Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72348
Title: ปัจจัยที่มีผลกระทบต่อการดำเนินการก่อสร้าง ในโครงการรถไฟฟ้าขนส่งมวลชนในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Factors affecting the construction operations of Mass Transit Electrical Train Projects in Bangkok Metropolis
Authors: สมนึก ธนสารสุขสถิตย์
Advisors: วิสุทธิ์ ช่อวิเชียร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: โครงการรถไฟฟ้าบีทีเอส
โครงการระบบขนส่งมวลชนกรุงเทพมหานคร
การจัดองค์การ
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์หาปัจจัยที่มีผลกระทบต่อการดำเนินการก่อสร้างโครงการระบบขนส่งมวลชนกรุงเทพมหานคร ( โครงการรถไฟฟ้า BTS ) กับโครงการรถไฟฟ้ามหานคร สายเฉลิมรัชมงคล ( ช่วงหัวลำโพง – บางซื่อ ) การศึกษาทำโดยการรวบรวมข้อมูลจากเอกสารของโครงการและวารสารต่างๆ ที่เกี่ยวข้อง สำรวจและสัมภาษณ์บุคลากรในส่วนงานที่เกี่ยวข้อง ตั้งแต่ระดับผู้จัดการโครงการจนถึงระดับวิศวกรในเรื่องลักษณะการจัดองค์กร การดำเนินงานก่อสร้างในกิจกรรมต่างๆ ในโครงการ อุปสรรคและสาเหตุที่เกิดขึ้นผลกระทบต่อโครงการและวิธีการแก้ไข โดยอาศัยการวิเคราะห์ความถี่ของการเกิดปัจจัยและการวิเคราะห์แผนภูมิเหตุและผล ( Cause - Effect Diagram ) นำมาสรุปปัจจัยที่มีผลกระทบต่อระยะเวลาการก่อสร้างโครงการ จากการวิจัยพบว่าการดำเนินงานก่อสร้างโครงการรถไฟฟ้าขนส่งมวลชนในกรุงเทหมหานครเกิดความล่าช้า เนื่องมาจากปัจจัยด้านความชำนาญและประสบการณ์ของบุคลากรและปัจจัยด้านการประสานงานเป็นปัจจัยหลักสำหรับปัจจัยอื่นๆได้แก่ ความไม่แน่นอนของนโยบายของรัฐและผู้บริหารและผลจากภาวะวิกฤติเศรษฐกิจในเอเชีย (2540) ปัจจัยด้านสภาพแวดล้อมของพื้นที่ก่อสร้างและเทคนิคก่อสร้าง และปัจจัยด้านความรับผิดชอบของบุคลากรและขั้นตอนการทำงานในหน่วยงานของรัฐและรัฐวิสาหกิจที่เกี่ยวข้อง
Other Abstract: The objective of the research is to analyze the factors affecting the construction operations of Bangkok mass transit systems by Bangkok Mass Transit System project (BTS) and Metropolitan Rapid Transit Authority (MRTA). In the study data was collected from project documents, relevant journals, survey results and interviews from project personnel from engineer level to project manager level, involving organizations, operations, obstacles, causes, effects and solutions. The analysis of frequencies of factors and Cause-Effect diagrams results in the conclusion of the factors affecting the duration of projects. It was found that the delays of the construction of mass transit electrical train projects in Bangkok Metropolis are mainly due to the expertise and experience personnel as well as the coordination factors, other factors include the uncertainties in government and administrative policies, the 1997 Asian economic crisis, the construction area environment and construction technique, and the responsibility of personnel and work sequences in government and state enterprise organizations involved.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมโยธา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72348
ISBN: 9743471553
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somnuk_ta_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ841.51 kBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch1_p.pdfบทที่ 1678.26 kBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch2_p.pdfบทที่ 2741.76 kBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch3_p.pdfบทที่ 32 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch4_p.pdfบทที่ 41.71 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch5_p.pdfบทที่ 52.04 MBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_ch6_p.pdfบทที่ 6665.24 kBAdobe PDFView/Open
Somnuk_ta_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก2.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.