Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76583
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Sayamol Charoenratana | - |
dc.contributor.author | Pornwajee Sangmanee | - |
dc.contributor.other | Chulalongkorn university. Graduate school | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T06:48:19Z | - |
dc.date.available | 2021-09-21T06:48:19Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76583 | - |
dc.description | Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2020 | - |
dc.description.abstract | The hotel business is intense resource consumption such as water, energy, and non-durable products to delight customers, leading to environmental problems. With this regard, the transformation of the green hotel and environmental saving programs can dwindle the hotel property's adverse impacts. The purposes of this paper are 1) to study the perception of hotel practitioners and stakeholders toward the critical challenges of green hotel transformation and 2) to propose the recommendations for green hotel operations and certification scheme in Thailand. The study employed mixed methods to collect the data. The in-depth interviews were along with field observation; the interviews data were conducted with ten persons of green hotel practitioners, three non-green hotel practitioners, and a representative from a governmental agency to identify the obstacles of green hotel development. Besides, the study distributed online questionnaires to 192 Thai and Non -Thai travelers to explore their experiences of green hotel staying and selection decisions. A content analysis, descriptive analysis, and chi-square test were employed. The in-depth interviews results indicated that the critical challenges of green hotel transition were a high investment in resource consumption and energy efficiency systems, staff training, monitoring process, and lack of government upholds that make the hotelier uncertain. Scoping on the online survey found that customers mainly concern about price and hotel location, which is the rationale of green hotel selection cutting off. Besides, an education level was a sole factor that correlates with the green hotel staying decision. To encourage and enlarge the green hotel transition in Thailand and customers decision process in green hotel staying, green hotel stakeholders and the governmental agencies should work closely in providing incentives, establishing promotion campaigns as well as providing educational green hotel information at national and international levels that can lead to long-term success of a green hotel in Thailand. | - |
dc.description.abstractalternative | ธุรกิจที่พักประเภทโรงแรมเป็นธุรกิจที่มีการใช้ทรัพยากรธรรมชาติสูง อาทิ น้ำ พลังงาน และผลิตภัณฑ์ที่มีการใช้งานสั้นเพื่อการดำเนินงานต่างๆในโรงแรม ซึ่งสิ่งเหล่านี้ก่อให้เกิดผลกระทบต่อสิ่งแวดล้อม ในการเล็งเห็นถึงปัญหาที่เกิดขึ้น การพัฒนาธุรกิจโรงแรมสีเขียว และแนวทางปฏิบัติที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อมเป็นส่วนหนึ่งในการลดผลกระทบที่เกิดจากธุรกิจโรงแรมได้ จุดประสงค์ของวิทยานิพันธ์เล่มนี้ประกอบด้วย 1) เพื่อศึกษาแนวความคิดของผู้ปฏิบัติงานในธุรกิจโรงแรม และผู้ทีเกี่ยวข้องกับธุรกิจนี้ต่อความท้าทาย และอุปสรรคในการพัฒนาโรงแรมสีเขียว 2) เพื่อนำไปสู่ข้อเสนอแนะในดำเนินธุรกิจโรงแรมสีเขียว รวมถึงการรับรองมาตรฐานโรงแรมสีเขียว การศึกษาเกี่ยวกับความท้าทายในการพัฒนาโรงแรมสีเขียวผ่านการเก็บข้อมูลแบบผสมผสาน โดยการสัมภาษณ์เชิงลึกได้ทำควบคู่ไปกับการสำรวจพื้นที่โรงแรม การเก็บข้อมูลโดยการสัมภาษณ์เจ้าของธุรกิจโรงแรม ผู้จัดการและพนักงานโรงแรมจากทั้งโรงแรมสีเขียวทั้งหมด 10 ท่าน ธุรกิจโรงแรมทั่วไป 3 ท่าน และตัวแทนจากหน่วยงานภาครัฐ 1 ท่าน นอกจากนี้ในการศึกษาเกี่ยวกับความสนใจในการเข้าพักโรงแรมสีเขียว และปัจจัยในการเลือกที่พักโดยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามออนไลน์ทั้งชาวไทย และชาวต่างชาติ จำนวน 192 คน ข้อมูลที่เก็บมาวิเคราะห์ผ่านโดยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา สถิติเชิงพรรณนา และวิธีการทดสอบไคสแควร์ ผลการศึกษาจากการสัมภาษณ์เชิงลึกพบว่า ความท้าทายหลักที่ส่งผลต่อการเปลี่ยนเป็นธุรกิจโรงแรมสีเขียวคือ การลงทุนในระบบการใช้ทรัพยากร และพลังงานอย่างมีประสิทธิภาพโรงแรม การฝึกอบรมพนักงาน กระบวนการดูแลระบบที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม และขาดการสนับสนุนจากหน่วยงานรัฐบาล สิ่งที่กล่าวมาข้างต้นเป็นปัจจัยที่สร้างความลังเลให้กับเจ้าของธุรกิจโรงแรมในการพัฒนาเป็นโรงสีเขียว อีกทั้งผลการศึกษาจากแบบสอบถามออนไลน์ พบว่า ผู้ตอบแบบสอบถามส่วนใหญ่ให้ความสำคัญกับราคา และสถานที่ตั้งของโรงแรมมากกว่าการคำนึงถึงการอนุรักษ์สิ่งแวดล้อม จากการศึกษาความสัมพันธ์พบกว่า การศึกษาเป็นปัจจัยสำคัญที่มีผลต่อการตัดสินใจในการเข้าพักโรงแรมสีเขียว ดังนั้นในการที่จะสนับสนุน และการเพิ่มจำนวนของโรงแรมสีเขียว การร่วมมือกันระหว่างผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้อง และหน่วยงานภาครัฐในการสนับสนุนในด้านการจัดหาสิ่งกระตุ้นในการสร้างแรงจูงใจในการพัฒนาธุรกิจโรงแรมให้เป็นโรงแรมสีเขียว การช่วยประชาสัมพันธ์ทั้งในประเทศ และต่างประเทศ อีกทั้งการให้ความรู้นักท่องเที่ยวเกี่ยวกับโรงแรมสีเขียว สิ่งเหล่านี้สามารถนำไปสู่ความสำเร็จในระยะยาวของธุรกิจโรงแรมสีเขียว | - |
dc.language.iso | en | - |
dc.publisher | Chulalongkorn University | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2020.193 | - |
dc.rights | Chulalongkorn University | - |
dc.subject | Hotel management -- Thailand | - |
dc.subject | Hotel -- Environmental aspects -- Thailand | - |
dc.subject | การจัดการโรงแรม -- ไทย | - |
dc.subject | โรงแรม -- แง่สิ่งแวดล้อม -- ไทย | - |
dc.subject.classification | Environmental Science | - |
dc.subject.classification | Environmental Science | - |
dc.title | Perspectives and challenges of green hotel in Thailand | - |
dc.title.alternative | มุมมองและความท้าทายของการประกอบธุรกิจโรงแรมสีเขียวในประเทศไทย | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | Master of Arts | - |
dc.degree.level | Master's Degree | - |
dc.degree.discipline | Environment, Development and Sustainability | - |
dc.degree.grantor | Chulalongkorn University | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2020.193 | - |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6187587220.pdf | 4.92 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.