Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79204
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWorawan Ongkrutraksa-
dc.contributor.authorXue Gao-
dc.contributor.otherChulalongkorn university. Faculty of Communication Arts-
dc.date.accessioned2022-07-09T06:36:05Z-
dc.date.available2022-07-09T06:36:05Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79204-
dc.descriptionIndependent Study (M.A. (Communication Arts))--Chulalongkorn University, 2021-
dc.description.abstractThe study’s objective is to examine Chinese consumers' exposure to Weibo posts, their environmental awareness, and behavioral tendency regarding environmental issues. This study examines the association between Chinese consumers' exposure to Weibo posts and awareness regarding environmental issues and the relationship between environmental awareness and consumer behavior. An online survey collected data from 200 individuals aged 18 to 59 exposed to Greenpeace, Weibo Environmental Protection, or other ecological posts on Weibo between October 1, 2020, and October 31, 2021. The findings indicated that respondents have a neutral exposure to Weibo posts (M=2.90), with the most exposure to text posts. Environmental awareness (M=3.78) suggested that respondents exposed to environmental posts on Weibo agreed with China's present environmental issues. Additionally, respondents agreed that they tend towards green behavior (M=4.06). Also, this study discovered a weak positive correlation between environmental awareness and Weibo exposure among Chinese consumers (r =0.292). Between environmental awareness and behavioral tendencies, there was a moderately positive correlation (r =0.507). Thus, this study implied that some green enterprise, government, or media platforms wishing to promote the concept of green products and lifestyles could enliven future environmental posts with additional exciting text and photos to increase consumer exposure, awareness, and behavioral tendency regarding ecological issues.-
dc.description.abstractalternativeการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการเปิดรับสื่อบนเว่ยป๋อของผู้บริโภคชาวจีน ความตระหนักด้านสิ่งแวดล้อม และ แนวโน้มพฤติกรรมของผู้บริโภคที่มีต่อปัญหาด้านสิ่งแวดล้อม รวมไปถึงศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเปิดรับสื่อกับความตระหนักด้านสิ่งแวดล้อม และ ความสัมพันธ์ระหว่างความตระหนักด้านสิ่งแวดล้อมกับแนวโน้มพฤติกรรมของผู้บริโภค โดยใช้แบบสอบถามออนไลน์เป็นเครื่องมือในการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างจำนวน 200 คน อายุระหว่าง 18 ถึง 59 ปี ที่เคยเห็นโพสต์เกี่ยวกับนิเวศวิทยาและสิ่งแวดล้อมบนเพจของ องค์กรกรีนพีซ (Greenpeace) สำนักงานปกป้องสิ่งแวดล้อม หรือ เพจอื่นๆบนเว่ยป๋อ ในระหว่าง วันที่ 1 ตุลาคม ถึง 31 ตุลาคม 2021 จากผลการวิจัยชี้ให้เห็นว่าผู้ตอบแบบสอบถามมีการเปิดรับสื่อบนเว่ยป๋ออยู่ในระดับกลาง (M=2.90) โดยเปิดรับสื่อประเภทข้อความตัวอักษรมากที่สุด ในส่วนของความตระหนักรู้ด้านสิ่งแวดล้อม (M=3.78) ชี้ให้เห็นว่าผู้ตอบแบบสอบถามที่มีการเปิดรับเนื้อหาเพื่อสิ่งแวดล้อมบนเว่ยป๋อเห็นด้วยกับปัญหาด้านสิ่งแวดล้อมของประเทศจีนในปัจจุบันนอกจากนี้ผู้ตอบแบบสอบถามยังมีความเห็นพ้องกันว่าตนมีแนวโน้มพฤติกรรมที่เป็นมิตรต่อสิ่งแวดล้อม (M=4.06). ในขณะเดียวกัน จากผลการวิจัยพบว่าความตระหนักรู้ด้านสิ่งแวดล้อมมีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับต่ำกับการเปิดรับสื่อบนเว่ยป๋อ (r=0.292) และ ความตระหนักรู้ด้านสิ่งแวดล้อมมีความสัมพันธ์เชิงบวกในระดับปานกลางกับแนวโน้มพฤติกรรมของผู้บริโภค (r=0.507) ดังนั้น จากผลการศึกษาสรุปได้ว่า องค์กรเพื่อสิ่งแวดล้อม รัฐบาล หรือ สื่อต่างๆที่ต้องการสื่อสารเกี่ยวกับผลิตภัณฑ์และไลฟ์สไตล์ในด้านสิ่งแวดล้อม ควรเพิ่มความน่าสนใจของโพสต์โดยการใช้เนื้อหาและรูปภาพที่น่าสนใจเพื่อเพิ่มการเปิดรับ ความตระหนักรู้ และ แนวโน้มพฤติกรรมที่เกี่ยวกับนิเวศวิทยาและสิ่งแวดล้อมของผู้บริโภค-
dc.language.isoen-
dc.publisherChulalongkorn University-
dc.relation.urihttp://doi.org/10.58837/CHULA.IS.2021.122-
dc.rightsChulalongkorn University-
dc.subjectConsumer behavior-
dc.subjectConsumers -- Attitudes-
dc.subjectEnvironmental protection-
dc.subjectพฤติกรรมผู้บริโภค-
dc.subjectผู้บริโภค -- ทัศนคติ-
dc.subjectปัญหาสิ่งแวดล้อม-
dc.titleChinese consumers’ exposure to Weibo posts, awareness, and behavioral tendency regarding environmental issues-
dc.title.alternativeการเปิดรับของผู้บริโภคชาวจีนต่อโพสต์บนเวยป๋อ ความตระหนักและแนวโน้มพฤติกรรมเกี่ยวกับปัญหาสิ่งแวดล้อม-
dc.typeIndependent Study-
dc.degree.nameMaster of Arts (Communication Arts)-
dc.degree.levelMaster's Degree-
dc.degree.disciplineStrategic Communication Management-
dc.degree.grantorChulalongkorn university-
dc.identifier.DOI10.58837/CHULA.IS.2021.122-
Appears in Collections:Comm - Independent Studies

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6388007428.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.