Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73907
Title: | แบบจำลองการจัดเส้นทางเดินรถสำหรับการขนส่งสินค้า |
Other Titles: | Vehicle routing model for product shipment |
Authors: | สุธี ศรีเพ็ชรดานนท์ |
Advisors: | ศิริจันทร์ ทองประเสริฐ จิรพัฒน์ เงาประเสริฐวงศ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Subjects: | การบริหารงานโลจิสติกส์ การขนส่งสินค้า Business logistics Commercial products -- Transportation Shipment of goods |
Issue Date: | 2536 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาและทดลองจัดทำแบบจำลองการจัดเส้นทางเดินรถสำหรับการขนส่งสินค้า จากคลังสินค้ากลางเพียงแห่งเดียว กระจายไปสู่จุดสินค้าจำนวนมาก โดยรถขนส่งสินค้ามากกว่า 1 คน งานวิจัยเริ่มจากการศึกษาขั้นตอนในการขนส่งสินค้าของบริษัทตัวอย่าง เริ่มตั้งแต่วิธีการจัดเส้นทางการขนส่ง การจัดเตรียมสินค้า จนกระทั่งถึงขั้นตอนขนส่งสินค้า จากนั้นทำการศึกษางานวิจัยที่เกี่ยวข้องและทฤษฎีที่จะนำมาใช้ และทำการจัดสร้างแบบจำลองโดยใช้วิธีการของ CLARKE-WRIGHT Heuristic บนเครื่องไมโครคอมพิวเตอร์ การทดสอบแบบจำลองทำโดยการจัดสร้างเหตุการณ์ขนส่งสินค้าจำลองบนเครื่องไมโครคอมพิวเตอร์เพื่อนำมาใช้ทดสอบการทำงานของแบบจำลอง โดยการนำผลที่ได้จากการทดสอบการทำงานของแบบจำลอง มาเปรียบเทียบกับ ผลที่ได้จากการทดสอบการทำงานของวิธีการขนส่งสินค้าที่ใช้อยู่จริงพบว่า การทำงานของแบบจำลองการจัดเส้นทางเดินรถสำหรับการขนส่งสินค้า ได้ผลการทดสอบในเหตุการณ์ขนส่งสินค้าจำลองโดยส่วนใหญ่ ดีขึ้นกว่าวิธีการจัดเส้นทางขนส่งสินค้าที่ใช้อยู่เดิม |
Other Abstract: | This thesis is to propose the study and modelling of the vehicle routing for product shipment from a central depot to several customers by utilizing more than a truck. The research starts from the processes of a sample company’s shipment, delivery routings, prepare loading, and product shipment, concerned literatures, and finally theory application. Then the model of the distribution requirement is constructed by using the CLARKE-WRIGHT heuristic on micro-computer. The shipment simulation is created on micro-computer to test the model. The comparison between the tested result and the real shipment is made. Most of the results from the model are more satisfactory than the current shipment. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2536 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมอุตสาหการ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/73907 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Suthee_sr_front_p.pdf | 916.19 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_ch1_p.pdf | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_ch2_p.pdf | 887.18 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_ch3_p.pdf | 1.99 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_ch4_p.pdf | 1.7 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_ch5_p.pdf | 919.58 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Suthee_sr_back_p.pdf | 4.41 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.