Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78616
Title: การพัฒนากระบวนการนำสังกะสีจากแบตเตอรี่สังกะสีคาร์บอนเหลือใช้กลับมาใช้ใหม่
Other Titles: Development of Zinc Recovery from spent Zinc Carbon Batteries
Authors: ณัฐณิชา เกียรติศิริวัฒนะ
Advisors: พัชณิตา ธรรมยงค์กิจ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะวิทยาศาสตร์
Subjects: แบตเตอรี่
สังกะสี
Electric batteries
Zinc
Issue Date: 2563
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: สังกะสีจากแบตเตอรี่สังกะสีคาร์บอนที่ใช้แล้วสามารถนำกลับมาใช้ใหม่เป็นขั้วแอโนดของแบตเตอรี่สังกะสีไอออนเพื่อลดปัญหาทางด้านสิ่งแวดล้อมและสุขภาพที่เกิดจากโลหะหนักซึ่งเป็นส่วนประกอบในแบตเตอรี่สังกะสีคาร์บอน งานวิจัยนี้จึงมุ่งเน้นวิธีการรีไซเคิลแบตเตอรี่สังกะสีคาร์บอนที่ง่าย มีประสิทธิภาพ และประหยัด โดยใช้เกณฑ์ปริมาณผงสังกะสีคาร์บอนและเวลาที่เหมาะสมในการแยกองค์ประกอบฐานสังกะสีจากแบตเตอรี่สังกะสีคาร์บอนด้วยการละลายในน้ำปราศจากไอออนในการพิจารณา กากตะกอนที่เหลือถูกนำไปตรวจสอบโครงสร้างและชนิดด้วยเทคนิคเอกซเรย์ดิฟแฟรกชัน (X-ray diffraction: XRD) ส่วนสารละลายสามารถนำไปตรวจสอบปริมาณสังกะสีด้วยเทคนิค Inductive coupled plasma-optical emission spectrometer (ICP-OES) พบว่ามีเปอร์เซ็นต์การกลับคืนอยู่ 14, 11 และ 8% ในการใช้ผงสังกะสีคาร์บอน 5, 25 และ 50 g ตามลำดับ หลังจากนั้นสารละลายที่ให้ปริมาณสังกะสีที่เหมาะสมถูกนำมาผ่านกระบวนการสะสมทางไฟฟ้า (electrodeposition) เพื่อชุบสังกะสีบนแผ่นเหล็กกล้าไรสนิมและฟอยล์ทองแดงด้วยวิธีทางเคมีไฟฟ้า ซึ่งถูกนำมาทดสอบใช้เป็นขั้วแอโนดของแบตเตอรี่สังกะสีไอออน ผลจากการทดลองจะพบว่าสังกะสีที่ชุบบนฟอยล์ทองแดงมีประสิทธิภาพในการเกิดปฏิกิริยาทางไฟฟ้าได้ดีกว่าสังกะสีที่เคลือบบนเผ่นเหล็กกล้าไรสนิมโดยให้ความจุคงที่สูงกว่าที่ 50 mAhg⁻¹ ที่ความต่างศักย์ 1.00-1.75 V ต่อความหนาแน่นกระแสไฟฟ้า 0.1-0.5 A/g
Other Abstract: Zinc metal from spent zinc-carbon batteries can be used as an anode electrode in zinc-ion batteries, in order to reduce heavy metal in the zinc-ion batteries that leads to environmental and health issues. Hence, this work attempts to recycle zinc metal from zinc-carbon batteries with a simple, efficient and cost effective strategy by using optimized amount of zinc-carbon powder and time in separating zinc metal from the spent zinc-carbon batteries with deionized water as criterias. Phase identification of solid residues was carried out using X-ray diffraction (XRD), while the quantitative analysis of zinc in the solutions was performed using Inductive coupled plasma- optical emission spectrometer (ICP-OES). Zinc recovery percentage from 5, 25 and 50 g of zinc-carbon powder was found to be 14, 11 and 8%, respectively. After that, the solution giving the optimized amount of zinc was subjected to electrodeposition of zinc on stainless and copper foils, which were tested as anodes in the zinc-ion batteries. The results showed that the zinc-coated copper foil demonstrated better performance than the zinc-coated stainless one by showing stable and higher capacity of 50 mAhg-1 at voltage of 1.00-1.75 V with current density of 0.1-0.5 A/g.
Description: โครงงานเป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาวิทยาศาสตรบัณฑิต ภาควิชาเคมี คณะวิทยาศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย ปีการศึกษา 2563
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/78616
Type: Senior Project
Appears in Collections:Sci - Senior Projects

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63-SP-CHEM-008 - Natnicha Kiatsiriwatthana.pdf18.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.