Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9198
Title: | พฤติกรรมการเคลื่อนตัวของเข็มพืดสำหรับงานขุดค้ำยัน ในดินเหนียวอ่อนกรุงเทพฯ |
Other Titles: | Behavior of sheet pile deflection in braced cut excavation in soft Bangkok clay |
Authors: | ศิริมาส วิเศษศรี |
Advisors: | สุรฉัตร สัมพันธารักษ์ วันชัย เทพรักษ์ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | fcetps@eng.chula.ac.th fcewtp@eng.chula.ac.th |
Subjects: | เข็มพืด การกร่อนของดิน การขุดเจาะ ปลาซิส (โปรแกรมคอมพิวเตอร์) |
Issue Date: | 2541 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาพฤติกรรมการเคลื่อนตัวของเข็มพืดสำหรับงานขุดค้ำยันในดินเหนียวอ่อนกรุงเทพฯ โดยใช้โปรแกรม PLAXIS สำหรับโครงการที่ทำการศึกษา คือ โครงการโรงพยาบาลเปาโล, โครงการใบหยก 2, โครงการเพนนินซูลา และโครงการศาลาแดง การวิเคราะห์ค่าการเคลื่อนตัวทางด้านข้างโดยใช้โปรแกรม PLAXIS ซึ่งใช้ Soil model ชนิด elasto plastic ประเภท elastic-perfectly plastic จะใช้พารามิเตอร์ที่สำคัญในการวิเคราะห์ คือ ค่าโมดูลัสของดิน (Eu) และค่าสัมประสิทธิ์แรงดันด้านข้างแบบสถิต (Ko) ในรูปของหน่วยแรงรวม ผลการศึกษาพบว่าโครงการพยาบาลเปาโล, โครงการใบหยก 2 และโครงการเพนนินซูลา มีค่าการเคลื่อนตัวทางด้านข้างในระยะแรกของการขุดจะให้ค่าที่แตกต่างจากการวัดจริงในสนาม แต่ในระยะท้ายๆ ของการขุดจะให้ค่าที่ใกล้เคียงกับค่าที่ได้จากการวัดจริงในสนามมากขึ้นทั้งนี้เนื่องจากการใช้ค่า EU เป็นค่าคงที่ไม่คิดผลของการเปลี่ยนแปลง stress level สำหรับโครงการศาลาแดงให้ค่าที่ใกล้เคียงกับการวัดจริงในสนามมาก เนื่องจากข้อมูลการวัดในสนามได้ทำการวัดหลังจากได้ทำการขุดดินไปแล้ว จึงทำการวิเคราะห์ค่าการเคลื่อนตัวทางด้านข้างโดยใช้โปรแกรม PLAXIS ต้องเริ่มวิเคราะห์ในขั้นตอนซึ่งทำการขุดดินไปแล้วจึงให้ค่าที่ใกล้เคียงกับการวัดจริง นอกจากนี้ยังได้ทำการศึกษาเพิ่มเติมเกี่ยวกับผลการทรุดตัวในแนวดิ่งสำหรับโครงการใบหยก 2 พบว่าค่าที่วิเคราะห์จากโปรแกรม PLAXIS ให้ค่าที่น้อยกว่าการวัดจริงในสนาม ผลการวิเคราะห์ค่า Factor of safety against basal heave สำหรับโครงการที่ทำการวิจัย พบว่าค่าความสัมพันธ์ระหว่าง Factor of safety against basal heave กับ triangle Hmax/H ค่าที่ได้จากโครงการใบหยก 2 และโครงการเพนนินซูลาจะให้ค่าที่เกินเส้นของเซตที่เสนอโดย Mana และ Clough (1981) อาจเป็นผลเนื่องจากการประมาณค่าการเคลื่อนตัวทางด้านข้างของเข็มพืดของโครงการใบหยก 2 ปลายเกิดการเคลื่อนตัวถึง 2 ชม. ในขณะที่โครงการเพนนินซูลาน่าจะมีผลเนื่องจากการเกิด yielding ในมวลดิน, ชั้นดินเป็นทรายแทรกอยู่ และการที่ไม่ได้ preload ของค้ำยันของโครงการเพนนินซูลา ผลเปรียบเทียบ Pressure Diagram ของ Terzaghi และ Sower กับการวัดจริงในสนามของโครงการโรงพยาบาลเปาโล พบว่าจากการวัดจริงในสนามจะให้ค่าที่น้อยกว่าการคำนวณจากทฤษฎี โปรแกรม PLAXIS เหมาะที่จะใช้สำหรับการขุดในระยะสุดท้าย ซึ่งจะได้ผลใกล้เคียงกับการวัดจริงในสนาม ซึ่งใช้ข้อมูลในโปรแกรม ดังนี้ EU Soft clay = 150SU, EU Medium clay = 250SU, EU Stiff clay = 1000SU |
Other Abstract: | The objective of this thesis is to study the behavior of sheet pile deflection in braced cut excavation in soft Bangkok clay. The analysis is uses PLAXIS program which considers the soil as the Elasto-Idel Plastic material and using Mohr Coulomb failure criteria. The study projects used in the study are at Paolo Hospital Project, Baiyoke 2 Project, Penninzula project and Saladang project. Some of these project (e.g. Paolo and Pennenzular), the excavation requires the tip of the sheet pile penetrated in the stiff clay for preventing upheave failure and for minimizing the movement by preload struts in the large excavation area. The important parameters used in PLAXIS program to analyse lateral movement are soil modulus (Eu) and Coefficient of earth pressure at rest (Ko) in term of total stress and Su for phi = 0 concept. The results of the study show that the lateral movements for Paolo Hospital Project, Baiyoke 2 project and Penninzula Project computed by PLAXIS are different from the field observations in the first stage of excavation because the analyses use constant Eu, considered for final stage, without considering of the effect of stress level, but in the final stage they are not significantly different. For the Saladang Project which the measurement was done after the first period of excavation, the result from PLAXIS program is close to the field observation. Further more, this also considers the vertical movement for Baiyoke project and the result show that the PLAXIS program give smaller vertical movement than the field measurement values. The analysis of factor of safety against basal heave at Baiyoke 2 Project and at Penninzula project, it was found that the relationship between the factor of safety against basal heave and triangle Hmax/H is out of the boundary that proposed by Mana and Clough (1981). This is because the analitical results at Baiyoke 2 Project have a lateral movement at pile tip about 2 cm., while at Penninzula Project no preload in the strut, sand layer encountered, and yielding occurs in the upheave mode even when the sheet pile were penetrated in stiff clay. The comparison of pressure diagram of Terzaghi and Sower with field observation of the Paolo Hospital Project show that the field observation is significant less than the recommended apparent pressure diagram. Comparing the results of the analysis and measurements, preloaded struts is effectively reduce the movement in the case of the area of the excavation is large. Moreover, the movement of the sheet pile will be large if the movement at the tip of the sheet pile moves, ever though the bending moment is reduce due to the reduction in curvature. The PLAXIS program is therefore suitable for using in the final stage of excavation, according to the finding in this thesis. The parameters, uses in this thesis, are based on those recommended in the literatures. Trial and error was in the stiff clay, as this clay requires the modulus at low stress level. The recommended parameters Eu are based on the relationship between Eu and Su (corrected vane shear strength). The Eu/Su are 150, 250 and 1000 for soft clay, medium clay and stiff clay respectively and Su were from corrected vane shear strength or unconfined compression test. |
Description: | วิทยานิพนธ์ (วศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541 |
Degree Name: | วิศวกรรมศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | วิศวกรรมโยธา |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9198 |
ISBN: | 9743312315 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sirimas_Vi_front.pdf | 796.22 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_ch1.pdf | 316.11 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_ch2.pdf | 1.66 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_ch3.pdf | 1.04 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_ch4.pdf | 2.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_ch5.pdf | 215.89 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sirimas_Vi_back.pdf | 351.68 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.