Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71734
Title: | การสร้างภาพความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ผ่านบทเพลงไทยสมัยนิยม ระหว่างปี พ.ศ.2527-2539 |
Other Titles: | Construction of modern woman images through Thai popular songs during 1984-1996 |
Authors: | มิตราภรณ์ อยู่สถาพร |
Advisors: | กาญจนา แก้วเทพ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | สตรีนิยม สัญศาสตร์ การวิเคราะห์เนื้อหา เพลงไทย |
Issue Date: | 2539 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยเรื่อง การสร้างภาพความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ ผ่านบทเพลงไทยสมัยนิยม ระหว่างปี พ.ศ. 2527-2539 เป็นการศึกษาถึงภาพรวมของลักษณะภาพความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ รวมถึงลักษณะความคิด ค่านิยม และ ทัศนคติของผู้หญิงสมัยใหม่ ตลอดจนกระบวนการสร้างภาพในเพลงไทยสมัยนิยม โดยผู้วิจัยได้คัดเลือก ผลงานเพลงไทยสมัยนิยมจากนักร้องหญิงทั้งหมด 53 คน มาดำเนินการวิจัย ผลการวิจัยพบว่า ลักษณะความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่โดยรวม ที่ได้รับการนำเสนอผ่านสื่อเสียงเพลงนั้น สามารถแบ่งได้เป็น 3 รูปแบบ คือ ความเป็นผู้หญิงกล้า แกร่ง และเก่ง โดยจากเนื้อหาของเพลงที่เกี่ยวข้องกับความรักเป็นส่วนใหญ่ ผู้หญิงสมัยใหม่จะมีลักษณะที่สามารถพึ่งพาตนเองได้ มีความเข้มแข็ง อดทนต่อสู้ชีวิต เชื่อมั่นในตนเอง มีอำนาจเหนือชาย และมักจะเป็นผู้วิพากษ์ นอกจากนี้ ผู้หญิงสมัยใหม่ยังแสดง ความคิดที่เป็นอิสระและมีหัวก้าวหน้า เคารพในศักดิ์ศรีของตนเองและผู้อื่น เชื่อมั่นในความมีประสิทธิภาพของตนเอง และเป็นผู้ที่พร้อมรับเอาประสบการณ์ใหม่ๆ สำหรับกระบวนการสร้างภาพในเพลงไทยสมัยนิยมนั้น ประกอบไปด้วย การคัดเลือกและแสวงหา ความเป็นตัวตนของนักร้อง การวางความคิดหลักงานเพลงและการกำหนดภาพลักษณ์ รวมถึงขั้นตอนต่างๆ ในการประชาสัมพันธ์ นักร้อง ที่ล้วนแต่มีการวางแผนอย่างเป็นระบบ และเป็นกระบวนการทำให้มีผลต่อลักษณะภาพความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ โดยกระบวนการสร้างภาพที่เป็นขั้นตอน และการคำนึงถึงความเป็นตัวตนของ นักร้องนั้น มีส่วนที่ผสมผสานให้ภาพที่ออกมาจึงมีลักษณะทั้งความเป็นอุดมคติ (ideal type) และส่วนที่เป็นความจริง (reality) องค์ประกอบต่างๆ ในผลงานเพลง เช่น แนวเพลง รูปแบบทำทางการแสดงออก การแต่งกาย และ เนื้อหาของผลงานเพลง ได้มีส่วนปรับเปลี่ยนรูปแบบลักษณะความเป็นผู้หญิงสมัยใหม่ให้ทันสมัยและ เปิดกว้างมากขึ้น แต่ในส่วนที่เป็นเนื้อหานั้นยังคงไม่เปลี่ยนแปลงมากนัก กล่าวคือ ยังคงเน้นที่เรื่องความรักเป็นหลัก |
Other Abstract: | Thai popular songs, as one of an ideal medium, convey to construct the images of modem women. Therefore, the objective of this research is to study the whole image of modem women, their thoughts, values, and attitudes towards themselves, love, and society as well as the production process of image-making. The 53 female pop singers have been selected in order to analyze the elements in their own music albums. The results reveal that the images of modem women are demonstrated in 3 characteristics:- (1) audacious I women, (2) strong women, and (3) smart women. Through the lyrics, which from the research undertaken has shown that there is a higher percentage in love songs than other forms, modem women have defined themselves as independent, self-directed, powerful, intelligent, flexible and critical of men. In addition, modem women show their freedom in thoughts, the growth of opinion, and awareness of the dignity of themselves and others. Believing in their efficient ability and openness to new experience are also placed on the whole images of modem women. The research, moreover, indicates that the production process of music which is the selection of the singer, the image-making and the promotional process have an influence on the creation of modem women’s images, The attractive and unique style have been selected to support the outstanding personality of women. Therefore, the production process and the emphasis of a woman’s own personality reflect the combination of modem women images between the ideal type and reality. In conclusion, each element of the music albums partly assists to create modem women in their forms of appearance rather than in the contents of their music albums which are still focused on love themes. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การสื่อสารมวลชน |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/71734 |
ISBN: | 9746355333 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Mitraporn_yo_front_p.pdf | 966.02 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch1_p.pdf | 1.17 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch2_p.pdf | 1.48 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch3_p.pdf | 933.81 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch4_p.pdf | 1.9 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch5_p.pdf | 3.67 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch6_p.pdf | 2.25 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch7_p.pdf | 2.21 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_ch8_p.pdf | 1.29 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Mitraporn_yo_back_p.pdf | 899.19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.