Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74887
Title: บทบาทของผู้บริหาร ครูที่ปรึกษาและครูผู้สอนในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน เพื่อพัฒนาประชาธิปไตยในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี
Other Titles: Study of roles of school administrators, student activities advisors and teachers in organizing instructional activities for promoting democracy in elementary schools under the jurisdiction of the office of Ratchaburi provincial primary education
Authors: ราตรี แออ่วม
Advisors: สวัสดิ์ จงกล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: กิจกรรมการเรียนการสอน
ประชาธิปไตย -- การศึกษาและการสอน (ประถมศึกษา)
โรงเรียนประถมศึกษา -- การบริหาร
Activity programs in education
Democracy -- Study and teaching (Elementary)
Elementary schools -- Administration
Issue Date: 2531
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาบทบาทของผู้บริหาร ครูที่ปรึกษา และครูผู้สอน ชั้น ประถมศึกษาปีที่ 2, 4 และ 6 ในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน เพื่อพัฒนาประชาธิปไตยในโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดราชบุรี ผลการวิจัย พบว่า โดยส่วนรวมแล้ว ผู้บริหาร ครูที่ปรึกษา และครูผู้สอนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 , 4 และ 6 ได้ปฏิบัติบทบาทในการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาประชาธิปไตยในโรงเรียนประถมศึกษาทั้ง 3 ด้าน คือ ด้านการเตรียมการจัดกิจกรรม ด้านการดำเนินการจัดกิจกรรม และด้านการประเมินผลการจัดกิจกรรม อยู่ในระดับที่น่าพอใจ คือ ได้ปฏิบัติบทบาทอยู่ในระดับ“ ปฏิบัติเกือบเป็นประจำ” ในทุกด้าน ยกเว้นครูผู้สอนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 ได้ปฏิบัติบทบาท ในการฝึกฝนนักเรียนให้มีวิถีชีวิตประชาธิปไตยด้านคารวะธรรมอยู่ในระดับ“ ปฏิบัติเป็นประจำ”
Other Abstract: The purposes of this research was to study the roles of school administrators, student activity advisors and prathom 2, 4 and 6 teachers for promoting democracy in elementary schools under the jurisdiction of the Office of Ratchaburi Provincial Primary Education. Findings: It was found that as a whole school administrators, student activity advisor and prathom 2, 4 and 6 teachers performed the roles for promoting democracy in elementary schools in all three aspects namely preparation for organizing activities, organizing activities and evaluating activities at the satisfactory level. Their role performances in all aspects were rated as "almost regular" except prathom 2 teachers’ roles who reported that they inculcated democratic way of life in students regularly.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2531
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศการศึกษาและพัฒนาหลักสูตร
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74887
ISBN: 9745692212
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ratree_a-o_front_p.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_ch1_p.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_ch2_p.pdf1.44 MBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_ch3_p.pdf924.95 kBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_ch4_p.pdf5.68 MBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_ch5_p.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open
Ratree_a-o_back_p.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.