Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77438
Title: ความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพการสอนของครู และบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียน กับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษา
Other Titles: The relationships between teachers' teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the secondary education level
Authors: สุภาณี ปิยะอภินันท์
Advisors: พร้อมพรรณ อุดมสิน
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย
Advisor's Email: ไม่มีข้อมูล
Subjects: แรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์
คณิตศาสตร์ -- การศึกษาและการสอน (มัธยมศึกษา)
Achievement motivation
Mathematics -- Study and teaching (Secondary)
Issue Date: 2539
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1. ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนกับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น 2. ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนกับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย 3. ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างคุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนกับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษา ตัวอย่างประชากรคือนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 จำนวน 594 คน และนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ที่เลือกโปรแกรม วิทยาศาสตร์-คณิตศาสตร์ จำนวน 584 คน จากโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดกรมสามัญศึกษา กรุงเทพมหานคร ปีการศึกษา 2538 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือแบบสอบถามคุณภาพการสอนของครู แบบสอบถามบรรยากาศในห้องเรียน และแบบวัดแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ ซึ่งผู้วิจัยสร้างขึ้นเอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และหาค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณ ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1. คุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนมีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนต้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณเท่ากับ .42287 2. คุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนมีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาตอนปลายอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหุคูณเท่ากับ .44208 3. คุณภาพการสอนของครูและบรรยากาศในห้องเรียนตามการรับรู้ของนักเรียนมีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ต่อวิชาคณิตศาสตร์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์พหูคูณเท่ากับ .43195
Other Abstract: The purposes of the research were 1. To study the relationships between teacher’s teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the lower secondary education level. 2. To study the relationships between teachers’ teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the upper secondary education level. 3. To study the relationships between teachers’ teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the secondary education level. The samples were 594 mathayom suksa two students and 584 mathayom suksa five students of science-mathematics program in the academic year of 1995 from the secondary education level under the jurisdiction of the Department of General Education in Bangkok Metropolis. The research instruments were teachers’ teaching quality questionnaires, classroom climate questionnaires and achievement motivation towards mathematics test. The research instruments were constructed by researcher. Data were analyzed by Pearson’s product moment correlation and multiple correlation analysis. The research findings were as follows : 1. There was significant correlation between teachers’ teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the lower secondary education level at .01 level which multiple correlation coefficient was .42287. 2. There was significant correlation between teachers’ teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the upper secondary education level at .01 level which mulitiple correlation coefficient was .44208. 3. There was significant correlation between teachers’ teaching quality, classroom climate as perceived by students and achievement motivation towards mathematics of students at the secondary education level at .01 level which multiple correlation coefficient was .43195.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.) -- จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2539
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาคณิตศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77438
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.1996.1072
ISBN: 9746337742
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.1996.1072
Type: Thesis
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supanee_pi_front_p.pdfหน้าปก สารบัญ และบทคัดย่อ940.56 kBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_ch1_p.pdfบทที่ 1975.1 kBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_ch2_p.pdfบทที่ 21.84 MBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_ch3_p.pdfบทที่ 3972.18 kBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_ch4_p.pdfบทที่ 4752.72 kBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_ch5_p.pdfบทที่ 5912.68 kBAdobe PDFView/Open
Supanee_pi_back_p.pdfบรรณานุกรมและภาคผนวก1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.