Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79004
Title: An extension of martin Gardner's card trick
Other Titles: การขยายรูปแบบกลไพ่ของมาร์ตินการ์ดเนอร์
Authors: Athisa Laungvarunyoo
Advisors: Raywat Tanadkithirun
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Science
Subjects: Probabilities
Parameter estimation
ความน่าจะเป็น
การประมาณค่าพารามิเตอร์
Issue Date: 2020
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: Martin Gardner’s card trick is a classic mathematical card trick, using number base and ordering to create the magic. This trick lets the inspector memorize a random card and point, after dealing cards into many piles, at the pile that has that card; the process of dealing cards and pointing a pile is repeatly performed; then the chosen card will finally be at the given position. Since Martin Gardner’s card trick and other related card tricks may not be practicable in some situations, it is interesting to find the conditions that make this card trick solvable as well as the ways to perform the trick. This card trick has 3 parameters: the number of piles, the number of cards in each pile and the number of rounds to restack the piles. In this project, we provide an instant program which can tell whether a Gardner’s problem with given parameters is solvable or unsolvable. Moreover, for a solvable problem, all possible ways to perform the Gardner’s trick are provided. Some anticipated conditions on the parameters that make the Gardner’s problem solvable or unsolvable are also given.
Other Abstract: กลไพ่ของมาร์ตินการ์ดเนอร์เป็นกลไพ่คณิตศาสตร์ที่เก่าแก่ ที่ใช้ความรู้ในเรื่องเลขฐาน และการจัดเรียงมาสร้างกลไพ่ คือ วิธีการเล่นกลไพ่ คือ ให้ผู้สังเกตเลือกจำไพ่ที่ต้องการ หลังจากนั้นแบ่งไพ่เป็นหลาย ๆ กอง แล้วผู้สังเกตชี้กองที่มีไพ่ที่เลือก ทำเช่นนี้หลาย ๆ ครั้ง สุดท้ายไพ่ ที่เลือกจะสามารถไปปรากฏในตำแหน่งที่ต้องการ เนื่องจากกลไพ่ของการ์ดเนอร์และกลไพ่ อื่นที่ได้ถูกขยายตามมานั้นยังไม่ครอบคลุมในบางกรณีจึงมีความน่าสนใจที่จะศึกษาเงื่อนไขที่ทำให้กลไพ่มีผลเฉลยและวิธีการเล่นแบบต่าง ๆ ของปัญหานั้น กลไพ่นี้มี 3 พารามิเตอร์ ได้แก่ จำนวนกองที่แบ่งไพ่ จำนวนไพ่ในแต่ละกอง และจำนวนรอบที่จัดเรียงไพ่ ในโครงงานนี้เราได้ สร้างโปรแกรมสำเร็จรูปที่สามารถตรวจสอบปัญหาของการ์ดเนอร์สำหรับชุดพารามิเตอร์ที่ กำหนดว่ามีผลเฉลยหรือไม่มีผลเฉลย ยิ่งไปกว่านั้นสำหรับชุดพารามิเตอร์ที่มีผลเฉลยเราจะได้ วิธีการเล่นทั้งหมดสำหรับปัญหานั้นด้วย เราได้ให้ข้อคาดการณ์ของเงื่อนไขความสัมพันธ์ของพารามิเตอร์ที่ทำให้การเล่นกลไพ่แบบการ์ดเนอร์มีผลเฉลยหรือไม่มีผลเฉลยอีกด้วย
Description: In Partial Fulfillment for the Degree of Bachelor of Science Department of Mathematics and Computer Science, Faculty of Science Chulalongkorn University Academic Year 2020
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79004
Type: Senior Project
Appears in Collections:Sci - Senior Projects

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
63-SP-MATH-028 - Athisa Laungvarunyoo.pdf41.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.