Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84273
Title: Analysis of k-food franchises in Thai market focusing on the consumption behavior of Thai generation Y and generation Z in Bangkok metropolitan region
Other Titles: การวิเคราะห์กระแสอาหารเกาหลีผ่านรูปแบบธุรกิจแฟรนไชส์ในตลาดประเทศไทยโดยมุ่งเน้นพฤติกรรมการบริโภคของเจนเนอเรชั่นวายและเจนเนอเรชั่นแซดชาวไทยในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Authors: Vajirawit Siripiyaphat
Advisors: Kriengkrai Boonlert-U-Thai
Other author: Chulalongkorn University. Graduate School
Issue Date: 2023
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: These days, fans everywhere are enamored with the Korean Wave (Hallyu). South Korean administrations have highlighted Korean cuisine (K-food) as one of their exported cultural products. Localizing K-food abroad might cause misunderstandings among foreigners. Accordingly, franchising has the potential to maintain food authenticity. Thus, the purpose of this thesis was to examine the consumption behavior of Thai Generation Y and Z in relation to Korean franchise businesses in the Bangkok Metropolitan Region (BMR). The first analysis used the theory of planned behavior (TPB) together with a new variable regarding the food consumption behaviors of Koreans and Thais. Then, the examination of how consumer values, familiarity, and country image affect attitudes. Research was conducted using a web-based survey with four hundred respondents. To evaluate the data, descriptive statistics and multiple regression analysis were performed at the 0.05 level of statistical significance. The results showed that all variables were significant. Nonetheless, aesthetic value played the most important role in the attitude of consumers. Moreover, the novel finding was that food consumption culture has the most influence on behavioral intentions.
Other Abstract: ทุกวันนี้ผู้บริโภคหลายๆคนทั่วโลกต่างหลงใหลในกระแสเกาหลี (ฮันรยู) รัฐบาลเกาหลีใต้หลายรัฐบาลต่างก็ใช้ความนิยมนั้นเพื่อผลักดันอาหารเกาหลี (K-food) ให้เป็นหนึ่งในผลิตภัณฑ์ทางวัฒนธรรมเพื่อการส่งออก อย่างไรก็ตามการปรับอาหารเกาหลีให้เข้ากับผู้บริโภคในต่างประเทศอาจทำให้เกิดความเข้าใจผิดในเรื่องอาหารเกาหลีในหมู่ผู้บริโภคชาวต่างชาติได้ ด้วยเหตุนี้การทำธุรกิจในรูปแบบแฟรนไชส์จึงเป็นรูปแบบที่มีศักยภาพในแง่ของการรักษาต้นตำรับของอาหาร วิทยานิพนธ์นี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการบริโภคของคนเจนเนอเรชั่นวายและแซดชาวไทยในส่วนของการบริโภคอาหารจากธุรกิจอาหารแฟรนไชส์ของเกาหลี โดยพฤติกรรมจะเกิดขึ้นในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล การวิเคราะห์ขั้นแรกใช้ทฤษฎีพฤติกรรมการวางแผน (TPB) ร่วมกับตัวแปรใหม่เกี่ยวกับพฤติกรรมการบริโภคอาหารของคนเกาหลีและคนไทย จากนั้นจึงศึกษาถึงการส่งผลของค่านิยมของผู้บริโภค ความคุ้นเคย และภาพลักษณ์ของประเทศต่อทัศนคติ การวิจัยดำเนินการโดยใช้แบบสำรวจออนไลน์ มีจำนวนผู้ตอบแบบสอบถามจำนวนสี่ร้อยคน ในการวิเคราะห์ข้อมูล ผู้วิจัยใช้สถิติเชิงพรรณนาและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ 0.05 ผลการวิจัยพบว่าตัวแปรทุกตัวมีนัยสำคัญ อย่างไรก็ตามคุณค่าทางสุนทรียศาสตร์มีบทบาทสำคัญที่สุดต่อทัศนคติของผู้บริโภค นอกจากนี้ข้อค้นพบใหม่ยังพบว่าวัฒนธรรมการบริโภคอาหารมีอิทธิพลต่อความตั้งใจด้านพฤติกรรมมากที่สุด
Description: Thesis (M.A.)--Chulalongkorn University, 2023
Degree Name: Master of Arts
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Korean Studies
URI: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/84273
Type: Thesis
Appears in Collections:GRADUATE SCHOOL - THESIS

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
6488506120.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.