Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72604
Title: Prediction of gasoline emission
Other Titles: การคาดคะเนการปลดปล่อยของไอน้ำมัน
Authors: Sawin Kulchanyavivat
Advisors: Sumaeth Chavadej
Pramoch Rangsunvigit
Thawach Chatchupong
Other author: Chulalongkorn University. The Petroleum and Petrochemical College
Advisor's Email: Sumaeth.C@Chula.ac.th
Pramoch.R@Chula.ac.th
No information provided
Subjects: Gasoline
Motor vehicles -- Pollution control -- Devices
Issue Date: 2000
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The purpose of this study was to investigate the emission of gasoline vapor from storage tanks and to evaluate the best model that can be used to predict this emission. Unleaded gasoline with 95 octane number was used in this experiment. In this experimental study, a simulated storage tank was made of glass with 8±0.5 cm in height and 410±15 ml in volume. It had a release vent tube having 0.5 cm inside diameter and variable height from 15, 30 and 45cm. The experimental results showed that the amount of gasoline emission increased with increasing temperature and decreasing vent height. Initial gasoline volume had very little effect on the gasoline emission rate. The model proposed in this work was derived by recognizing that the emission consists of diffusion, liquid expansion and vapor expansion of gasoline. The predictions from the model gave exceptionally
Other Abstract: วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้ เพื่อศึกษาการปลดปล่อยของไอน้ำมันจากถังเก็บ และประเมินแบบจำลองที่สามารถใช้คาดคะเนการปลดปล่อยนี้ ในการทดลองนี้ใช้น้ำมันไร้สารตะกั่วมีค่าออกเทน 95 ถังเก็บจำลองทำด้วยแก้วมีเส้นผ่านศูนย์กลางภายนอก 8±0.5 เซนติเมตร ความสูง 10±0.5 เซนติเมตร และปริมาตร 410±15 มิลลิเมตร ถังเก็บมีท่อระบายซึ่งมีเส้นผ่านศูนย์กลางภาย ใน 0.5 เซนติเมตร และเปลี่ยนความสูงได้จาก 15, 30 และ 45 เซนติเมตร ผลจากการทดลองแสดงให้เห็นถึงปริมาณการปลดปล่อยของน้ำมันเพิ่มขึ้นเมื่อเพิ่มอุณหภูมิและความสูงของท่อระบายลดลง ปริมาตรน้ำมันเริ่มต้นในถังเก็บมีผลกระทบน้อยมากต่อการปลดปล่อยของน้ำมัน พื้นฐานของแบบจำลองที่เสนอในงานวิจัยนี้ประกอบด้วย การแพร่ของไอน้ำมัน, การขยายตัวของน้ำมัน และการขยายตัวของไอของน้ำมัน การคาดคะเนจากแบบจำลองในงานวิจัยนี้ให้ผลที่สอดคล้องด้วยดีกับข้อมูลที่ได้จากการทดลองเมื่อเปรียบเทียบกับแบบจำลองอื่นที่ได้รับการยอมรับ
Description: Thesis (M.Sc.)--Chulalongkorn University
Degree Name: Master of Science
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Petrochemical Technology
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/72604
ISBN: 9743341498
Type: Thesis
Appears in Collections:Petro - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sawin_ku_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ820.2 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch1_p.pdfบทที่ 1631.13 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch2_p.pdfบทที่ 2878.76 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch3_p.pdfบทที่ 3669.29 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch4_p.pdfบทที่ 41.02 MBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_ch5_p.pdfบทที่ 5602.36 kBAdobe PDFView/Open
Sawin_ku_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก987.2 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.