Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70753
Title: | Quality improvement for Image Printing Process in Automobile Flexible Printed Circuit Manufacturing |
Other Titles: | การปรับปรุงคุณภาพสำหรับกระบวนการสร้างเส้นลายวงจรในอุตสาหกรรมการผลิตแผงวงจรรถยนต์แบบอ่อน |
Authors: | Dudduern Tongkanaraksa |
Advisors: | Prasert Akkharaprathomphong Wichit Wiwidhaworarat |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Advisor's Email: | Prasert.A@Chula.ac.th No information provided |
Subjects: | Automobiles Automobile industry and trade Assembly-line methods รถยนต์ -- การผลิต สายการผลิต อุตสาหกรรมการผลิต |
Issue Date: | 2002 |
Publisher: | Chulalongkorn University |
Abstract: | The objective of the thesis is to determine the optimum condition for controlling the image printing defects in image printing process of Automobile Flexible Printed Circuit Manufacturing. This thesis research starts from using cause and effect diagram to explore all the potential influence factors. Commencing from brainstorming session and knowledge from various relevant documents, all selected factors should be adjustable and controllable without investing additional procuction cost strongly. These factors are consisted of squeegee hardness, wqueegee angle, squeegee cut angle, emulsion thiskness, printing pressure, and printing speed. Due to methodology for thoroughly studying the fators, which affect the process, it will take a long time to research and large cost. So the influence factors were analysed with orthogonal array method L18 (21 x 36) amount 18 runs with 2 replicates and 3 factor levels. The experiment shows that only three factors which were of significant influence. These are emulsion thickness, printing pressure, and printing speed. In additional, the optimum condition for controllomg the image printing defects in image printing process will be determined using one-factor-at-a-time (OFAT) experiment with 21 different runs. The experiment reveals that the appropriate condition as a function of three factors can be set at printing speed 4 m/s, printing pressure 28 Kgf/cm2, and emulsion thickness 2 microns. Finally, confirmation experiment is performed to confirm the result of the experiment between original condition and after improvement condition. As a result, the average ink thickness after improvement is thinner than the average ink thickness before improvement 0.3 microns from 11.1 microns to be 10.8 microns or 2.70%. Therefore, it can implement for controlling the image printing defects in image printing process. |
Other Abstract: | วิทยานิพนธ์นี้ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อกำหนดเงื่อนไขที่เหมาะสมในการควบคุมปัจจัยที่มีผลต่อการเกิดข้อบกพร่องในการสร้างเส้นลายวงจร ในอุตสาหกรรมการผลิตแผงวงจรรถยนต์แบบอ่อน โดยเริ่มต้นจากการพิจารณาหาปัจจัยที่มีผลต่อกระบวนการด้วยแผนภาพแสดงสาเหตุและผล (Cause and effect diagram) จากการวิเคราะห์แผนภูมิดังกล่าว ทำให้ทราบว่ามี 7 ปัจจัยทีมีผลต่อกระบวนการ และปัจจัยดังกล่าวนี้เป็นปัจจัยที่สามารถเปลี่ยนแปลงและควบคุมได้ง่าย โดยไม่เสียค่าใช้จ่ายในการผลิตเพิ่มขึ้นอย่างมากมายแต่ประการใด ปัจจัยเหล่านี้ประกอบด้วยความแข็งของไม้ปาด ค่ามุมของไม้ปาดหมึก ค่ามุมตัดของไม้ปาดหมึก ความหนาของการเคลือบอิมัลชั่นที่สกรีน ความดันในการพิมพ์ และความเร็วในการพิมพ์ การออกแบบการทดลองวิธี Orthogonal array L18 (2 1 x 3 6)ได้นำมาใช้เพื่อวิเคราะห์ว่าปัจจัยใดที่มีผลกระทบต่อ ค่าความหนาของหมึกเฉลี่ย พบว่ามีเพียง 3 ปัจจัยเท่านั้น คือ ความหนาของการเคลือนอิมัลชั่นที่สกรีน ความดันในการพิมพ์ และความเร็วในการพิมพ์ หลังจากนั้นได้นำการทดลองทีละปัจัยมาประยุกต์ใช้ในการหาค่าที่ดีที่สุดของแต่ละปัจจัย และสามารถสรุปได้ว่าเงื่อนไขที่เหมาะสมในการควบคุมปัจจัยผลต่อการเกิดข้อบกพร่องในการสร้างเส้นลายวงจร คือความเร็วในการพิมพ์ 4m/s ความดันในการพิมพ์ 28Kgf/cm2 และความหนาของการเคลือบอิมัลชั่นที่สกรีน 2 microns เมื่อทำการเปรียบเทียบก่อนและหลังการปรับปรุงปัจจัยที่มีผลกระทบ ผลการเปรียบเทียบแสดงให้เห็นว่า ค่าความหนาของหมึกเฉลี่ยลดลง 3 microns จาก 1.1 microns เหลือ 10.8 microns คิดเป็น 2.70% ดังนั้นจึงสามารถนำไปประยุกต์ใช้เพื่อควบคุมปัจจัยที่มีผลต่อการเกิดข้อบกพร่องในการสร้างเส้นลายวงจรได้ |
Description: | Thesis (M.Eng.)--Chulalongkorn University, 2002 |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Engineering Management |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/70753 |
ISBN: | 9741715013 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Eng - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dudduern_to_front_p.pdf | หน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ | 846.83 kB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch1_p.pdf | บทที่ 1 | 706.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch2_p.pdf | บทที่ 2 | 960.14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch3_p.pdf | บทที่ 3 | 822.4 kB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch4_p.pdf | บทที่ 4 | 1.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch5_p.pdf | บทที่ 5 | 1.01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_ch6_p.pdf | บทที่ 6 | 631.37 kB | Adobe PDF | View/Open |
Dudduern_to_back_p.pdf | บรรณานุกรม และภาคผนวก | 653.28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.