าอะไรคือปัจจัยที่ส่งผลต่อความรู้พึงพอใจในทัวร์และกิจกรรมการท่องเที่ยวทั้งในแง่บวกและแง่ลบ
Description: Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2019
Degree Name: Master of Engineering
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Industrial Engineering
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70314
URI: http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.291
metadata.dc.identifier.DOI: 10.58837/CHULA.THE.2019.291
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6170199521.pdf4.98 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.