Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9109
Title: | การเปิดรับและการใช้ประโยชน์จากนิตยสารเกมแม็กและนิตยสารเมก้าของเยาวชนในเขตกรุงเทพมหานคร |
Other Titles: | Exposure and utilization of Gamemag magazine and Mega magazine among Bangkok youths |
Authors: | ธนพงษ์ เจริญบุญณะ |
Advisors: | ณรงค์ ขำวิจิตร์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์ |
Advisor's Email: | narong@chula.ac.th |
Subjects: | วิดีโอเกม -- วารสาร การเปิดรับสื่อมวลชน |
Issue Date: | 2543 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเปิดรับ แรงจูงใจในการเปิดรับสารสนเทศ การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจที่มีต่อสื่อนิตยสารเกมของผู้อ่านนิตยสารเกมแม็กและนิตยสารเมก้าที่มีคุณลักษณะทางประชากรแตกต่างกัน ด้านอายุ ระดับการศึกษา รายได้ การครอบครองเครื่องเล่นเกม ลักษณะการได้มาของนิตยสารเกม และเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างพฤติกรรมการเปิดรับสารสนเทศกับแรงจูงใจในการเปิดรับกับการเปิดรับกับการใช้ประโยชน์และความพึงพอใจต่อสื่อนิตยสารเกม โดยศึกษาจากเยาวชนเพศชาย ที่กำลังศึกษาอยู่ในโรงเรียนชายล้วน สังกัดกรมสามัญศึกษา ในเขตกรุงเทพมหานครจำนวน 400 คน ในรูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจ (Surrvey Research) ด้วยวิธีเก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม และทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และการทดสอบสมมติฐานโดยการทดสอบความแตกต่าง t-test การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว และการวิเคราะห์ค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน จากผลการวิจัยพบว่า คุณลักษณะทางประชากรของกลุ่มตัวอย่างมีลักษณะทางประชากรไม่แตกต่างกันมากอย่างชัดเจน พฤติกรรมการเปิดรับสื่อนิตยสารเกมของกลุ่มตัวอย่างมีพฤติกรรมการเปิดรับอยู่ในระดับปานกลาง มีระดับแรงจูงใจปานกลาง มีระดับการใช้ประโยชน์ในระดับสูง และมีความพึงพอใจในสื่อนิตยสารเกมในระดับสูงเช่นกัน ซึ่งพบว่ากลุ่มอย่างมีแรงจูงใจต่อบทสรุปเกมมากที่สุด มีการใช้ประโยชน์จากข้อมูลในนิตยสารมากที่สุดแและมีความพึงพอใจต่อข้อมูลในนิตยสารมากที่สุดเกมมากที่สุด จากผลการทดสอบสมมติฐานพบว่า 1. คุณลักษณะทางประชากรของกลุ่มตัวอย่างที่แตกต่างกัน จะทำให้กลุ่มตัวอย่างมีแรงจูงใจ การใช้ประโยชน์และความพึงพอใจต่อนิตยสารเกมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 2. พฤติกรรมการเปิดรับสารสนเทศจากนิตยสารเกมของกลุ่มตัวอย่างมีความสัมพันธ์กับแรงจูงใจ การใช้ประโยชน์ และความพึงพอใจต่อนิตยสารเกมในเชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ 3. แรงจูงใจในการเปิดรับสารสนเทศมีความสัมพันธ์กับการใช้ประโยชน์ และความพึงพอใจต่อนิตยสารเกมในเชิงบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ |
Other Abstract: | The purpose of this research is to study exposure behavior, exposure motivation, utilization and gratification in game magazine among the reader of Gamemag magazine and Mega magazine. To study the correlation between exposure behavior and exposure motivation, utilization of game magazine, gratification in game magazine and also study about the correlation between exposure motivation and utilization of game magazine, gratification in game magazine. The sample group in this research is a youth who study in the men school to be under the Department of General Education which consist of 400 people and the process of this research is survey research with questionnaire. The data are analyzed with Spss for Windows program by computing frequency, percentage, mean, t-test, one-way analysis of variance and pearson moment correlation. The results reveal that the sample group has less different population characteris tic. The level of exposure behavior are moderate and the level of exposure motivation are moderate too. Besides the level of utilization of game magazine are high and the level of gratification in game magazine are high. Also it found the highest motivation of sample group is the motivation in game walkthrough so the highest utilization of sample group is the motivation on data in game magazine and the highest gratification of sample group is the gratification in data in game magazine. Hypothesis Testing 1. The different population characteristic of sample group to bring about significant different between exposure motivation, utilization of game magazine and gratification in game magazine 2. The correlation between exposure behavior and exposure motivation, utilization of game magazine, gratification in game magazine are significant correlate 3. The correlation between exposure motivation and utilization of game magazine, gratification in game magazine are significant correlate. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543 |
Degree Name: | นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วารสารสนเทศ |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9109 |
URI: | http://doi.org/10.14457/CU.the.2000.266 |
ISBN: | 9741309147 |
metadata.dc.identifier.DOI: | 10.14457/CU.the.2000.266 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Comm - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Thanapong.pdf | 3.96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.