Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71165
Title: | ความต้านทานการสึกหรอของเหล็กกล้าที่ผ่านการเคลือบผิวเป็นวาเนเดียมคาร์ไบด์ |
Other Titles: | Wear resistance of steel coated with vanadium carbide |
Authors: | ฟูศักดิ์ บุญยกุลศรีรุ่ง |
Advisors: | ประสงค์ ศรีเจริญชัย |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Prasonk.S@chula.ac.th, fmtpsc@eng.chula.ac.th |
Subjects: | การกัดกร่อนและการป้องกันการกัดกร่อน เหล็กกล้า การชุบเคลือบผิวโลหะ วาเนเดียม Corrosion and anti-corrosives Steel Metal coating Vanadium |
Issue Date: | 2540 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ความต้านทานการสึกหรอของเหล็กกล้าเครี่องมือทำงานเย็น D2 ที่ไม่เคลือบผิวและเคลือบผิวเป็นวาเนเดียมคาร์ไบด์ถูกศึกษาโดยใช้เครี่องมือทดสอบแบบ block on ring ด้วยการเสียดสีกับเหล็กกล้าคาร์บอน AISI 1020 ที่น้ำหนักกดในช่วง 4 ถึง 12 กิโลกรัม ความเร็วการทดสอบในช่วง 1.3 ถึง 6.8 เมตรต่อวินาทีและระยะทางทดสอบอยู่ในช่วง 0 ถึง 8,250 เมตร การทดสอบทำที่อุณหภูมิห้อง ภายใต้ภาวะบรรยากาศ ภายหลังการทดสอบทำการตรวจสอบรอยเสียดสีด้วยกล้องจุลทรรศน์แบบแสงและกล้องจุลทรรศน์อิเล็กตรอนแบบกวาด ผลการทดสอบพบว่าที่ระยะทางการทดสอบ 3,180 เมตร ความเร็วจาน 1.3 เมตรต่อวินาที การสึกหรอของเหล็กกล้า D2 ที่น้ำหนักกด 12 กิโลกรัม เกดิ การสึกหรอแบบรุนแรงและพบการแปรรูปแบบ plastic ที่รอยเสียดสี ขณะที่น้ำหนักกด 4 และ 8 กิโลกรัม เกิดการสึกหรอแบบไม่รุนแรงและไม่พบการแปรรูปแบบ plastic ที่รอยเสียดสี การเสียดสีแบบต่อเนื่องมีน้ำหนักที่หายไปจากการสึกหรอสูงกว่าแบบเป็นช่วงและ พบรอยเสียดสีเป็นร่องชัดเจนซึ่งเป็นการสึกหรอแบบ abrasive wear ขณะที่การเสียดสีแบบเป็นช่วงไม่พบการสึกหรอแบบ abrasive wear การสึกหรอของชั้นเคลือบวาเนเดียมคาร์ไบด์ที่น้ำหนักกด 4 ถึง 12 กิโลกรัมไม่เป็นการสึกหรอแบบรุนแรงและน้ำหนักที่หายไปโดยการสึกหรอแบบเสียดสีต่อเนื่องต่ำกว่าแบบเป็นช่วง การเสียดสีแบบต่อเนื่องมีลักษณะการเสียดสีเป็นแบบชั้นเคลือบวาเนเดียมคาร์ไบด์เสียดสีกับเศษคาร์ไบด์ มีผลทำให้มีค่าสัมประสิทธิ์ความเสียดทานที่ต่ำกว่าและมีการสึกหรอที่น้อยกว่าการเสียดสีแบบเป็นช่วง ซึ่งมีลักษณะการเสียดสีแบบชั้นเคลือบวาเนเดียมคาร์ไบด์เสียดสีกับจานเหล็กกล้าคาร์บอน AISI 1020 ชั้นเคลือบสามารถลดการสึกหรอของเหล็กกล้า D2 ได้ทุกค่าน้ำหนักกดที่ใช้ทดสอบ ที่น้ำหนักกด 12 กิโลกรัมชั้นเคลือบลดการสึกหรอได้มากกว่าที่น้ำหนักกด 4 และ 8 กิโลกรัม โดยชั้นเคลือบลดความเร็วการสึกหรอเมื่อน้ำหนักกดเพิ่มขึ้นเนื่องจากความแข็งที่สูงของชั้นเคลือบสัมประสิทธิ์ความเสียดทานต่ำและการติดแน่นกับโลหะพื้น แม้ชั้น เคลือบแตกออกก็ยังติดแน่น ทำให้ชั้นเคลือบลดการสึกหรอได้มาก ผลการทดสอบแบบต่อเนื่องที่ระยะทางทดสอบ 8,250 เมตร นํ้าหนักกด 4 ถึง 12 กิโลกรัม ความเร็ว 1.3 ถึง 6.8 เมตรต่อวินาที พบว่าน้ำหนักกดมีอิทธิพลต่อการสึกหรอของเหล็กกล้า D2 ที่ไม่เคลือบผิวมากกว่าความเร็วจาน การทดสอบที่ความเร็วต่ำน้ำหนักกดสูงการสึกหรอเกิดขึ้นมากกว่าการทดลอบที่ความเร็วสูงน้ำหนักกดต่ำ ขณะที่ความเร็วจานมีอิทธิพลต่อการสึกหรอของชั้นเคลือบวาเนเดียมคาร์ไบด์มากกว่าน้ำหนักกด เมื่อเปลี่ยนความเร็วจากต่ำไปสูงชั้นเคลือบเกิดการสึกหรอไปมากกวาเปลี่ยนจากน้ำหนักกดต่ำไปน้ำหนักกดสูงและชั้นเคลือบลดกาวสึกหรอของเหล็กกล้า D2 ได้ทุกค่าความเร็ว |
Other Abstract: | The wear resistance of D2 cold work tool steel, which was uncoated and coated with vanadium carbide, was studied with a block on ring tester by sliding with AISI 1020 carbon steel. The normal load was in the range of 4 to 12 kilograms. The disk speed was in the range of 1.3 to 6.8 meters per second and the testing distance was in the range of 0 to 8,250 meters. The test was done at ambient temperature and under atmospheric condition. The wear trace after testing was investigated by optical and scanning electron microscope. The result of experiment showed that, at the testing distance of 3,180 meters and the disk speed of 1.3 meters per second, the wear of D2 steel at the normal load of 12 kilograms was severe wear and plastic deformation founded in wear trace. While at the normol load of 4 and 8 kilograms mild wear was happened and plastic deformation was not founded in wear trace. The continuous sliding had more weight loss than discontinuous sliding and clearly groove that was abrasive wear occured while the discontinuous sliding did not exhibit abrasive wear. The wear of vanadium carbide coating layer at normal load 4 to 12 kilograms was not severe wear and weight loss by the continuous sliding wear was lower than that by the discontinuous sliding wear. The continuous sliding, which had characteristic of sliding between vanadium carbide layer and carbide debris, resulted in lower friction coefficient and wear than discontinuous sliding which had characteristic of sliding between vanadium carbide layer and carbon steel disk. The coating layer can reduce wear at every normal load. At the normal load of 12 kilograms, the coating layer can reduce wear more than that at normal load of 4 and 8 kilograms. The coating layer can reduce wear rate when normal load increased due to high hardness, low friction coefficient and strong adhesion with substrate of the coating layer. Even though the coating was crack, wear was reduce significantly. The results of continuous test at the distance of 8,250 meters, the normal load range of 4 to 12 kilograms, the disk speed range of 1.3 to 6.8 meters per second showed that the normal load had more influence on the wear of uncoated D2 tool steel than disk speed. Wear occured at low speed test with high normal load, more than those at high speed with low normal load. The disk speed had more influence on the wear of vanadium carbide coating layer than the normal load. When the speed was changed from low to high, the coating layer was more worn than when the normal load was changed from low to high. The coating layer can reduce wear of D2 tool steel at every speed. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโลหการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71165 |
ISSN: | 9746382683 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Fusak_bo_front.pdf | หน้าปกและบทคัดย่อ | 923.5 kB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_ch1.pdf | บทที่ 1 | 145.31 kB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_ch2.pdf | บทที่ 2 | 1.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_ch3.pdf | บทที่ 3 | 975.24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_ch4.pdf | บทที่ 4 | 3.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_ch5.pdf | บทที่ 5 | 103.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Fusak_bo_back.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 268.48 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.