Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74661
Title: การใช้วิทยุสองทางในการให้คำปรึกษาทางวิชาการ สำหรับระบบการศึกษาทางไกล ของมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช
Other Titles: Utilization of two-way radio communication for academic advice for Sukhothai Thammathirat open University distance education system
Authors: สมบูรณ์ ประภาสะวัต
Advisors: สุนันท์ ปัทมาคม
วิจิตร ภักดีรัตน์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
ไม่มีข้อมูล
Subjects: การศึกษาทางไกล
วิทยุเพื่อการศึกษา
Distance education
Radio in education
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาการใช้วิทยุสองทางในการให้คำปรึกษาทางวิชาการสำหรับระบบการศึกษาทางไกล ของมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช โดยกลุ่มตัวอย่างประชากร ได้แก่ นักศึกษามหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช จำนวน 210 คน ที่ลงทะเบียนเรียนวิชามนุษย์กับสังคม ในภาค 2 ปีการศึกษา 2530 จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย จากจังหวัดใกล้เคียงที่ตั้งมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชจำนวน 4 จังหวัดคือ จังหวัดชลบุรี อยุธยา สุพรรณบุรี และนครปฐม หลังจากนั้นนำผลที่ได้มาวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ได้ผลโดยสรุปดังนี้ 1. การใช้วิทยุสองทางในการให้คำปรึกษาทางวิชาการเป็นวิธีการที่ดีในการช่วยแก้ปัญหาของการศึกษาทำให้ผู้เรียนได้ติดต่อสนทนากับผู้สอนได้โดยตรงสามารถชักถามปัญหาต่าง ๆ ได้ทำให้เกิดความเข้าใจในเนื้อหาบทเรียนมากกว่าการศึกษาแบบทางเดียว ทำให้ประหยัดเวลาในการศึกษา ซึ่งนักศึกษามหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราชชอบวิธีการนี้ และจะมาใช้บริการทุกครั้งที่เกิดปัญหา 2. การใช้วิทยุสองทางในการให้คำปรึกษาทางวิชาการช่วยแก้ปัญหาที่เกิดจากการศึกษาเนื้อหาบทเรียนมีการจัดสิ่งอำนวยความสะดวกในด้านเจ้าหน้าที่ สถานที่ วิทยุสองทาง และคู่มือการใช้ ในระหว่าการให้คำปรึกษา 3. การให้คำปรึกษาโดยใช้วิทยุสองทางนั้น มหาวิทยาลัยเป็นผู้กำหนดตารางและอาจารย์ผู้ให้คำปรึกษาไว้ให้และควรมีบริการทุกวัน 4. นักศึกษาเห็นว่า การใช้วิทยุสองทางจะทำให้ผลสัมฤทธิ์ในการเรียนสูงขึ้น และเป็นสื่อที่เหมาะสมสำหรับระบบการศึกษาทางไกลของมหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช
Other Abstract: The purpose of this research was to study the utilization of two-way radio communication for academic advice for Sukhothai Thammatirat Open University (STOU) distance education system. The survey sample were two hundred and ten STOU students who were enrolled second semester in Human and Society course of 1987 academic year. They randomly selected from four provinces: Chonburi, Ayudhaya, Supanburi, and Nakornpathom. After studying the enrolled course, subjects completed the questionaire. The mean and standard deviation were used to analyze the data. It was found that; 1. The use of two-way radio communication for academic advice was the best for solving any questions the students might have during their study. This method enabled students to have a direct contact with their instructors resulted in better understanding in context of the course and used lesser time in studying. The students preferred this method and they would use this facility whenever they have a problem. 2. STOU would implement this method in order to solve the students 'problem which related to their study and subject content and STOU would also provied the facility which included personnel, space. two-way radio, and operating manual for the students. 3. STOU would set up the schedule and provide instructors for everyday services. 4 The students agreed that using two-way radio communication for academic would improve their learning ability and be an appropriate medium for distance education system of STOU.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: โสตทัศนศึกษา
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74661
ISBN: 9745761788
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Somboone_pr_front_p.pdf937.66 kBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_ch1_p.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_ch2_p.pdf1.35 MBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_ch3_p.pdf717.19 kBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_ch4_p.pdf923.33 kBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_ch5_p.pdf939 kBAdobe PDFView/Open
Somboone_pr_back_p.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.