Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78447
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorวีระ สมบูรณ์-
dc.contributor.authorไพลิน กิตติเสรีชัย-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะรัฐศาสตร์-
dc.date.accessioned2022-04-22T02:20:50Z-
dc.date.available2022-04-22T02:20:50Z-
dc.date.issued2561-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78447-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (ร.ด.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2561en_US
dc.description.abstractวิทยานิพนธ์ฉบับนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์สามประการ ประการแรก เพื่อคลี่คลายให้เห็นถึงการทำงาน ของกระบวนการโลกาภิบาลมาตรฐานอาหาร โดยมีกรณีศึกษาคือมาตรฐานข้าวอินทรีย์ โดยศึกษาในแง่ของที่มา ตัวแสดง ที่เกี่ยวข้อง ที่มาของสิทธิอำนาจ ตลอดจนปฏิสัมพันธ์ของตัวแสดงเหล่านั้น ประการที่สอง คือเพื่อศึกษารูปแบบการ อภิบาลมาตรฐานข้าวอินทรีย์ในประเทศไทย โดยศึกษาเชื่อมโยงกับกระบวนการโลกาภิบาลมาตรฐานเกษตรอินทรีย์ และ ประการสุดท้ายคือเพื่อทำความเข้าใจกับปัญหาและอุปสรรคของการอภิบาลมาตรฐานเกษตรอินทรีย์ในไทย และ เสนอแนะแนวทางการแก้ไขปัญหา วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ใช้ระเบียบวิจัยเชิงคุณภาพโดยใช้การวิจัยเชิงเอกสาร และการ สัมภาษณ์ผู้ให้ข้อมูลหลักที่เกี่ยวข้อง จากการวิจัยได้ข้อค้นพบว่า การริเริ่มการทำเกษตรอินทรีย์เกิดขึ้นจากตัวแสดงที่ไม่ใช่ รัฐที่เล็งเห็นปัญหาของการเกษตรแบบสมัยใหม่ จากนั้นจึงเกิดการรวมตัว สร้างเครือข่ายระหว่างประเทศจนเกิดเป็น องค์กรระหว่างประเทศนอกภาครัฐอย่างสหพันธ์เกษตรอินทรีย์นานาชาติ หรือ IFOAM ที่มีบทบาทสำคัญในกระบวนการ โลกาภิบาลมาตรฐานเกษตรอินทรีย์ ถึงแม้ว่า IFOAM จะไม่ได้มีสิทธิอำนาจบังคับเหมือนรัฐ และไม่ได้มีอำนาจในเชิง เศรษฐกิจเหมือนบรรษัทข้ามชาติทั้งหลาย แต่ IFOAM คือชุมชนองค์ความรู้ด้านเกษตรอินทรีย์ ที่ถือครอง ‘สิทธิอำนาจเชิง ความรู้’ และสิทธิอำนาจดังกล่าวได้ทำงานผ่านกระบวนการโลกาภิบาลในสามมิติ ได้แก่ มิติของการวางระเบียบกฎเกณฑ์ มิติของการแข่งขันเชิงความรู้ และมิติของการเสริมพลังอำนาจ ในกรณีของประเทศไทย การอภิบาลมาตรฐานเกษตร อินทรีย์แสดงให้เห็นถึงการขัดกันของสถาบันที่เป็นทางการและไม่เป็นทางการ การขาดความร่วมมือระหว่างภาครัฐและ เอกชนจึงเป็นปัญหาสำคัญในการพัฒนากระบวนการอภิบาลมาตรฐานเกษตรอินทรีย์ที่มีประสิทธิภาพในประเทศไทยen_US
dc.description.abstractalternativeThis dissertation has three objectives. The first objective is to investigate the global governance process of food standards by using organic rice as a case study to unravel its origin and development, relevant actors, sources of authority, and interactions among the actors. The second objective is to study the governance of the organic rice standards in Thailand in relation to the global governance of the organic agriculture standards. The last objective is to understand problems of the governance process of Thai organic agriculture and try to propose solutions to those problems. Conducted qualitatively, this dissertation gathered the information through documentary research and key informant interviews. The findings revealed that organic agriculture was initiated by non-state actors who were aware of negative impacts of modern agriculture. Later, these actors internationally collaborated with one another and established a non-governmental international organization called the International Federation of Organic Agriculture Movement (IFOAM). Since then, IFOAM has played a vital role in the process of global governance of the organic agriculture standards. Albeit with the absence of political authority and economic power wielded by states and transnational corporations respectively, IFOAM is regarded as an epistemic community of organic agriculture that holds ‘epistemic authority’. Such authority is exerted through the global governance process in three dimensions, namely the dimension of regulation making, the dimension of knowledge contesting and the dimension of empowering. In the case of Thailand, the process of the organic agriculture standards reflects conflicts between formal and informal institutions. The lack of cooperation between the government and non-governmental sectors has been a crucial obstacle to the development of the efficient governance process of the organic agriculture standards in Thailand.en_US
dc.language.isothen_US
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2018.1067-
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.subjectอาหาร -- มาตรฐาน-
dc.subjectข้าว -- ไทย-
dc.subjectFood -- Standards-
dc.subjectRice -- Thailand-
dc.titleโลกาภิบาลมาตรฐานอาหาร : กรณีศึกษามาตรฐานข้าวอินทรีย์ไทยen_US
dc.title.alternativeGlobal Governance of Food Standards: A Case Study of the Standards of Thai Organic Riceen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameรัฐศาสตรดุษฎีบัณฑิตen_US
dc.degree.levelปริญญาเอกen_US
dc.degree.disciplineรัฐศาสตร์en_US
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen_US
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.THE.2018.1067-
Appears in Collections:Pol - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
61_TS_5781354524_Pailin Kittisereechai.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.