Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74353
Title: การศึกษาพัฒนาการหนังสือเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิต ระดับประถมศึกษา ระหว่างปีพุทธศักราช 2458-2534
Other Titles: A study of the development of life experiences area textbooks at the elementary education level between B.E. 2458 - 2534
Authors: สุรดา สุทธิศาสนกุล
Advisors: วารี ถิระจิตร
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: สังคมศึกษา -- แบบเรียน
Issue Date: 2537
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพัฒนาการของหนังสือเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตระดับประถมศึกษาระหว่างปีพุทธศักราช 2458-2534 การศึกษานี้เน้นพัฒนาการด้านเนื้อหา วิธีการเรียบเรียงและรูปเล่มของหนังสือเรียนที่พัฒนาโดยกระทรวงศึกษาธิการจากการศึกษาพัฒนาการของหนังสือเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตโดยวิธีวิจัยเชิงประวัติศาสตร์และการสัมภาษณ์ผู้ทรงคุณวุฒิในการจัดทำและครูผู้ใช้หนังสือเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตพบว่าพัฒนาการของเนื้อหาในหนังสือเรียนกลุ่มสร้างเสริมประสบการณ์ชีวิตทั้ง 3 ช่วง (ช่วงแรก พ.ศ. 2458-2498 ช่วงสอง พ.ศ. 2503-2520 และช่วงสาม พ.ศ. 2521-2534) มีพัฒนาการตามจุดมุ่งหมายของหลักสูตรวิธีการเรียบเรียงในช่วงแรก (พ.ศ. 2458-2498) เรียบเรียงแบบบทละคร ในช่วงสอง (พ.ศ. 2503-2520) เรียบเรียงแบบร้อยแก้ว บรรยายและอธิบายความ ช่วงสาม (พ.ศ. 2521-2534) เรียบเรียงแบบบทละครรูปเล่มในช่วงแรก (พ.ศ. 2458-24) และช่วงสอง (พ.ศ. 2503-2520) จะมีรูปแบบประกอบเป็นภาพวาดและภาพถ่ายขาวดำ ส่วนช่วงสาม (พ.ศ. 2521-2534) รูปประกอบจะมีทั้งภาพวาด ภาพถ่ายขาวดำ และภาพวาด ภาพถ่ายสี่สี
Other Abstract: This research aims to study the development of Life Experiences Area textbooks at the Elementaty Education between B.E. 2458-2534. This study emphasizes the development of the subject, content presentation, and the illustrations of the textbooks developed by the Ministry of Education. In the study of the development of Life Experiences Area textbooks using historically based research and interviewing texts’ authors and teachers who use the textbooks, it was found that all the 3-periods in the development of the subject of the Life Experience Area textbooks (first period: B.E. 2458-2498, second period: B.E. 2503-2520, third period: B.E. 2521-2534) met the aims of the curriculum. The content presentation in the first period (B.E. 2458-2498) was in the style of play-writing. That of the second period (B.E. 2503-2520) was combination of prose, narration, and description. In the third period (B.E. 2521-2534, the style was play-writing again. As for the illustrations, in the first period (B.E. 2458-2498) and in the second period (B.E. 2503-2520), there were drawings, and black and white photographs. During the third period (B.E. 2521-2534), illustrations consisted of drawings, black and white photographs,4-coloured drawings, and 4-coloured photographs.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2537
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: ประถมศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74353
ISSN: 9745842427
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Surada_su_front_p.pdfหน้าปก บทคัดย่อ และสารบัญ976.13 kBAdobe PDFView/Open
Surada_su_ch1_p.pdfบทที่ 11.34 MBAdobe PDFView/Open
Surada_su_ch2_p.pdfบทที่ 21.73 MBAdobe PDFView/Open
Surada_su_ch3_p.pdfบทที่ 31.3 MBAdobe PDFView/Open
Surada_su_ch4_p.pdfบทที่ 46.6 MBAdobe PDFView/Open
Surada_su_ch5_p.pdfบทที่ 51.09 MBAdobe PDFView/Open
Surada_su_back_p.pdfบรรณานุกรม และภาคผนวก8.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.