Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9605
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorจินตนา แพทย์สมาน-
dc.contributor.advisorสุรัชนา วิวัฒนชาต-
dc.contributor.authorจิระภรณ์ ตันติชัยรัตนกูล-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.date.accessioned2009-08-04T08:04:42Z-
dc.date.available2009-08-04T08:04:42Z-
dc.date.issued2526-
dc.identifier.isbn9745626554-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9605-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (พช.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2526en
dc.description.abstractโครงการสินค้ามวลชนเป็นความตั้งใจของรัฐบาลที่จะช่วยให้ผู้มีรายได้น้อยมีโอกาสที่จะเลือกซื้อสินค้าต่าง ๆ ซึ่งมีคุณภาพได้มาตรฐานในราคาประหยัด ทั้งนี้เพื่อเป็นการช่วยชลอการขึ้นราคาของสินค้า ซึ่งจะมีผลกระทบต่อผู้มีรายได้น้อยเป็นอย่างมาก โครงการสินค้ามวลชนจะดำเนินการผลิตและจำหน่ายสินค้าที่จำเป็นต่อการครองชีพ โดยกระทรวงพาณิชย์เป็นผู้ควบคุมดูแลโครงการนี้ในฐานะเป็นเจ้าของเครื่องหมายการค้า "สินไทย" วัตถุประสงค์ที่สำคัญของโครงการสินค้ามวลชนมี 2 ประการ คือ 1. เพื่อให้ผู้บริโภคมีโอกาสได้เลือกซื้อสินค้าได้มากขึ้น โดยที่สินค้าสินไทยเป็นสินค้าที่มีคุณภาพได้มาตรฐานตามที่ราชการกำหนดในราคาประหยัด 2. เพื่อเป็นเครื่องมือในการชลอการขึ้นราคาสินค้ามิให้สูงขึ้น หลักเกณฑ์ของโครงการสินค้ามวลชนคือ 1. กระทรวงพาณิชย์ซึ่งเป็นเจ้าของตราสินค้า "สินไทย" เป็นผู้มีสิทธิโดยเด็ดขาด ที่จะมอบอำนาจในการจำหน่ายสินค้าโดยไม่คิดมูลค่าและมีสิทธิอนุญาตให้ผู้หนึ่งผู้ใดเข้ามาร่วมโครงการได้ 2. บริษัทที่เข้าร่วมโครงการจะผลิตสินค้าให้เพียงพอกับความต้องการของตลาด 3. รัฐบาลจะตรวจตราและควบคุมคุณภาพ ราคา และการจัดจำหน่าย ประเภทของสินค้าที่ผลิตและวางตลาดแล้ว ได้แก่ ผงซักฟอก สบู่ ยาสีฟัน แปรงสีฟัน แป้งเด็ก น้ำมันพืช น้ำมันก๊าด นมผง และปลากระป๋อง จากการศึกษาความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าไทยในเขตกรุงเทพมหานคร พบว่าผู้บริโภคส่วนใหญ่ทราบว่ารัฐบาลได้จัดให้มีโครงการสินค้ามวลชนเพื่อผลิตและจำหน่าย สินค้าสินไทย โดยมีความเห็นว่าโครงการนี้เป็นการช่วยคนยากจน ผู้บริโภคประมาณร้อยละ 57 เคยใช้สินค้าสินไทย และในบรรดาสินค้าสินไทยที่ผลิตและจำหน่ายในปัจจุบัน ผงซักฟอกเป็นสินค้าที่ได้รับความนิยมมากที่สุด รองลงมาคือสบู่และยาสีฟัน สำหรับเหตุผลสำคัญที่ทำให้ผู้บริโภคซื้อสินค้าสินไทยมาใช้คือ ต้องการประหยัด ส่วนเหตุผลของผู้บริโภคที่ไม่เคยใช้สินค้าสินไทย คือไม่มั่นใจในคุณภาพ ผู้บริโภคที่เคยใช้สินค้าสินไทยส่วนใหญ่มีความเห็นว่าโครงการสินค้ามวลชนควรจะมีอยู่ต่อไป และควรเพิ่มประเภทของสินค้าให้มากขึ้นด้วย ปัญหาในการดำเนินงาน: การผลิตและการจำหน่ายสินค้าสินไทยเป็นการขอความร่วมมือเอกชนให้ดำเนินการ ดังนั้นถ้าผู้เข้าร่วมโครงการได้รับประโยชน์จากการผลิต และจำหน่ายสินค้าสินไทยน้อยกว่า สินค้าชนิดอื่น ก็จะไม่มีแรงจูงใจให้ผู้ผลิตดำเนินการผลิตและจำหน่ายสินค้าสินไทยอย่างเต็มที่ ทางด้านคุณภาพแม้ว่าสินค้าสินไทยจะมีคุณภาพมาตรฐานตามที่ทางราชการกำหนด แต่การที่สินค้าได้มาตรฐานและราคาถูกกว่าก็มิได้หมายความว่าจะเป็นที่ต้องการของตลาดเสมอไป ทางด้านการจัดจำหน่ายการกระจายสินค้าสินไทยยังไม่ทั่วถึง ด้านการโฆษณาสินค้าสินไทยยังไม่ทั่วถึงและขาดการต่อเนื่อง ข้อเสนอแนะ ควรจะมีมาตรการที่แน่นอนในการคัดเลือกผู้ผลิตและจำหน่ายเข้าร่วมโครงการด้านคุณภาพของสินค้า สินค้าที่จะผลิตเป็นสินค้าสินไทยควรจะสอดคล้องกับรสนิยมของผู้บริโภค โดยเฉพาะผู้มีรายได้ปานกลางและต่ำ ด้านการโฆษณาและประชาสัมพันธ์ควรให้ผู้เข้าร่วมโครงการจัดสรรงบประมาณสำหรับการโฆษณา และการโฆษณาควรกระทำอย่างต่อเนื่องและเพียงพอ นอกจากนี้ควรจะให้หน่วยงานราชการที่เกี่ยวข้องติดตามผลการดำเนินงานด้วยen
dc.description.abstractalternativeZin Thai project is the Ministry's intention to make the Zin Thai products available to the lower income group, the opportunity to purchase a range of products which meet specific standards and can be offered at economy prices in order to delay the impact of rising costs on the lower income group. The project will cover daily necessity goods. In order to have direct control of the project, it is deemed necessary that the Ministry of Commerce is the trademark "Zin Thai" owner. The important objectives can be amplified in two basic areas: 1. To widen consumer choice with available alternative. Zin Thai will be produces according to the government standards and economy price. 2. To delay the impact of the rising cost. The principles of Zin Thai project are: 1. The Ministry of Commerce, owner of the Zin Thai brandname, will grant franchise rights, cost free, to select authorised firms. 2. The authorised firms will produce enough goods to meet the market demand. 3. The government will monitor and control quality, price and distribution level. Kinds of products on the market: detergents, soaps, tooth-paste, tooth-brush, baby powder, vegetable oil, kerosene, powdered milk, and tinned fish. A study of the consumers' opinion towards Zin Thai products in Bangkok Metropolitan area revealed that most consumers realized that the government was carrying out the Zin Thai project, producing and distributing Zin Thai products. They understood that this project was to help the poor. The Zin Thai products were tried by some 57% of the consumers. Of all the products mentioned, the detergent was most popular, soaps and tooth-paste came second and third. The important reason why the consumers used Zin Thai was that they wanted to get the most out of their money, whereas those who never bought the products believed that the product were not up to the standard. Those who tried the products agreed that this project should be continued and there should be an increase in the lines of the products. Problem in operation: The government have asked for co-operation from private sectors. In the cases where the private sectors gain lesser profit from Zin Thai than from the products of their own trade-marks of the same product, they will be less motivated in producing and distributing. Moreover, as far as the quality is concerned, in spite of the fact that Zin Thai products are up to standard and of cheaper prices, they are not popular among the consumers. Thirdly, there is a problem of restricted distribution. Finally, the Zin Thai products are not widely and successively advertised. Suggestions: There should be certain measures in selecting the private sectors who propose to participate in the project. As for the quality of the products, the producer should take into consideration the taste of the lower and middle class consumers. As far as advertisement and publicity is concerned, the producers should increase the advertisement budget to reinforce advertisement of Zin Thai products. In addition, there should be a follow-up the operation by the government officials.en
dc.format.extent20319824 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectโครงการสินค้ามวลชนen
dc.subjectสินไทยen
dc.subjectการตลาดen
dc.subjectโภคภัณฑ์en
dc.titleความคิดเห็นของผู้บริโภคที่มีต่อสินค้าสินไทยในเขตกรุงเทพมหานครen
dc.title.alternativeConsumers' opinion towards Zin Thai products in Bangkok Metropolitan areaen
dc.typeThesises
dc.degree.nameพาณิชยศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการตลาดes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Jiraporn.pdf19.84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.