Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70381
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | วีระ สมบูรณ์ | - |
dc.contributor.author | จรินทร์ทิพย์ สายมงคลเพชร | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-11T14:05:35Z | - |
dc.date.available | 2020-11-11T14:05:35Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70381 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ร.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2562 | - |
dc.description.abstract | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มุ่งศึกษาถึงแนวคิดความเป็นแกนกลางของอาเซียนผ่านมิติของการสร้างความเชื่อมโยงระหว่างกันในอาเซียนระหว่างปี ค.ศ. 2010 – 2019 เป็นสำคัญ โดยมีโครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง เป็นกรณีศึกษา ประเด็นปัญหาของการศึกษานี้มีความสำคัญเพราะนับจากการประกาศใช้กฎบัตรอาเซียนในปี ค.ศ. 2008 แนวคิดความเป็นแกนกลางของอาเซียนได้กลายเป็นหลักการสำคัญที่อาเซียนใช้ดำเนินนโยบายความสัมพันธ์กับประเทศภายนอกภูมิภาคมาโดยตลอด อีกทั้งที่ผ่านมาอาเซียนเชื่อว่าการสร้างความเชื่อมโยงระหว่างกันภายในประเทศสมาชิกอาเซียนจะช่วยสนับสนุนบทบาทความเป็นแกนกลางของอาเซียนในสถาปัตยกรรมแห่งภูมิภาคได้ งานชิ้นนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสารและอาศัยทฤษฎีเสรีนิยมเชิงสถาบันของโรเบิร์ต โคเฮนในการพัฒนากรอบแนวคิดการวิจัย วิทยานิพนธ์ฉบับนี้เสนอว่า การสร้างความเชื่อมโยงระหว่างกันในอาเซียนจากกรณีของโครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิงจะไม่สามารถช่วยส่งเสริมความเป็นแกนกลางของอาเซียนได้ เนื่องจากภายใต้กรอบแนวคิดเสรีนิยมเชิงสถาบันที่ใช้ในการศึกษาชี้ให้เห็นถึงข้อจำกัดสำคัญ 2 ประการ ได้แก่ (1) ข้อจำกัดภายในอาเซียน คือ รูปแบบและลักษณะของความร่วมมือเชิงสถาบันด้านความเชื่อมโยงของอาเซียน และ (2) ข้อจำกัดภายนอกอาเซียน คือ การส่งออกรถไฟความเร็วสูงภายใต้นโยบายหนึ่งแถบหนึ่งเส้นทางของจีนในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ซึ่งข้อจำกัดทั้งสองต่างก็ส่งผลกระทบต่อการดำเนินโครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง จนเป็นสาเหตุหนึ่งที่ทำให้อาเซียนมิอาจบรรลุไปสู่เป้าหมายของการส่งเสริมความเป็นแกนกลางของอาเซียนได้ดังที่ได้วางแผนไว้ | - |
dc.description.abstractalternative | The primary aim of this thesis is to examine the notion of ASEAN Centrality through ASEAN Connectivity dimension between 2010 and 2019 with the Singapore-Kunming Rail Link (SKRL) as the case study. Its research problems are significant because ASEAN Centrality is an important principle that ASEAN has employed in conducting its external relations since it was mandated in the ASEAN Charter in 2008. Meanwhile, ASEAN believes that enhancing connectivity among ASEAN Member States will promote its centrality and serve ASEAN as the primary driving force in the regional architecture. This study is a documentary research and relies on Robert Keohane’s theory of Institutional Liberalism in developing its conceptual framework. The thesis argues that the enhancement of ASEAN Connectivity in the case of the Singapore-Kunming Rail Link (SKRL) is unable to promote ASEAN Centrality. This is due to two limitations, as can be seen from the conceptual framework of Institutional Liberalism, that obstruct ASEAN from achieving the goal of centrality. The limitations can be divided into 2 factors, namely, internal limitations and external limitations. Internal limitations include the form and nature of institutional cooperation on ASEAN connectivity. And external limitations refer to the export of high-speed rail link projects from China to Southeast Asia under the One Belt One Road scheme. Both limitations also affect the implementation of the Singapore-Kunming Rail Link (SKRL) and become a cause of ASEAN’s inability to achieve its goal of centrality as has been planned. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.751 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | ทางรถไฟ -- เอเชียตะวันออกเฉียงใต้ | - |
dc.subject | การขนส่งทางบก | - |
dc.subject | รถไฟความเร็วสูง | - |
dc.subject | Railroad rails -- Southeast Asia | - |
dc.subject | Transportation, Automotive | - |
dc.subject | High speed trains | - |
dc.subject.classification | Social Sciences | - |
dc.title | ความเป็นแกนกลางของอาเซียนและการส่งเสริมความเชื่อมโยงระหว่างกันในอาเซียน: กรณีศึกษาโครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง | - |
dc.title.alternative | ASEAN centrality and ASEAN connectivity : the case of Singapore-Kunming Rail Link Project | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | รัฐศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | ความสัมพันธ์ระหว่างประเทศ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.email.advisor | Vira.So@Chula.ac.th | - |
dc.subject.keyword | ASEAN | - |
dc.subject.keyword | ASEAN Centrality | - |
dc.subject.keyword | ASEAN Connectivity | - |
dc.subject.keyword | Singapore-Kunming railway link (SKRL) | - |
dc.subject.keyword | China | - |
dc.subject.keyword | อาเซียน | - |
dc.subject.keyword | ความเป็นแกนกลางของอาเซียน | - |
dc.subject.keyword | ความเชื่อมโยงระหว่างกันในอาเซียน | - |
dc.subject.keyword | โครงการเส้นทางรถไฟสายสิงคโปร์-คุนหมิง | - |
dc.subject.keyword | จีน | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2019.751 | - |
Appears in Collections: | Pol - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5980602124.pdf | 6.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.