Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71613
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | พุทธกาล รัชธร | - |
dc.contributor.author | สุระ ประยูรวงศ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-17T04:35:41Z | - |
dc.date.available | 2020-12-17T04:35:41Z | - |
dc.date.issued | 2539 | - |
dc.identifier.isbn | 9746356356 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71613 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 | - |
dc.description.abstract | ในการศึกษาวิจัยมาตรการและนโยบายในการพัฒนาอุตสาหกรรมรถยนต์ของไทย ภายใต้ภาวะการเปิดเสรีทางการค้า ในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาศักยภาพการขยายตัวของรถปิคอัพกับรถยนต์นั่ง และแนวโนม ของตลาดรถยนต์ในอนาคตเมื่อมีการเปิดเสรี พร้อมทั้งศึกษาโครงสร้างการผลิตและผลกระทบของอุตสาหกรรมรถยนต์ของไทยต่อการพัฒนาอุตสาหกรรมต่อเนื่องและอุตสาหกรรมสนับสนุน เพื่อที่จะหาแนวทางนโยบายและมาตรการที่จะสร้างข้อได้เปรียบแก่อุตสาหกรรมรถยนต์ภายในประเทศ จากผลกระทบของขอตกลงระหว่างประเทศ ในการศึกษาจะวิเคราะห์ภาวะและแนวโน้มของอุตสาหกรรม และวิเคราะห์อัตราความคุ้มครองที่แท้จริงเปรียบเทียบ รถยนต์นั่งและรถปิคอัพภายใต้ผลกระทบของข้อตกลงระหว่างประเทศของกลุ่มการค้าเสรีอาเซียนและขอตกลงทั่ว ไปว่าด้วยพิกัดอัตราภาษีศุลกากรและการค้าผลการศึกษาพบว่า อุตสาหกรรมรถยนต์มีการเติบโตขยายตัวอย่างมีศักยภาพ ตลาดมีภาวะชลอตัวขึ้นลงตามภาวะเศรษฐกิจ รถปิคอัพยังครองส่วนแบ่งสูงสุดในตลาด อุตสาหกรรมชิ้นส่วนประกอบรถยนต์แปรผันตาม ภาวะอุตสาหกรรมรถยนต์ จากการคำนวณอัตราความคุ้มครองได้ค่าอัตราความคุ้มครองในปัจจุบันของรถยนต์นั่งต่ำกว่ารถปิคอัพ และอัตราภาษีที่จะทำให้อุตสาหกรรมดำเนินอยู่ได้สำหรับรถยนต์นั่งและรถปิคอัพ เป็นร้อยละ 40 และร้อยละ 30 ตามลำดับ ได้ค่าอัตราความคุ้มครองของรถยนต์นั่งเมื่อต้องลดอัตราภาษีนำเข้ารถยนต์สำเร็จรูป ต้องลดอัตราภาษีนำเข้าชิ้นส่วนถอดแยกชุด และลดสัดส่วนการใช้ชิ้นส่วนในประเทศพร้อม ๆ กัน เท่ากับ 297.81 204.28 115.46 และ 38.40 ตามลำดับ ขณะที่ค่าอัตราความคุ้มครองของรถปิคอัพ เมื่อตองลดอัตราภาษีนำเข้ารถสำเร็จรูป ต้องลคอัตราภาษีนำเข้าชิ้นส่วนถอดแยกชุด และเพิ่มสัดส่วนการใช้ชิ้นส่วนในประเทศพร้อม ๆ กัน เท่า กับ 388.91 311.41 237.41 และ 154.41 ตามลำดับ และเมื่อเปิดเสรีมากขึ้นรถปิคอัพจะมีความพร้อม และมีศักยภาพที่จะดำรงอยู่ และแข่งขันกับต่างประเทศได้มากกว่ารถยนต์นั่ง โดยเฉพาะข้อได้เปรียบของอุตสาหกรรม สนับสนุนด้านชิ้นส่วนประรถยนต์ของรถปิคอัพ | - |
dc.description.abstractalternative | The study and research on measures and policies for the development of Thai automobile industry, is aimed at the study of the expansion potentiality of pick ups and passenger cars and also the tendency of automobile market in the future after the operation of free trade policy, including the study of production structures and the impact of automobile industry of Thailand to the development of relating and supporting industries, in order to seek leading policies and measures to specify advantage points of automobile industry in Thailand after the impact of international agreements. The study will aim at the analysis of status and trends of the industry, and also analyses rate of protection, comparing passenger cars with pick ups under the impact of international agreement of Asean Free Trade Area and the General Agreement on Trade and Tariff. The study found that, the expansion of automobile industry show signs of high potentiality. The rising and falling of market are in accordence with economic situation. Pick ups dominate highest market shar^, spare parts industry varies according to automobile industry. Based on the calculation of rate of protection, the present rate of passenger cars is lower than rate of pick ups, and tax rate that will survive the industry of passenger cars and pick ups is at 40% and 30% respectively. The rate of protection of passenger cars after the reduction of import tax rate on completed build up cars, reduction of import tax rate on spare parts, and reduction of using local spare parts at the same time is equal to 297.81 204.28 115.46 and 38.40 respectively. Whereas the rate of protection of pick ups after the reduction of import tax rate on completed build up cars, reduction of import tax {ate on spare parts, and increasing of using local spare parts at the same time is equal to 388.91 311J41 237.41 and 154.41 respectively. On high scale of free trade, pick ups will be in the situation of readiness, high potential to exist and have competitiveness to foreign cars more than passenger cars, especially the advantage of supporting spare parts industry for pick ups. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | อุตสาหกรรมรถยนต์ | - |
dc.subject | การค้าเสรี | - |
dc.title | มาตรการและนโยบายในการพัฒนาอุตสาหกรรมรถยนต์ของไทย ภายใต้ภาวะการเปิดเสรีทางการค้า | - |
dc.title.alternative | Measures and policies for the development of Thai automobile industry under the circumstances of free trade status | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | เศรษฐศาสตร์ | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sura_pr_front_p.pdf | 984.86 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_ch1_p.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_ch2_p.pdf | 3.69 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_ch3_p.pdf | 1.62 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_ch4_p.pdf | 1.35 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_ch5_p.pdf | 920.61 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sura_pr_back_p.pdf | 1.6 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.