Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77740
Title: | Development of competitive marketing strategy : case study of a medium3sized movie theatre |
Other Titles: | การพัฒนากลยุทธ์การตลาดในการแข่งขัน : กรณีศึกษาโรงภาพยนตร์ขนาดกลาง |
Authors: | Tiloknard Augkaradacha |
Advisors: | Chuvej Chansa-ngavej Prasert Punthong |
Other author: | Chulalongkorn University. Faculty of Engineering |
Subjects: | Motion picture theaters -- Marketing Sales promotion โรงภาพยนตร์ -- การตลาด การส่งเสริมการขาย |
Issue Date: | 2001 |
Publisher: | Chulalongkorn University. |
Abstract: | The main purpose of this research is to guide and advise entrepreneurs how to plan the marketing strategies of medium-sized businesses. Due to economic crisis from the past few years, many businesses were failed or had even faced a loss problem in their investments. This result leads to a very dense competition in business Those buiness owners with good and effective marketing strategies can then survive in this particular research was basically begun with information gathering on both internal and external factors. Then, the vision, mission and critical success factors have been established. The examples of internal and external factors are market analysis, competitors, advantages and disadvantages (Pros and cons), opportunities and threats, and results from past events. Analysis of people within the organization is also one of the most important factors that should be considered because it is the key to keep the business going either forward or backward. The analyzed information will then be evaluated and be proepared for planning the marketing strategies. From the evaluation, we can set aims and objectives, mission and vision, and how to achieve them. Main seven factors that must be considered in planning marketing strategies for service business are product, price, place, promotion, people, process and physical facility. Besides, a one-year marketing activity plan could be developed and the results evaluated. The key factors for evaluating performance include profitability and customer satisfaction. The performance analysis will let the company know whether the marketing strategy results are being achieved. In this research, a medium-sized Movie Theatre was chosen to be the case study. The customer survey has been conducted using cluster-sampling technique with a sample size of 450. All the collected data were analysed and developed three-year marketing strategy plan. Due to the time limitation, this research evaluated the results followed by the marketing strategy plans for 4 months (May - August), and also customer satisfaction. There is an increase in income and number of customers shown in evaluation and conclusion after implementing marketing strategies in which the objectives were achieved. However, from the lessons learned from this research, some developed marketing strategies were not successful because of many factors such as inefficient employees, low budget, and so on. This research identified the obstacles, and problems faced during the research including data, personnel, process, and timing. The ways to cope the problems and some recommendations were identified. Movie Theatre business must focus on customer's satisfaction, competitors, marketing trend, and continuous improvement. The lessons learned from this research were then developed as a guideline for developing marketing strategy for other service businesses. |
Other Abstract: | วัตถุประสงค์ของการวิจัยนี้เพื่อที่จะเป็นแนวทางในการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดของธุรกิจภาคบริการขนาดกลาง เนื่องจากเป็นที่ทราบกันโดยทั่วไปว่า เศรษฐกิจของประเทศในช่วงที่ผ่านมาอยู่ในภาวะวิกฤต ยังผลให้ผู้ประกอบการในด้านต่าง ๆ ส่วนใหญ่ประสบปัญหาการขาดทุน ทั้งนี้ ทำให้เกิดการแข่งขันกันทางธุรกิจเข้มข้นมากขึ้น ผู้ประกอบการที่มีการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดที่ดีย่อมสามารถดำเนินการต่อไปได้ การทำวิจัยนี้เริ่มจากการรวบรวมข้อมูลต่าง ๆ กำหนดวิสัยทัศน์ พันธกิจ และปัจจัยสำคัญที่จะนำไปสู่ความสำเร็จ จากนั้นทำการวิเคราะห์ทั้งภายในและภายนอก เช่น วิเคราะห์ตลาด คู่แข่ง จุดเด่นและจุดด้อย โอกาสและอุปสรรค ผลประกอบการที่ผ่านมา รวมถึงวิเคราะห์คนสในองค์กรซึ่งเป็นส่วนสำคัญในการทำให้ธุรกิจก้าวไปข้างน้าหรือถอยหลัง จากนั้นนำข้อมูลที่วิเคราะห์ทั้งหมดมาประมวลผลและวางแผนกลยุทะ์ทางการตลาด โดยเริ่มจากกำหนดวัตถุประสงค์และเป้าหมายที่ชัดเจน และกำหนดแนวทางที่จะไปถึงเป้าหมายนั้น ๆ ทั้งนี้ในธุรกิจภาคบริการแตกย่อยประเด็กหลัก ๆ ที่ต้องคำนึงถึงในการวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดออกเป็น 7 ส่วนคือ สินค้า ราคา ที่ตั้งหรือช่องทางการจำหน่าย การส่งเสริมการขาย คน ขั้นตอนการให้บริการ และอุปกรณ์อำนวยความสะดวกต่าง ๆ นอกจากนี้ยังต้องมีการวางแผนกิจกรรมต่าง ๆ ที่ต้องทำ 1 ปีล่วงหน้า หลังจากดำเนินการตามแผนแล้ว สจะต้องกมีการวัดผลที่ชัดเจน รวมถึงการวัดผลกำไรที่เกิดขึ้น และการวัดความพึงพอใจของลูกค้าทั้งนี้เพื่อนำผลทีได้ไปประเมินว่าแผนกลยุทธ์ต่าง ๆ ที่ดำเนินการไปได้ผลมากน้อยแค่เพียงใด และสามารถบรรลุถึงจุดประสงค์ที่วางเอาไว้หรือไม่ ในกรณีนี้ ได้เลือกโรงภาพยนตร์ขนาดกลาง ซึ่งอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร มาเป็นกรณีศึกษา และได้ทำการสำรวจข้อมูลผู้ใช้บริการ โดยใช้วิธีสัมภาษณ์และกรอกแบบสอบถามจากกลุ่มตัวอย่างลูกค้าที่ชมภาพยนตร์ จำน 450 คน แล้วนำข้อมูลดังกล่าวมาประมวลผล วิเคราะห์เพื่อวางแนวทางและวางแผนกลยุทธ์ทางการตลาดล่วงหน้า 3 ปี ด้วยข้อจำกัดในเรื่องเวลาในการทำวิจัย จึงเลือกวัดผลตามแผนกลยุทธ์เพียง 4 เดือน (พฤษภาคม-สิงหาคม 2544) รวมทั้งได้มีการวัดผลความพึงพอใจของ ลูกค้าโดยรวมอีกครั้งและสรุปผลพบว่า รายได้และจำนวนคนชมภาพยนตร์โดยเฉลี่ยเพิ่มขึ้น อย่างไรก็ตาม จากประสบการณ์ที่ได้จากการทำวิจัยนี้พบว่า การดำเนินการตามแผนกลยุทธ์ที่วางไว้บางครั้ง ยังไม่ประสบความสำเร็จเท่าที่ควร เนื่องจากหลาย ๆ ปัจจัยได้แก่ บุคลากรในองค์กรไม่ให้ความร่วมมือหรือไม่มีประสิทธิภาพ งบลงทุนที่จำกัด ในการทำวิจัยนี้ได้ชี้ให้เห็นปัญหาและอุปสรรคต่าง ๆ ที่พบ อาทิเช่น ปัญหาจากความผิดพลาดของข้อมูล บุคลากร ขั้นตอนการทำวิจัย และปัญหาจากข้อจำกัดในเรื่องเวลา เป็นต้น การทำวิจันนี้ได้มีข้อเสนอแนะและแนวทางต่าง ๆ ที่เป็นประโยชน์ โดยธุรกิจโรงภาพยนตร์ต้องคำนึงความพึงพอใจสูงสุดของลูกค้า คู่แข่ง แนวโน้มตลาดและการพัฒนาอย่างไม่หยุดนิ่ง ซึ่งประสบการณ์ต่าง ๆ ที่ได้ จะเป็นแนวทางในการวางแผนและพัฒนากลยุทธ์ทางการตลาดของธุรกิจบริการอื่น ๆ ได้เป็นอย่างดี |
Degree Name: | Master of Engineering |
Degree Level: | Master's Degree |
Degree Discipline: | Engineering Management |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/77740 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2001.379 |
ISSN: | 9740313523 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2001.379 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tiloknard_au_front_p.pdf | Cover and abstract | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch1_p.pdf | Chapter 1 | 843.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch2_p.pdf | Chapter 2 | 1.02 MB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch3_p.pdf | Chapter 3 | 767.72 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch4_p.pdf | Chapter 4 | 2.8 MB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch5_p.pdf | Chapter 5 | 835.33 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_ch6_p.pdf | Chapter 6 | 731.77 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tiloknard_au_back_p.pdf | Reference and appendix | 2.17 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.