Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8397
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | โอฬาร วงศ์บ้านดู่ | - |
dc.contributor.author | ดวงพร บุญกมลสวัสดิ์ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ | - |
dc.coverage.spatial | ไทย | - |
dc.date.accessioned | 2008-11-05T04:40:48Z | - |
dc.date.available | 2008-11-05T04:40:48Z | - |
dc.date.issued | 2549 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/8397 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2549 | en |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพที่มีวัตถุประสงค์ 2 ข้อ คือ (1) เพื่อวิเคราะห์พฤติกรรมของแฟนบอลชาวไทย ที่มีความคลั่งไคล้การชมฟุตบอลต่างประเทศผ่านสื่อโทรทัศน์ (2) เพื่อวิเคราะห์การตอบสนองของแฟนบอลชาวไทย ที่มีความคลั่งไคล้การชมฟุตบอลต่างประเทศผ่านสื่อโทรทัศน์ โดยใช้วิธีการวิจัยคือ การสัมภาษณ์แบบเจาะลึก และการสังเกตการณ์กลุ่มแฟนบอลชาวไทย ผลการวิจัยพบว่า พฤติกรรมของแฟนบอลสามารถแบ่งออกเป็น 3 ช่วงคือ (1) ก่อนการแข่งขัน ซึ่งเป็นเรื่องของการเตรียมตัวสำหรับชมการถ่ายทอดสดฟุตบอลต่างประเทศ เช่น ตรวจดูตารางแข่งขัน ความพร้อมของทีมที่จะลงแข่งขัน การพูดคุยแลกเปลี่ยนความคิดเห็นระหว่างกลุ่มแฟนบอล และการหาสถานที่สำหรับชมการถ่ายทอดสด (2) ระหว่างการแข่งขันจะเป็นเรื่องของการเชียร์ ซึ่งจะแสดงออกทางด้านท่าทาง อารมณ์ และการมีส่วนร่วมในการเชียร์ (3) หลังการแข่งขันจะเป็นการติดตามเบื้องหลังของการแข่งขันตามสื่อต่างๆ เช่น การวิจารณ์เกมส์เพื่อนำประเด็นที่เกิดในระหว่างการแข่งขันกมาใช้พูดคุย สำหรับการแข่งขันในนัดต่อไป ส่วนการตอบสนองของแฟนบอลสามารถแบ่งออกได้ 4 กลุ่มคือ (1) แฟนบอลพันธุ์แท้ซึ่งจะมีลักษณะการแสดงออกอย่างชัดเจน เช่น การแต่งตัวด้วยเสื้อทีมฟุตบอลเพื่อแสดงตัวตนและไปเชียร์ตามสถานที่ต่างๆ การสมัครเป็นแฟนคลับทีมฟุตบอล รวมถึงการสะสมของที่ระลึก (2) แฟนบอลทั่วไปจะติดตามชมการถ่ายทอดสดเป็นประจำ แต่จะมีการเลือกชมเฉพาะในคู่ที่น่าสนใจ หรือเป็นคู่ที่มีทีมโปรดลงทำการแข่งขัน (3) แฟนบอลขาจรจะติดตามชมการถ่ายทอดสดเป็นครั้งคราว นอกจากนี้ยังไม่มีความต่อเนื่องตลอดทั้งฤดูกาล (4) แฟนพนันบอลเป็นกลุ่มที่ไม่มีการให้ใจไปกับทีม แต่จะติดตามการแข่งขันเพื่อผลประโยชน์ของตนเอง และร่วมเชียร์เฉพาะทีมที่ได้วางพนันเอาไว้ | en |
dc.description.abstractalternative | This study is a qualitative research for 2 purposes : to analyze behaviors of Thai soccer fans, who crazy about viewing foreing soccer through television, and to analyze their responses. This study uses the methods of in-depth interviewing and observingThai soccer fandom. The study reveals that soccer fans' manners can be divided into 3 parts. The first one is the period before the match of which matter is about preparing to view live soccer broadcasting, such as by checking timetable of the matches, the readiness of the competitive teams and the place for viewing. The second one is during the match, which concerns about cheering, expressed via actions, emotions, and participating in cheering. The third one is after the match, which is about following up the inside stories of the battle through media, for example, the criticism upon the games to use the events happening in the battle as the basal information for discussing about the next match. The responses of the soccer fans can be divided into 4 groups. The first group is the real football fans will express obviously, such as putting on the team shirt to declare oneself and go to cheer at places, subscribing into the football fan club, including collecting souvenirs for example. The second group is the normal football fans who regularly follow up live broadcasting but will choose to view only the matches in their interest or the matches in which their favorite teams participate. The third group is the slight football fans who view the live broadcasting occasionally without continuity through out the season. The fourth group is the betting football fans who are the group that has no committed characteristics for the teams but they will follow up the performance for their advantages and cheer only for the teams on which they bet. | en |
dc.format.extent | 2730479 bytes | - |
dc.format.mimetype | application/pdf | - |
dc.language.iso | th | es |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.14457/CU.the.2006.910 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.subject | แฟนฟุตบอล -- ไทย | en |
dc.subject | สื่อมวลชนกับกีฬา | en |
dc.subject | กีฬาทางโทรทัศน์ | en |
dc.title | พฤติกรรมการชมฟุตบอลต่างประเทศผ่านสื่อโทรทัศน์ของแฟนบอลชาวไทย | en |
dc.title.alternative | Thai soccer fan viewer's manners | en |
dc.type | Thesis | es |
dc.degree.name | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต | es |
dc.degree.level | ปริญญาโท | es |
dc.degree.discipline | การสื่อสารมวลชน | es |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | en |
dc.email.advisor | ไม่มีข้อมูล | - |
dc.identifier.DOI | 10.14457/CU.the.2006.910 | - |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Doungporn.pdf | 2.67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.