Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74294
Title: การเปิดรับสาร ความรู้ ทัศนคติ และการอนุรักษ์พลังงาน ในโครงการรวมพลังหารสองของประชาชนในกรุงเทพมหานคร
Other Titles: Media exposure, knowledge, attitude and practice concerning saving energy of the public in Bangkok Metropolitan area in Energy Conservation Project
Authors: ดานินทร์ กิจนิชี
Advisors: ธนวดี บุญลือ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: Tanawadee.B@chula.ac.th
Subjects: ผู้รับสาร
การอนุรักษ์พลังงาน
การสื่อสาร -- แง่สังคม
Audiences
Energy conservation
Communication -- Social aspects
Issue Date: 2540
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการเปิดรับสาร ความรู้ ทัศนคติ และการอนุรักษ์พลังงานในโครงการรวมพลังหารสองของประชาชนในกรุงเทพมหานคร กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษามีจำนวนทั้งสิ้น 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในภารเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ แบบสอบถาม การวิเคราะห์ข้อมูลใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย t-test One way ANOVA และค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน ซึ่งประมวลโดยคอมพิวเตอร์โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS ผลการวิจัยพบว่า 1. กลุ่มตัวอย่างพี่มีเพศต่างกันมีพฤติกรรมการเปิดรับสารเกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงานไม่แตกต่างกัน 2. กลุ่มตัวอย่างที่มีการศึกษา อาชีพ รายได้แตกต่างกันมีความรู้ ทัศนคติ และพฤติกรรมการอนุรักษ์พลังงานแตกต่างกัน 3. พฤติกรรมการเปิดรับสารเกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงานจากสื่อนิตยสารมีความสัมพันธ์เชิงบวกกับความรู้เกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงาน 4. พฤติกรรมการเปิดรับสารเกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงานจากสื่อโทรทัศน์ นิตยสาร โปสเตอร์มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับทัศนคติเกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงาน 5. พฤติกรรมการเปิดรับสารเกี่ยวกับการอนุรักษ์พลังงานจากสื่อวิทยุ หนังสือพิมพ์มีความสัมพันธ์เชิงบวกกับพฤติกรรมอนุรักษ์พลังงาน
Other Abstract: The purpose of this research is to study the correlations between media exposure, knowledge, attitude and practice concerning saving energy of the public in Bangkok metropolitan area as a result of one energy conservation project. Questionnaires were used to collect data from a total of 400 samples. Percentage, mean, t-test, One way ANOVA and Pearson's product moment correlation coefficient were employed for the analysis of data, SPSS program was used for data processing. The results of the study are as follows : 1. Samples with different sexes have significant indifference on media exposure concerning energy saving. 2. Samples with different education, occupation and income have significant difference on knowledge attitude and practice concerning energy saving. 3. Exposure to magazine concerning energy saving is significantly correlated with "knowledge concerning energy saving. 4. Exposure to television magazine and poster concerning energy saving is significantly correlated with attitude concerning energy saving. 5. Exposure to radio and newspaper concerning energy saving is significantly correlated with practice energy saving.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74294
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1997.350
ISBN: 9746384988
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1997.350
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Danin_ki_front_p.pdfหน้าปก และบทคัดย่อ1.04 MBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_ch1_p.pdfบทที่ 11.27 MBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_ch2_p.pdfบทที่ 21.77 MBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_ch3_p.pdfบทที่ 3908.59 kBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_ch4_p.pdfบทที่ 42.48 MBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_ch5_p.pdfบทที่ 51.28 MBAdobe PDFView/Open
Danin_ki_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.