Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76514
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Punchalee Wasanasomsithi | - |
dc.contributor.author | Apapan Ruengkul | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn University. Graduate School | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T06:45:32Z | - |
dc.date.available | 2021-09-21T06:45:32Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76514 | - |
dc.description | Thesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2020 | - |
dc.description.abstract | This present study aimed to (1) investigate the effects of project-based writing instruction on writing ability of Thai EFL undergraduate students, (2) examine the effects of project-based writing instruction on critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students, and (3) explore the attitudes of Thai EFL undergraduate students towards project-based writing instruction. This study employed a mixed-method research design with a one-group, pre-test-post-test design to collect both quantitative data and qualitative data. The study participants were 24 first-year undergraduate students at Srinakharinwirot University. Five research instruments were created to elicit data including the pre-test and post-test of writing ability and critical thinking skills, the students’ reflective journals, the stimulated recall, the attitude questionnaire, and the semi-structured interview protocol. Data collection took place in the first semester of the academic year 2019, and the collected data were analyzed using descriptive statistics, paired-sample t-test, and content analysis. The findings revealed that after the implementation of project-based writing instruction, students’ writing ability and critical thinking skills increased with statistical significance and students had positive attitudes towards project-based writing instruction. Based on such findings, it could be concluded that project-based writing instruction could be effectively implemented to enhance writing ability and critical thinking skills of Thai EFL Undergraduate students. | - |
dc.description.abstractalternative | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ (1) ศึกษาผลของการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานที่มีต่อความสามารถทางการเขียนของนักศึกษาไทยระดับปริญญาบัณฑิตที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ (2) ทดสอบผลของการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานที่มีต่อทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาไทยระดับปริญญาบัณฑิตที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ และ (3) สำรวจทัศนคติของนักศึกษาไทยระดับปริญญาบัณฑิตที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศต่อการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐาน งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยแบบผสมผสานที่มีกลุ่มทดลองกลุ่มเดียว วัดผลก่อนและหลังการทดลองโดยเก็บข้อมูลทั้งเชิงปริมาณและเชิงคุณภาพ กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิตชั้นปีที่ 1 จำนวน 24 คน ที่กำลังศึกษาอยู่ที่มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ เครื่องมือที่ใช้ในงานวิจัยได้แก่ แบบทดสอบความสามารถทางการเขียนและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณก่อนและหลังการเรียน บันทึกสะท้อนคิดของนักศึกษา แบบบันทึกการระลึกข้อมูลย้อนหลัง แบบสอบถามทัศนคติ และแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง การเก็บข้อมูลกระทำในภาคการศึกษาต้น ปีการศึกษา 2562 และสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ สถิติบรรยาย ค่าสถิติ paired-sample t-test และการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่าความสามารถทางการเขียนและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติหลังจากการทดลองการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐาน และนักศึกษามีทัศนคติเชิงบวกต่อการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐาน จากผลการวิจัยดังกล่าวสามารถสรุปได้ว่าการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานเป็นฐานเป็นวิธีการสอนที่มีประสิทธิภาพวิธีหนึ่งซึ่งสามารถนำไปใช้ในการพัฒนาความสามารถทางการเขียนและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาไทยระดับปริญญาบัณฑิตที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศได้ | - |
dc.language.iso | en | - |
dc.publisher | Chulalongkorn University | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.185 | - |
dc.rights | Chulalongkorn University | - |
dc.subject | การเขียนทางวิชาการ | - |
dc.subject | ภาษาอังกฤษ -- การใช้ภาษา | - |
dc.subject | Academic writing | - |
dc.subject | English language -- Usage | - |
dc.subject.classification | Arts and Humanities | - |
dc.title | The effects of project-based writing instruction on writing ability and critical thinking skills of Thai EFL undergraduate students | - |
dc.title.alternative | ผลของการสอนการเขียนโดยใช้โครงงานที่มีต่อความสามารถทางการเขียนและทักษะการคิดอย่างมีวิจารณญาณของนักศึกษาไทยระดับปริญญาตรีที่เรียนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | Doctor of Philosophy | - |
dc.degree.level | Doctoral Degree | - |
dc.degree.discipline | English as an International Language | - |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2020.185 | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5887815720.pdf | 5.5 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.