Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76606
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | กวิน อัศวานันท์ | - |
dc.contributor.author | ณิชกานต์ ซำศิริพงษ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย | - |
dc.date.accessioned | 2021-09-21T06:48:32Z | - |
dc.date.available | 2021-09-21T06:48:32Z | - |
dc.date.issued | 2563 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76606 | - |
dc.description | สารนิพนธ์ (วท.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2563 | - |
dc.description.abstract | จากสถานการณ์ตลาด K-pop ที่มีการเติบโตอย่างต่อเนื่องในหลายภูมิภาคทั่วโลก ซึ่งหนึ่งในแพลตฟอร์มที่กลุ่มแฟนคลับนิยมใช้ในการทำกิจกรรมเกี่ยวกับศิลปินมากที่สุด ได้แก่ สื่อสังคมออนไลน์อย่าง ทวิตเตอร์ จากสถิติตั้งแต่วันที่ 1 มกราคม ถึง 31 ธันวาคม พ.ศ. 2563 ทั่วโลกมีการทวีตเกี่ยวกับ K-pop มากกว่า 6,700 ล้านทวีต อย่างไรก็ตามทวิตเตอร์ก็ยังคงพบปัญหาในการใช้งานหลายอย่าง โดยเฉพาะเรื่องความน่าเชื่อถือของผู้ใช้งาน ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาต้นแบบแพลตฟอร์มสำหรับแฟนคลับศิลปินเกาหลี โดยได้ทำการศึกษาแนวคิด พฤติกรรม และปัญหาการใช้แพลตฟอร์มของแฟนคลับศิลปินเกาหลี ผ่านการสัมภาษณ์เชิงลึกกลุ่มแฟนคลับศิลปินเกาหลี จำนวน 10 ราย ใน 4 หัวข้อ ได้แก่ ข้อมูลทั่วไปของผู้ให้สัมภาษณ์, คำถามเกี่ยวกับการเป็นแฟนคลับศิลปินเกาหลี, คำถามเกี่ยวกับการทำกิจกรรมของกลุ่มแฟนคลับศิลปินเกาหลี และคำถามเกี่ยวกับการใช้แพลตฟอร์มของกลุ่มแฟนคลับศิลปินเกาหลี และได้นำข้อมูลมาวิเคราะห์ พร้อมทั้งนำมาใช้เพื่อออกแบบคุณลักษณะของแพลตฟอร์มสำหรับแฟนคลับศิลปินเกาหลี ซึ่งสามารถออกแบบคุณลักษณะได้ 3 ประเด็นหลัก ได้แก่ Community, Marketplace และ Project โดยจากการทดสอบการยอมรับกับกลุ่มเป้าหมายจำนวน 17 ราย พบว่ากลุ่มเป้าหมายร้อยละ 94.12 ให้การยอมรับต้นแบบแพลตฟอร์มสำหรับแฟนคลับศิลปินเกาหลี | - |
dc.description.abstractalternative | The K-pop market is growing steadily in many countries around the world. The most popular community platform of K-pop fans is Twitter. Fans connects with their favorite Korean artists and participates in the conversations with each other around the world, setting a new global record of 6.7 billion K-pop related Tweets in 2020. However, the current platform, Twitter, still has many problems for serving the K-pop fans in this domain. Particularly, the platform does not exhibit trust and reliability among the fan users. The objective of this research is to develop a prototype of the Korean artist fan clubs platform. The study is conducted as a qualitative research through an in-depth interview. There are a total of 10 participants who are Korean artist fan clubs. The researcher inquires the participants in four main topics: demographics, fan identity, fans activities, and current platform’s issues. The collected data were analyzed and used to designed prototype of platform with three main features: Community, Marketplace, and Project. The result of acceptance test revealed that 94.12% of 17 participants are willing to adopt the prototype of Korean artist fan clubs platform. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2020.293 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject | นักร้อง -- เกาหลี (ใต้) | - |
dc.subject | ศิลปิน -- เกาหลี (ใต้) | - |
dc.subject | การสร้างต้นแบบซอฟต์แวร์ | - |
dc.subject | Singers -- Korea (South) | - |
dc.subject | Artists -- Korea (South) | - |
dc.subject | Software prototyping | - |
dc.subject.classification | Social Sciences | - |
dc.subject.classification | Business | - |
dc.title | การพัฒนาแพลตฟอร์มสำหรับแฟนคลับศิลปินเกาหลี | - |
dc.title.alternative | Development of Korean artist fan clubs platform | - |
dc.type | Independent Study | - |
dc.degree.name | วิทยาศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | ธุรกิจเทคโนโลยีและการจัดการนวัตกรรม | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.IS.2020.293 | - |
Appears in Collections: | Grad - Independent Studies |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
6280118720.pdf | 3.59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.