Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73769
Title: การกำหนดงานการสร้างอากาศยานขนาดเบา
Other Titles: Production scheduling of light aircraft
Authors: สุรศักดิ์ มังสิงห์
Advisors: วิจิตร ตัณฑสุทธิ์
ปรีชา วรรณภูมิ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: เครื่องบิน -- การออกแบบและการสร้าง
การบิน -- ไทย
Airplanes -- Design and construction
Aeronautics -- Thailand
Issue Date: 2527
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้กล่าวถึงการจัดหมายกำหนดการการผลิตเครื่องบิน โดยทำการศึกษาวิเคราะห์ที่ขีดความสามารถของโรงงานในเชิงอุตสาหกรรม ขั้นตอนการทำงาน การเลือกระทบการผลิต และการจัดสรรแรงงาน การจัดหมายกำหนดการประกอบเครื่องบินใช้เทคนิคการออกแบบงานกลุ่ม ซึ่งเหมาะสำหรับการผลิตเครื่องบินในโรงงานที่มีพื้นที่สำหรับการผลิตและทรัพยากรแรงงาน/เครื่องจักรจำกัด ดังเช่นโรงงานสร้างเครื่องบินของกรมช่างอากาศ โดยแบ่งการทำงานประกอบเครื่องบินออกเป็นกลุ่มงานตามส่วนประกอบหลักของเครื่องบิน แต่ละกลุ่มงานมีแรงงานและเครื่องมือการผลิตเพียงพอที่จะสามารถดำเนินงานในส่วนที่รับผิดชอบเสร็จทันความต้องการในแผนงานหลักได้โดยอิสระ และมีการควบคุมคุณภาพและการควบคุมการผลิตกันเองกายในกลุ่มงาน การจัดหมายกำหนดการผลิตชิ้นส่วนเครื่องบิน ใช้ระบบตัวเลข ดังนี้ ซึ่งเป็นการจัดกลุ่มชิ้นส่วน ตามลักษณะหรือรูปแบบที่ขึ้นส่วนเข้าสู่สายการประกอบเป็นเครื่องบิน และระยะเวลาที่ใช้ในการบลิตขึ้นส่วนเป็นรุ่น การสั่งการและการควบคุมการผลิตชิ้นส่วน ใช้หมายเลขดัชนีขึ้นส่วนแทนหมายเลขดัชนีชิ้นส่วนหรือหมายเลขแบบชิ้นส่วน การศึกษาวิจัยนี้ ได้ใช้ข้อมูลของโรงงานสร้างเครื่องบินของกรมช่างอากาศและข้อมูลการทำงานสร้างเครื่องบินต้นแบบ ทอ.๕ เครื่องแรกมาสาธิตวิธีการจัดทำหมายกำหนดการผลิตเครื่องบินขนาดเบา ตามแนวความคิดที่ได้กล่าวมาแล้วข้างต้น
Other Abstract: This thesis is concerned with the production scheduling of light aircraft, both aircraft assembly scheduling and aircraft part manufacturing scheduling, by studying and analyzing the factory capability, the aircraft manufacturing sequences, the aircraft manufacturing system, and the resource allocation technique. The aircraft assembly scheduling employs group technology by dividing the assembly task into many group works. In accordance with major components of the aircraft, such that each group has its own facilities to complete its assignments independently and can conduct its own quality control and production control. This technique is suitable for an aircraft factory that has not much space for aircraft manufacturing and has limited resource, such as the Aircralt Factory of the Directorate of Aeronautical Engineering (DAE). The aircraft part scheduling employs the indent system which is the technique of grouping up aircraft parts in accordance with the form that each part gets into the aircraft along the assembly line and the manufacturing cycle time for each part of production let. The part manufacturing order and control uses part index numbers instead of part numbers or part drawing numbers. In this thesis the DAE aircraft factory data and the work data of the advance training prototype aircraft - RTAF 5, are used to demonstrate the application of the mentioned concept to the light aircraft production scheduling.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2527
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73769
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1984.21
ISSN: 9745631019
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1984.21
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surasak_mu_front_p.pdfหน้าปกและบทคัดย่อ2.15 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_ch1_p.pdfบทที่ 12.33 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_ch2_p.pdfบทที่ 27.91 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_ch3_p.pdfบทที่ 34.05 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_ch4_p.pdfบทที่ 469.27 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_ch5_p.pdfบทที่ 51.29 MBAdobe PDFView/Open
Surasak_mu_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก57.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.