Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74781
Title: การดำเนินงานเกี่ยวกับการฝึกงานอาชีพนักเรียนนักศึกษาในสถานประกอบการของสถานศึกษาสังกัดกรมอาชีวศึกษา กรุงเทพมหานคร
Other Titles: Vocational industrial students' training procedure in the institutions under the jurisdiction of the department of vocational deucation, Bangkok metropolis
Authors: สุวรรณา ดอนขวา
Advisors: บุญมี เณรยอด
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: การฝึกอาชีพ
การศึกษาทางอาชีพ
Occupational training
Career education
Issue Date: 2532
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาการดำเนินงานและปัญหาเกี่ยวกับการฝึกงานอาชีพนักเรียนนักศึกษาในสถานประกอบการของสถานศึกษา สังกัดกรมอาชีวศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร ผู้วิจัยได้ส่งแบบสอบถามจำนวน 325 ฉบับ ไปยังกลุ่มประชากรซึ่งเป็นผู้อำนวยการสถานศึกษา ผู้ช่วยผู้อำนวยการฝ่ายวิชาการ ผู้ช่วยผู้อำนวยการฝ่ายกิจการนักศึกษา หัวหน้าคณะวิชา หัวหน้าแผนกวิชาหัวหน้างานแนะแนวอาชีพและจัดหางาน และอาจารย์นิเทศก์การฝึกงาน ในสถานศึกษาสังกัดกรมอาชีวศึกษาในเขตกรุงเทพมหานครแบบสอบถามได้รับกลับคืนมาเป็นจำนวน 293 ฉบับ คิดเป็นร้อยละ 90.15 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า สภาพการดำเนินงานในการฝึกงานอาชีพของสถานศึกษา ประกอบด้วย 2 รูปแบบคือ รูปแบบที่ดำเนินงานในรูปกรรมการและไม่ใช่ในรูปแบบกรรมการ ในรูปแบบที่ดำเนินงานในรูปคณะกรรมการนี้มีผู้อำนวยการสถานศึกษาเป็นที่ปรึกษา ผู้ช่วยผู้อำนวยการฝ่ายกิจการนักศึกษาเป็นประธานกรรมการ และผู้ช่วยผู้อำนวยการฝ่ายวิชาการเป็นผู้ประสานงาน ส่วนสถานศึกษาที่ไม่ได้ดำเนินงานในรูปคณะกรรมการจะมีหัวหน้างานแนะแนวอาชีพและจัดหางานดำเนินการร่วมกับคณะวิชา โดยมีผู้ช่วยผู้อำนวยการฝ่ายวิชาการเป็นที่ปรึกษาและประสานงาน สภาพปัญหาในการดำเนินงานฝึกงานอาชีพของสถานศึกษาทั้ง 2 รูปแบบมีปัญหาเกี่ยวกับความไม่พร้อมในเรื่องยานพาหนะจัดส่งนักศึกษาฝึกงาน อาจารย์นิเทศก์มีงานที่ต้องรับผิดชอบมากไม่มีเวลาเตรียมการขาดการประชาสัมพันธ์ภายในสถานศึกษา นักศึกษาขาดความพร้อมและไม่ให้ความร่วมมือขาดเกณฑ์มาตรฐานในการประเมินผลงานภาคปฏิบัติ ขาดความร่วมมือและความกระตือรือร้นจากบุคลากรที่เกี่ยวข้องการสนับสนุนเพื่อเพิ่มพูนความรู้ความเข้าใจยังไม่เพียงพอ การกำหนดนโยบายขาดหลักเกณฑ์และวิธีดำเนินการที่ถูกต้อง บุคลากรไม่มีส่วนร่วมในการวางแผน
Other Abstract: The purposes of this study were to investigate the procedure and problems of the vocational industrial students' training in the institutions of Vocational College Unit under the jurisdiction of the Department of Vocational Education in Bangkok Metropolis. Three hundred and twenty-five questionnaires were distributed to administrators, academic assistant directors, student activity assistant directors’ division heads, department heads, heads of vocational guidance and placement office, and training supervisors in thirteen vocational colleges. Of the total questionnaires distributed, 293 copies, or 90.15 percent were completed and returned. Data were analyzed by using percentage. Findings; Research findings showed that there were two types of vocational industrial students' training procedure operated in the institutions one was in the form of committee and the other there was no committee. For those operated in form of committee, there was an administrator acting as a consultant, student activity assistant director acting as a chairperson, and academic assistant director acting as a coordinator where as those operated without a committee, there was a head of vocational. guidance and placement office cooperated with division heads by which the academic assistant director acting as a consultant and coordinator. With regards to problems occurred related to vocational industrial students' training procedure. Problems were indicated as the inconvenience in transportation, over work-load among training supervisors, the inefficient communication within the institutions, students' readiness and cooperation were poor, standard criteria related to evaluation was unavailable, problems of cooperation and enthusiasm among personnel concerned, also personnel development was lacked. Principles and procedure related to policy making were and unstated the uninvolvement of personel in planning were also reported as problems.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศการศึกษาและพัฒนาหลักสูตร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74781
ISBN: 9745764663
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suwanna_do_front_p.pdf925.64 kBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_ch1_p.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_ch2_p.pdf2.61 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_ch3_p.pdf757.61 kBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_ch4_p.pdf3.42 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_ch5_p.pdf1.72 MBAdobe PDFView/Open
Suwanna_do_back_p.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.