Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9310
Title: | ความสัมพันธ์ระหว่างความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรม กับความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัยของนิสิตระดับปริญญาตรีชั้นปีที่ 4 จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Other Titles: | The relationship between belief in a just world and subjective well-being of Chulalongkorn University senior students |
Authors: | สาริณี วิเศษศร |
Advisors: | ธีระพร อุวรรณโณ |
Other author: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย |
Advisor's Email: | Theeraporn.U@chula.ac.th |
Subjects: | ความเชื่อ ความยุติธรรม ความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัย |
Issue Date: | 2540 |
Publisher: | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย |
Abstract: | ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่าง ความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมกับความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัย และศึกษาเปรียบเทียบความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรม ในนิสิตจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยชั้นปีที่ 4 เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ มาตรวัดความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรม 3 มิติ และมาตรวัดความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัย 3 มิติเช่นกัน ผลการวิจัยพบว่า 1. ความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมมิติลักษณะส่วนบุคคล มีสหสัมพันธ์เชิงเส้นตรงทางบวกกับความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัย ในมิติด้านความพึงพอใจในชีวิต มิติด้านความสุข และมิติด้านอารมณ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .001 2. ความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมในมิติลักษณะระหว่างบุคคล มีสหสัมพันธ์เชิงเส้นตรงทางบวกอย่างมีนัยสำคัญ กับความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัยในมิติด้านความพึงพอใจในชีวิต มิติด้านความสุข และมิติด้านอารมณ์ทางบวก (p<.01, .001, และ .001 ตามลำดับ) 3. ความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมในมิติลักษณะทางสังคม-การเมือง มีสหสัมพันธ์เชิงเส้นตรงทางบวกอย่างมีนัยสำคัญกับ ความรู้สึกที่ดีเชิงอัตวิสัยในมิติด้านความพึงพอใจในชีวิต มิติด้านความสุข และมิติด้านอารมณ์ทางบวก (p<.05, .05, และ .01 ตามลำดับ) 4. นิสิตที่กำลังศึกษาในกลุ่มสาขาวิชาวิทยาศาสตร์และมนุษยศาสตร์ มีความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมทั้ง 3 มิติไม่แตกต่างจากนิสิตที่กำลังศึกษาในกลุ่มสาขาวิชาสังคมศาสตร์ 5. เพศชายและเพศหญิงมีความเชื่อว่าโลกนี้มีความยุติธรรมทั้ง 3 มิติไม่แตกต่างกัน |
Other Abstract: | To study the relationship between belief in a just world and subjective well-being and to compare the differences of the belief in a just world of Chulalongkorn University senior students. Instruments in this research were a three-dimension belief in a just world scale and a three-dimension subjective well-being scale. Findings are as follows: 1. The personal dimension of the belief in a just world have significant positive linear correlations with subjective well-being in satisfaction with life, happiness, and positive affect dimensions (p<.001). 2. The interpersonal dimension of the belief in a just world have significant positive linear correlations with subjective well-being in satisfaction with life, happiness, and positive affect dimensions (ps<.01, .001, and .001, respectively). 3. The socio-political dimension of the belief in a just world have significant positive linear correlations with subjective well-being in satisfaction with life, happiness, and positive affect dimensions (ps<.05, .05, and .01, respectively). 4. The students who study in Sciences and Humanities do not differ from the students who study in Social Science in the three-dimension of the belief in a just world. 5. Male and female students do not differ in the three-dimension of the belief in a just world |
Description: | วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2540 |
Degree Name: | ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต |
Degree Level: | ปริญญาโท |
Degree Discipline: | จิตวิทยาสังคม |
URI: | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9310 |
ISBN: | 9746380443 |
Type: | Thesis |
Appears in Collections: | Grad - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sarinee_Wi_front.pdf | 790.84 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_ch1.pdf | 1.22 MB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_ch2.pdf | 822.03 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_ch3.pdf | 777.54 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_ch4.pdf | 767.37 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_ch5.pdf | 717.47 kB | Adobe PDF | View/Open | |
Sarinee_Wi_back.pdf | 1.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.