Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74962
Title: | ทัศนะเชิงประเมินของครูอาสาสมัครและกรรมการโรงเรียน ต่อแผนการสอนภาษาไทยและวัฒนธรรมไทยแก่เด็กไทยระดับ 1 และระดับ 2 โรงเรียนพระพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ประเทศสหรัฐอเมริกา |
Other Titles: | Evaluative viewpoint of the voluntary teachers and the school committee toword the Thai language and Thai culture instructional plans for the Thai students grade one and grade two in sunday buddhist schools, the United States of America |
Authors: | อุตสาห์ กิจอันเจริญ |
Advisors: | สุมน อมรวิวัฒน์ พูนสุข บุณย์สวัสดิ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | ไม่มีข้อมูล ไม่มีข้อมูล |
Subjects: | ภาษาไทย -- การศึกษาและการสอน วัฒนธรรมไทย -- การศึกษาและการสอน แผนการสอน โรงเรียนพุทธศาสนาวันอาทิตย์ กิจกรรมการเรียนการสอน Thai language -- Study and teaching Lesson planning Activity programs in education |
Issue Date: | 2532 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิวัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อสำรวจทัศนะเชิงประเมินของครูอาสาสมัครและกรรมการโรงเรียน ต่อแผนการสอนภาษาไทยและวัฒนธรรมไทยแก่เด็กไทย ระดับ 1 และระดับ 2 โรงเรียนพระพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ประเทศสหรัฐอเมริกา ผลการวิจัยแสดงว่า 1) ครูอาสาสมัครจากหน่วยจัดการศึกษานอกโรงเรียน คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย แสดงทัศนะเชิงประเมินหลังการทดลองใช้แผนการสอนว่า องค์ประกอบของแผน การสอนส่วนใหญ่มีความเหมาะสมมาก 2) ครูอาสาสมัคร จากโรงเรียนพระพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ประเทศสหรัฐอเมริกา แสดงทัศนะเชิงประเมินตอแผนการสอนว่า องค์ประกอบของแผนการสอน และความเข้าใจในการใช้แผนการสอน สวนใหญ่มีความเหมาะสมมาก 3) กรรมการโรงเรียนพระพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ประเทศสหรัฐอเมริกา แสดงทัศนะเชิงประเมินว่า สาระสำคัญและภาพรวมของแผนการสอนในด้านองค์ประกอบของสาระสามัญและภาพรวมของแผนการสอนมีความเหมาะสมมาก 4) นักเรียนโรงเรียนพระพุทธศาสนาวันอาทิตย์ ประเทศสหรัฐอเมริกา ระดับ 2 มีคะแนนผลสัมฤทธิ์เฉลี่ยหลังการทดลองใช้แผนการสอนแต่ละแผนสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทุกแผนการสอน และมีคะแนนผลสัมฤทธิ์หลังการทดลองใช้แผนการสอนสูงกว่าคะแนนก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ |
Other Abstract: | The purpose of this research was to investigate evaluative viewpoint of the voluntary teachers and the school committee toward the Thai language and Thai culture instructional plans for the Thai students grade one and grade two in Sunday Buddhist schools, the United States of America. The finding were 1) most of the evaluative viewpoint of the voluntary teachers from Nonformal Education Unit, Faculty of Education, Chulalongkorn University, after the experimenting the compositions of instructional plans were at high quality levels, 2) most of the evaluative viewpoint of the voluntary teachers from the Sunday Buddhist schools, the United States of America, on the compositions of instructional plans and understanding on instructional plans using were at high quality levels, 3) most of the evaluative viewpoint of the school committee at the Sunday Buddhist schools, on the compositions of the essence and overall of the instructional plans were at high quality le v e ls, and 4) the average achievement scores of the students grade two of the Sunday Buddhist schools, after the experimenting each instruction al plans were significantly high and achievement scores in post-test were higher than pre-test significantly. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2532 |
Degree Name: | ครุศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | การศึกษาปฐมวัย |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/74962 |
ISBN: | 9745768359 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Utsaha_ki_front_p.pdf | 1.01 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_ch1_p.pdf | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_ch2_p.pdf | 2.03 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_ch3_p.pdf | 1.28 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_ch4_p.pdf | 8.68 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_ch5_p.pdf | 1.32 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Utsaha_ki_back_p.pdf | 69.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.