Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73092
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ขนิษฐา กอวัฒนา | - |
dc.contributor.author | โสภาพรรณ ลุลิตานนท์ | - |
dc.contributor.author | เมธินี วณิกกุล | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-05T08:12:22Z | - |
dc.date.available | 2021-04-05T08:12:22Z | - |
dc.date.issued | 2525 | - |
dc.identifier.issn | 9745607841 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73092 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (บช.ม)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2525 | en_US |
dc.description.abstract | การประปานครหลวงเป็นกิจการสาธารณูปโภค มีกาดำเนินงานโดยไม่หวังผลกำไร การจัดการเงินทุนของกิจการจึงเป็นเรื่องที่น่าศึกษา เดิมนั้นกิจการประสบปัญหาเรื่องน้ำประปาจำหน่ายไม่เพียงพอกับการบริโภคของประชาชน จึงได้มีการขยายบริการในโครงการลงทุนแผนหลักระยะยาว 30 ปี ขึ้น เพื่อแก้ไขการขาดแคลนน้ำและจัดจำหน่ายน้ำให้เป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพ วิทยานิพนธ์นี้เป็นการศึกษาด้านการจัดการเงินทุนของการประปานครหลวงระหว่างปีงบประมาณ 2520-2529 เป็นระยะการลงทุนโครงการแผนหลักระยะแรกซึ่งแบ่งโครงเป็น 2 ช่วง คือ ช่วงแรกและช่วงที่สอง และการลงทุนโครงการปรับปรุงระบบท่อประปา โดยพิจารณาถึงค่าใช้จ่ายลงทุนของโครงการข้างต้น กาหาแหล่งเงินทุน การพิจารณาคัดเลือดสถาบันเงินกู้ต่างประเทศและการวิเคราะห์อัตราส่วนทางการเงิน จากการศึกษาพบว่า แหล่งเงินทุนส่วนใหญ่ของการประปานครหลวงได้จากการกู้ยืมระยะยาวทั้งภาคเอกชนและภาครัฐบาล การกู้ยืมจากภาคเอกชนมีค่าใช้จ่ายสูงกว่าการกู้จากภาครัฐบาล และเงินทุนอีกส่วนได้รับความช่วยเหลือจากรัฐบาลในรูปของเงินเพิ่มพูนการดำเนินงานในปีที่ผ่านมานั้นมีสมรรถภาพในการหากำไรต่ำ เนื่องจากรายได้ค่าน้ำไม่เพียงพอกับค่าใช้จ่ายดำเนินกา การประปานครหลวงจึงเสนอขอขึ้นอัตราค่าน้ำผ่านรัฐบาลเพื่อให้เพียงพอกับค่าใช้จ่ายดำเนินการที่นับวันจะเพิ่มขึ้น ภายหลังโครงการลงทุนแผนหลักระยะแรกช่วงแรกแล้วเสร็จ หากปัจจุบันกิจการยังมิได้รับการอนุมัติให้ขึ้นอัตราค่าน้ำดังที่ได้ประมาณไว้ ด้วยรัฐบาลเกรงจะเป็นการผลักภาระค่าครองชีพให้แก่ผู้บริโภคมากเกินไป จึงเป็นเหตุให้อัตราผลตอบแทนการลงทุนและความสามารถในการชำระหนี้ในอนาคตไม่เป็นไปตามเป้าหมายที่วางไว้ สรุปได้ว่า กิจการยังไม่สามารถจะแก้ปัญหาการขาดทุนจากการดำเนินงานได้การจัดหาเงินทุนจากต่างประเทศสำหรับลงทุนในโครงการแผนหลักระยะแรกช่วงที่สองจะลำบากยิ่งขึ้น อาทิ เช่น ธนาคาโลก และธนาคารพัฒนาเอเชีย ซึ่งติดตามฐานะการเงินของการประปานครหลวงตลอดมา โดยทราบว่ากิจกามิได้มีการจัดการเงินทุนตามเงื่อนไขของการประปานครหลวงตลอดมา โดยทราบว่ากิจการมิได้มีการจัดการเงินทุนตามเงื่อนไขของสัญญาเงินกู้โครงการก่อน ซึ่งเป็นเหตุให้เกิดความล่าช้าในการติดต่อเงินกู้ในครั้งต่อไปมาก แนวทางแก้ไขคือ การประปานครหลวงต้องปรับปรุงการดำเนินงานภายใน เพื่อควยคุมค่าใช้จ่ายมิให้เพิ่มในอัตราที่สูงจนเกินไป และรัฐบาลจะต้องรีบช่วยเหลืออย่างเร่งด่วนทั้งการหาแหล่งเงินทุนและการขึ้นอัตราค่าน้ำ เพื่อพยุงให้การประปานครหลวงสามารถดำเนินการต่อไปได้ด้วยดี | - |
dc.description.abstractalternative | The Metropolitan Water Works Authority (MWWA) is a non-profit-making organization. Funds management of the organization is of great interest. Owning to the growth of population, the MWWA has to face with the ever-increasing demand for more water supply. As a result, the Master Plan, a long-term project of 30 years, was set up. The purpose of the Master Plan was to present estimates of population and water requirements up to the year 2000 and to recommend additional water supply, treatment and distribution facilities. It comprises three stages of operation. The main purpose of this thesis is to examine the funds management of the first stage of the Master Plan during the fiscal year 1977-1986. The first stage of operation is composed of two phases, namely, the Phase I project and the Phase II project. The study also reviews the investment expenditures of the two projects and the pipe replacement program, sources of funds and the considerations in choosing them, and the analysis of financial position of the MWWA. From the study, it is found that most of the funds employed are financed by long-term loans from both public and private sectors. Evidently, the costs of loans from private sector are higher than those from public sector. The government also provide funs for the MWWA in terms of subsidy and equity. For several years up to now, the return on investment of the MWWA has been unsatisfactory because of the increasing costs of operation. Believing that a higher price of water supply would be able to improve the situation, the MWWA proposed a new price to the government for approval. Although the government has actually let the price to increase, it is still lower than the proposed price. This may be attributed to the fact that the government would not want to put too much constraint on the people. Therefore, the MWWA is still facing with a loss since the price of water supply does not cover the operating costs per unit. Consequently, the return on investment will inevitably be off the target. To sum up, the Fhase I project was undertaken at a loss. If the MWWA is not able to improve the situation, it will undoubtedly affect the Phase II project. The acquisition of funds from abroad would be more difficult since the financial institutions such as the IBRD and the ADB has kept a close look upon the operation of the MWWA. This thesis submits that it is required that the MWWA develop its internal management in order that the expenses may increase at a slower rate. Moreover, the government must urgently assist the MWWA in seeking funds both locally and abroad and in permitting the increase of the price of water supply as has been proposed. This would be necessary and would certainly benefit the operation of the MWWA. | - |
dc.language.iso | th | en_US |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.1982.4 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.subject | การประปานครหลวง -- การเงิน | en_US |
dc.subject | การเงิน -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ | en_US |
dc.subject | Metropolitan water works authority -- Finance | en_US |
dc.subject | Finance -- Law and legislation | en_US |
dc.title | การจัดการเงินทุนของการประปานครหลวง | en_US |
dc.title.alternative | Fund management of metropolitan water works authority | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
dc.degree.name | บัญชีมหาบัณฑิต | en_US |
dc.degree.level | ปริญญาโท | en_US |
dc.degree.discipline | การบัญชี | en_US |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en_US |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
dc.email.advisor | Methinee@acc.chula.ac.th | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.1982.4 | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sopapun_lu_front.pdf | หน้าปกและบทคัดย่อ | 11.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch1.pdf | บทที่ 1 | 4.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch2.pdf | บทที่ 2 | 20.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch3.pdf | บทที่ 3 | 41.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch4.pdf | บทที่ 4 | 17.99 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch5.pdf | บทที่ 5 | 33.06 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch6.pdf | บทที่ 6 | 12.65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_ch7.pdf | บทที่ 7 | 9.24 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sopapun_lu_back.pdf | บรรณานุกรมและภาคผนวก | 9.82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.