Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorโอฬาร วงศ์บ้านดู่-
dc.contributor.authorศิริมา ลิ้มวิริยะเลิศ-
dc.contributor.otherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. บัณฑิตวิทยาลัย-
dc.coverage.spatialไทย-
dc.date.accessioned2009-08-11T01:10:41Z-
dc.date.available2009-08-11T01:10:41Z-
dc.date.issued2541-
dc.identifier.isbn9743321411-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/9907-
dc.descriptionวิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2541en
dc.description.abstractการวิจัยเรื่องพัฒนาการการจัดคอนเสิร์ตศิลปินต่างประเทศในประเทศไทย โดยศึกษาจากตัวผู้ส่งสารหรือผู้จัดคอนเสิร์ต มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประวัติความเป็นมา พัฒนาการและสภาพการดำเนินธุรกิจการจัดคอนเสิร์ตตั้งแต่ในอดีตจนถึงปัจจุบัน ตลอดจนศึกษาปัจจัยที่เกี่ยวข้องในการกำหนดรูปแบบการจัดคอนเสิร์ตศิลปินต่างประเทศ การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาวิจัยเชิงคุณภาพ โดยใช้วิธีการสัมภาษณ์แบบเจาะลึกกับแหล่งข้อมูลบุคคล 2 แหล่ง ได้แก่ กลุ่มผู้ที่ดำเนินธุรกิจการจัดคอนเสิร์ตศิลปินต่างประเทศในประเทศไทย และกลุ่มผู้อยู่ในวงการดนตรีของประเทศไทย ผลการวิจัยพบว่า พัฒนาการการจัดคอนเสิร์ตขึ้นอยู่กับปัจจัยทางด้านเศรษฐกิจเป็นสำคัญ บริษัทผู้จัดคอนเสิร์ตในประเทศไทยมีจำนวนจำกัด เนื่องจากผู้ที่จะเข้ามาดำเนินธุรกิจนี้จะต้องมีสายสัมพันธ์กับตัวแทนของศิลปินต่างประเทศ โดยในการดำเนินธุรกิจจัดคอนเสิร์ต ได้นำกลยุทธทางการตลาดเข้ามาประยุกต์ใช้เพื่อให้คอนเสิร์ตกลายเป็นสินค้าที่ต้องการของตลาด และสามารถทำกำไรให้แก่ผู้จัดคอนเสิร์ต ศิลปินที่เข้ามาแสดงจะมีชื่อเสียงและเป็นที่นิยมอย่างแพร่หลายและมีกลุ่มผู้ฟังในประเทศไทยมากขึ้นเมื่อเปรียบเทียบกับในอดีต นอกจากนี้ได้นำระบบคอมพิวเตอร์เข้ามาใช้ในการจัดจำหน่ายบัตรคอนเสิร์ต เพื่อให้ลูกค้าที่เข้ามาซื้อก่อนมีสิทธิ์ในการเลือกก่อน ก่อให้เกิดความพึงพอใจสูงสุดแก่ลูกค้า ทำให้รูปแบบของบัตรเปลี่ยนไปจากเดิม อินเตอร์เนทซึ่งในปัจจุบันได้รับความนิยมอย่างแพร่หลายถูกนำมาเป็นเครื่องมือใหม่ในการโฆษณาประชาสัมพันธ์คอนเสิร์ต ราคาบัตรมีการปรับตัวเพียงเล็กน้อยถึงแม้ว่าต้นทุนในการผลิตจะสูงขึ้น ซึ่งเป็นผลมาจากการลดค่าเงินบาท เนื่องจากผู้จัดซึ่งเป็นผู้ผลิตคอนเสิร์ตในฐานะเป็นสินค้าอย่างหนึ่งจะต้องทำการตั้งราคาของสินค้าให้เหมาะสมกับกลุ่มลูกค้าเพื่อให้สินค้าสามารถขายได้ ดังนั้นรายได้จากผู้สนับสนุนจึงถือได้ว่าเป็นสิ่งจำเป็นมากขึ้นเรื่อยๆ ในยุคหลัง ผู้รับสารหรือผู้ที่ซื้อบัตรเพื่อเข้าชมคอนเสิร์ตมีจะเป็นผู้มีการศึกษาและฐานะทางครอบครัวดี วัตถุประสงค์ในการซื้อบัตรเพื่อเข้ามาฟังดนตรีจากศิลปินที่ตนเองชื่นชอบ ซึ่งแตกต่างไปจากในอดีตที่เป็นแฟชั่น ปริมาณของผู้ชมมีจำนวนเพิ่มขึ้นและลดลงตามภาวะเศรษฐกิจen
dc.description.abstractalternativeThe research on development of organizing international concerts in Thailand is studied from the message senders or concert promoters. The objectives of which are to study the history, the development and condition of the business conduct from the past until present as well as the factors relating to the pattern of the international concerts. This study is made in term of qualitative research by way of in-depth interview with two major groups, i.e., (a) a group of international concert promoters in Thailand and (b) a group of professional in the music industry in Thailand. This study is found that the development of organizing concerts is subject to economic condition, and concert components. The concert promoters, venues, and receivers will determine the pattern of the concerts. Other than those, the marketing strategy shall also be used for creating the demand of the concert organizing and seeking profit to the concert promoters. Compared with the past, singers who come to Thailand for playing concerts nowadays have already been well-known to the public and have more certain groups of fans. In addition, the computer system has been brought to accommodate the selling of concert tickets and to maximize the audience's satisfaction by allowing audiences to select their seats, based on first come first serve. As a result, it changes pattern of the concert tickets. Internet which is currently widely used has been brought as a new tool for public relation. Even though the production cost is higher due to devaluation of Baht, the ticket price is only adjusted slightly. This is because concert is a kind of goods, the concert promoter therefore must set up the price of goods to be suitable with the target customers so that the goods can be sold. Thus, the income from the supporter is deemed more significant lately. The message receivers or the audience who attend the concerts nowadays have a good education background and come from wealthy families and want to listen music from their favorite singers. This is different from the past since they just only attended the concerts because of fashion. The number of audiences is subject to the economic condition.en
dc.format.extent968628 bytes-
dc.format.extent830168 bytes-
dc.format.extent806984 bytes-
dc.format.extent734736 bytes-
dc.format.extent1369984 bytes-
dc.format.extent1146177 bytes-
dc.format.extent1281217 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectคอนเสิร์ตen
dc.titleพัฒนาการของการจัดคอนเสิร์ตศิลปินต่างประเทศในประเทศไทยen
dc.title.alternativeThe development of organizing international concert in Thailanden
dc.typeThesises
dc.degree.nameนิเทศศาสตรมหาบัณฑิตes
dc.degree.levelปริญญาโทes
dc.degree.disciplineการสื่อสารมวลชนes
dc.degree.grantorจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.email.advisorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Grad - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sirima_Li_front.pdf945.93 kBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_ch1.pdf810.71 kBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_ch2.pdf788.07 kBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_ch3.pdf717.52 kBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_ch4.pdf1.34 MBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_ch5.pdf1.12 MBAdobe PDFView/Open
Sirima_Li_back.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.