Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72003
Title: ความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาคณิตศาสตร์ ในโรงเรียนผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตการศึกษา 1
Other Titles: Opinions of teachers and functional education students concerning problems of mathematics instruction in level 3-4 functional education schools, educational region one
Authors: อำนวย กาญจนปาน
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Advisor's Email: Prompan.U@chula.ac.th
Subjects: คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน
การศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ -- ไทย
นักศึกษาผู้ใหญ่ -- ไทย
Mathematics -- Study and teaching
Adult education -- Thailand
Adult students -- Thailand
Issue Date: 2530
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1. เพื่อศึกษาความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ เกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาคณิตศาสตร์ ในโรงเรียนผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตการศึกษา 1 ในด้านต่อไปนี้ 1.1 ปัญหาด้านเนื้อหาวิชา 1.1.1 ปัญหาของแต่ละรายวิชาและแต่ละหัวข้อ 1.1.2 ปัญหาทั่วไปเกี่ยวกับเนื้อหาวิชา 1.2 ปัญหาด้านกิจกรรมการเรียนการสอน 1.3 ปัญหาด้านสื่อการเรียนการสอน 1.4 ปัญหาด้านการวัดและประเมินผล 1.5 ปัญหาด้านผู้เรียน 1.6 ปัญหาด้านอาจารย์ผู้สอน 2. เพื่อเปรียบเทียบความคิดเห็นของอาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาคณิตศาสตร์ ในโรงเรียนผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตการศึกษา 1 ในด้านเนื้อหาวิชา กิจกรรมการเรียนการสอน สื่อการเรียนการสอน และการวัดและประเมินผล กลุ่มตัวอย่างประชากรที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นอาจารย์ผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ตามหลักสูตรการศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 จำนวน 96 คน และนักศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จที่เรียนวิชาคณิตศาสตร์ 6 ในโรงเรียนผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับ 3-4 เขตการศึกษา 1จำนวน 594 คน ผู้วิจัยใช้แบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาคณิตศาสตร์กับกลุ่มตัวอย่างประชากร แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละมัชฌิมเลขคณิต ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าที่ (t) ผลการวิจัย 1. อาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ มีความคิดเห็นเกี่ยวกับปัญหาการเรียนการสอนวิชาคณิตศาสตร์ ในโรงเรียนผู้ใหญ่แบบเบ็ดเสร็จ ระดับที่ 3-4 เขตการศึกษา 1 ดังนี้ 1.1 อาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่ มีความคิดเห็นว่า รายวิชาคณิตศาสตร์แต่ละรายวิชาเป็นปัญหาในระดับน้อยเกือบทุกวิชา ยกเว้นรายวิชาคณิตศาสตร์ 6 ที่เป็นปัญหาในระดับมาก อาจารย์มีความคิดเห็นว่า ปัญหาทั่วไปเกี่ยวกับเนื้อหาวิชาเป็นปัญหาในระดับมาก ส่วนนักศึกษาผู้ใหญ่ เห็นว่าเป็นปัญหาในระดับน้อย 1.2 อาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่ มีความคิดเห็นว่า ปัญหาด้านกิจกรรมการเรียนการสอนเป็นปัญหาระดับมาก 1.3. อาจารย์มีความคิดเห็นว่า ปัญหาด้านสื่อการเรียนการสอน เป็นปัญหาระดับมาก ส่วนนักศึกษาผู้ใหญ่เห็นว่า ปัญหาระดับน้อย 1.4 อาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่ มีความคิดเห็นว่า ปัญหาการวัดผลประเมินผลเป็นปัญหาในระดับน้อย 1.5 อาจารย์ มีความคิดเห็นว่า ปัญหาด้านผู้เรียนเป็นปัญหาระดับมาก 1.6 นักศึกษาผู้ใหญ่ มีความคิดเห็นว่า ปัญหาด้านอาจารย์ผู้สอนเป็นปัญหาในระดับน้อย 2. อาจารย์และนักศึกษาผู้ใหญ่ มีความคิดเห็นไม่แตกต่างกันในปัญหาของรายวิชาคณิตศาสตร์ 1 คณิตศาสตร์ 2 คณิตศาสตร์ 3 คณิตศาสตร์ 6 และปัญหาด้านการวัดและประเมินผล แต่ทั้งสองกลุ่มมีความคิดเห็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ในปัญหาของรายวิชาคณิตศาสตร์ 4 คณิตศาสตร์ 5ปัญหาทั่วไปเกี่ยวกับเนื้อหาวิชา ปัญหาด้านกิจกรรมการเรียนการสอน และปัญหาด้านสื่อการเรียนการสอน
Other Abstract: The purposes of this research were: 1. To study the opinions of teachers and functional education students concerning problems of mathematics instruction in level 3-4 functional education schools in educational region one on the following aspects: 1.1 problems of subject matter 1.1.1 problems of each subject and each item 1.1.2 general problems of subject matter 1.2 problems of instructional activities 1.3 problems of instructional materials 1.4 problems of measurements and evaluations 1.5 problems of students 1.6 problems of teachers 2. To compare the opinions of teachers and functional education students concerning problems of mathematics instruction in level 3-4 functional education schools in educational region one in the aspects of subject matter, instructional activities, instructional materials, measurements and evaluations. The samples were 96 teachers teaching mathematics level 3-4 functional education curriculum and 594 functional education students who studied mathematics 6 in level 3-4 functional education schools in educational region one. The researcher administered the questionnaire to the samples. The obtained data were analyzed by means of percentage, arithmetic mean, standard deviation and t-test. Results: 1. The opinions of teachers and functional education students concerning problems of mathematics instruction in level 3-4 functional education schools in educational region one were as follows: 1.1 The opinions of teachers and functional education students concerning problems of each subject was at low level except the problems of Mathematics 6 was at high level. The opinions of teachers concerning general problems of subject matter were at high level but the opinions of functional education students concerning this aspect were at low level. 1.2 The opinions of teachers and functional education students concerning problems of instructional activities were at high level. 1.3 The opinions of teachers concerning problems of instructional materials were at high level but the opinions of functional education students concerning this aspect were at low level. 1.4 The opinions of teachers and functional education students concerning problems of measurements and evaluations were at low level. 1.5 The opinions of teachers concerning problems of students were at high level. 1.6 The opinions of functional education students concerning problems of teachers were at low level. 2. There were no significant difference in the opinions of teachers and functional education students concerning the problems of Mathematics 1, Mathematics 2, Mathematics 3, Mathematics 6 and measurements and evaluations. There were significant difference at the 0.05 level in the aspects of Mathematics 4, Mathematics 5, general problems of subject matter, instructional activities and instructional materials.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2530
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาคณิตศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72003
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1987.118
ISBN: 9745677205
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1987.118
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Amnuay_ka_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ1.01 MBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_ch1_p.pdfบทที่ 1944.48 kBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_ch2_p.pdfบทที่ 21.9 MBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_ch3_p.pdfบทที่ 3876.69 kBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_ch4_p.pdfบทที่ 41.82 MBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_ch5_p.pdfบทที่ 51.08 MBAdobe PDFView/Open
Amnuay_ka_back_p.pdfรายการอ้างอิงและภาคผนวก1.78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.