Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72604
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSumaeth Chavadej-
dc.contributor.advisorPramoch Rangsunvigit-
dc.contributor.advisorThawach Chatchupong-
dc.contributor.authorSawin Kulchanyavivat-
dc.contributor.otherChulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College-
dc.date.accessioned2021-03-04T08:54:40Z-
dc.date.available2021-03-04T08:54:40Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.isbn9743341498-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72604-
dc.descriptionThesis (M.Sc.)--Chulalongkorn Universityen_US
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the emission of gasoline vapor from storage tanks and to evaluate the best model that can be used to predict this emission. Unleaded gasoline with 95 octane number was used in this experiment. In this experimental study, a simulated storage tank was made of glass with 8±0.5 cm in height and 410±15 ml in volume. It had a release vent tube having 0.5 cm inside diameter and variable height from 15, 30 and 45cm. The experimental results showed that the amount of gasoline emission increased with increasing temperature and decreasing vent height. Initial gasoline volume had very little effect on the gasoline emission rate. The model proposed in this work was derived by recognizing that the emission consists of diffusion, liquid expansion and vapor expansion of gasoline. The predictions from the model gave exceptionallyen_US
dc.description.abstractalternativeวัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้ เพื่อศึกษาการปลดปล่อยของไอน้ำมันจากถังเก็บ และประเมินแบบจำลองที่สามารถใช้คาดคะเนการปลดปล่อยนี้ ในการทดลองนี้ใช้น้ำมันไร้สารตะกั่วมีค่าออกเทน 95 ถังเก็บจำลองทำด้วยแก้วมีเส้นผ่านศูนย์กลางภายนอก 8±0.5 เซนติเมตร ความสูง 10±0.5 เซนติเมตร และปริมาตร 410±15 มิลลิเมตร ถังเก็บมีท่อระบายซึ่งมีเส้นผ่านศูนย์กลางภาย ใน 0.5 เซนติเมตร และเปลี่ยนความสูงได้จาก 15, 30 และ 45 เซนติเมตร ผลจากการทดลองแสดงให้เห็นถึงปริมาณการปลดปล่อยของน้ำมันเพิ่มขึ้นเมื่อเพิ่มอุณหภูมิและความสูงของท่อระบายลดลง ปริมาตรน้ำมันเริ่มต้นในถังเก็บมีผลกระทบน้อยมากต่อการปลดปล่อยของน้ำมัน พื้นฐานของแบบจำลองที่เสนอในงานวิจัยนี้ประกอบด้วย การแพร่ของไอน้ำมัน, การขยายตัวของน้ำมัน และการขยายตัวของไอของน้ำมัน การคาดคะเนจากแบบจำลองในงานวิจัยนี้ให้ผลที่สอดคล้องด้วยดีกับข้อมูลที่ได้จากการทดลองเมื่อเปรียบเทียบกับแบบจำลองอื่นที่ได้รับการยอมรับen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectGasolineen_US
dc.subjectMotor vehicles -- Pollution control -- Devicesen_US
dc.titlePrediction of gasoline emissionen_US
dc.title.alternativeการคาดคะเนการปลดปล่อยของไอน้ำมันen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Scienceen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplinePetrochemical Technologyen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorSumaeth.C@Chula.ac.th-
dc.email.advisorPramoch.R@Chula.ac.th-
dc.email.advisorNo information provided-
Appears in Collections:Petro - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sawin_ku_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ820.2 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch1_p.pdfบทที่ 1631.13 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch2_p.pdfบทที่ 2878.76 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch3_p.pdfบทที่ 3669.29 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch4_p.pdfบทที่ 41.02 MBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch5_p.pdfบทที่ 5602.36 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก987.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.