Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78045
Title: การกำหนดกลยุทธ์ระดับธุรกิจสำหรับการผลิตน้ำมันหล่อลื่นเครื่องยนต์
Other Titles: Formulation of business strategy for maunfacturing of engine oil
Authors: ศิวพงศ์ กุศลภุชฌงค์
Advisors: บุญวา ธรรมพิทักษ์กุล
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิศวกรรมศาสตร์
Subjects: น้ำมันหล่อลื่น
การวางแผนธุรกิจ
Lubricating oils
Business planning
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้ มีจุดมุ่งหมายเพื่อวิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายนอก วิเคราะห์สภาวะแวดล้อม ภายในขององค์กร และกำหนดกลยุทธ์ระดับธุรกิจสำหรับการผลิตน้ำมันหล่อลื่นเครื่องยนต์ โดยองค์กร ที่เป็นกรณีศึกษามีโรงงานผลิต ตั้งอยู่ที่จังหวัดปทุมธานี และบริษัทที่ดำเนินการจัดจำหน่ายตั้งอยู่ที่ กรุงเทพมหานคร ขั้นตอนการวิจัยนี้ทำโดย 1. ศึกษาและรวบรวมข้อมูลจากองค์กรที่ศึกษา ลูกค้าและแหล่งข้อมูล ภายนอก 2. วิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายนอก และวิเคราะห์สภาวะแวดล้อมภายในองค์กรตามหลักการ กำหนดแผนกลยุทธ์ 3. ใช้กระบวนการลำดับชั้นเชิงวิเคราะห์เป็นเครื่องมือช่วยผู้บริหารในการตัดสินใจ หากลยุทธ์ที่เหมาะสม โดยมีกรรมการผู้จัดการ และผู้จัดการโรงงานขององค์กรที่ศึกษาเป็นผู้ตัดสินใจ เกณฑ์หลักที่ใช้ในการพิจารณาเลือกกลยุทธ์ที่เหมาะสม ได้แก่ 1. เป้าหมายขององค์กร 2. จุดแข็ง 3. จุดอ่อน 4. โอกาส 5. อุปสรรค และ 6. ปัจจัยแห่งความสำเร็จ สำหรับกลยุทธ์ที่นำมาเป็นทางเลือก ได้มาจากกลยุทธ์ทั่วไปที่ใช้ในการแข่งขัน (Generic Competitive Strategies) ซึ่งได้แก่ 1. Overall Low- Cost Leadership Strategy 2. Broad Differentiation Strategy 3. Best-Cost Provider Strategy 4. Focused Low-Cost Strategy และ 5. Focused Differentiation Strategy ผลการวิจัยพบว่า ผู้ตัดสินใจทั้ง 2 ท่านให้น้ำหนักความสำคัญของเกณฑ์หลักด้านจุดแข็งมากที่สุด และเลือกกลยุทธ์ Best-Cost Provider Strategy เป็นกลยุทธ์ที่เหมาะสมสำหรับองค์กรที่ศึกษา
Other Abstract: The aim of this thesis is to analyse the external environment and the internal environment and develop the business strategy for manufacturing of engine oil. The plant of the company is located in PathumThani, and another company that is responsible for marketing and sales of this product is located in Bangkok. The research methodology consists of : 1. Studying and collecting the information from the company, customers and outside information sources 2. Analysing the external environment and the internal environment by using strategic planning 3. Using the Analytic Hierarchy Process as a decision making tool for determining the best strategy by Managing Director and Plant Manager. The main criteria for determining the best strategy consist of : 1. objectives 2. strengths 3. weaknesses 4. opportunities 5. threats and 6. key success factors. The generic competitive strategies consist of : 1. Overall Low-Cost Leadership Strategy 2. Broad Differentiation Strategy 3. Best-Cost Provider Strategy 4. Focused Low-Cost Strategy and 5. Focused Differentiation Strategy. The research results indicate that the most important criterion for determining the best strategy is Strength, and the best competitive strategy for this company is Best-Cost Provider Strategy.
Description: วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: วิศวกรรมอุตสาหการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78045
ISBN: 9741748566
Type: Thesis
Appears in Collections:Eng - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4670524721.pdfวิทยานิพนธ์ฉบับเต็ม (Fulltext)1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.