Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorเทอดศักดิ์ ร่มจำปา-
dc.coverage.spatialไทย-
dc.date.accessioned2010-11-27T07:08:26Z-
dc.date.available2010-11-27T07:08:26Z-
dc.date.issued2546-
dc.identifier.citationวารสารอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 32,1(ม.ค.-มิ.ย. 2546),303-332en
dc.identifier.issn0125-4820-
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/14013-
dc.descriptionเรียบเรียงจากวิทยานิพนธ์เรื่อง วาทกรรมเกี่ยวกับ ‪"เกย์"‬ ในสังคมไทย พ.ศ. 2508-2542 (วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2545)en
dc.description.abstractบทความเรื่องนี้ศึกษาวิเคราะห์พฤติกรรมรักร่วมเพศชายในสังคมไทยว่ามีลักษณะเป็นเช่นไร จากการศึกษาพบว่าในสมัยจารีต แม้ว่าสังคมจะมีอคติต่อพฤติกรรมรักร่วมเพศในลักษณะที่ “เป็นความแปลกแยก” มิใช่ “หญิง” หรือ “ชาย” แต่ก็ไม่ปรากฏความคิดว่าพฤติกรรมรักร่วมเพศเป็นอันตรายต่อสังคมและไม่มีบทลงโทษอย่างรุนแรงดังเช่นในสังคมตะวันตก หลังสงครามโลก ครั้งที่สอง บริบททางด้านเศรษฐกิจและสังคมได้เปลี่ยนไป กล่าวคือการรับวัฒนธรรมอเมริกันทำให้มีการรับความรู้ทางการแพทย์แบบตะวันตกที่มองว่า พฤติกรรมรักร่วมเพศเป็นโรคจิตที่สามารถบำบัดรักษาให้หายได้ ในช่วงปลายทศวรรษ 2500 มีการหยิบยืมเอาคำว่า “เกย์” มาใช้เรียกคนกลุ่มนี้ ปลายทศวรรษ 2510 คนกลุ่มนี้ได้พยายามอาศัย “พื้นที่” ในหนังสือพิมพ์ เพื่อทำให้สังคมยอมรับ อย่างไรก็ตามสังคมได้หยิบประเด็นเรื่องอาชญากรรมกับเกย์ ว่าเป็นปัญหาสังคม ปลายทศวรรษ 2520 มีนิตยสารที่ให้ “พื้นที่” กับคนกลุ่มนี้นั่นคือนิตยสารที่ทำเพื่อเกย์โดยเฉพาะ นิตยสารเกย์พยายามชี้ให้เห็นว่าพฤติกรรมรักร่วมเพศเป็นสิ่งปกติและ “เกย์” สามารถทำประโยชน์ให้สังคมได้เช่นเดียวกับหญิงและชาย แต่สังคมก็หยิบยกเรื่องโรคเอดส์ซึ่งเป็นปัญหาอยู่ในขณะนั้นว่ามีสาเหตุสำคัญจากเกย์ ทศวรรษ 2530 วาทกรรมกระแสหลักผ่อนหลายประเด็นเรื่องเกย์เป็นโรคจิตลง จิตแพทย์บางคนเริ่มยอมรับว่าพฤติกรรมรักร่วมเพศไม่ใช่โรคจิต และไม่ต้องบำบัดรักษา และมิใช่พาหะสำคัญของโรคเอดส์ แต่อย่างไรก็ตามยังชูประเด็นเรื่องเกย์เป็นภัยต่อสังคม ในขณะที่เกย์เริ่มมีที่สาธารณะชั่วครั้งชั่วคราว เห็นได้จากงานบางกอกเกย์ เฟสติวัล กระนั้นก็ตามสังคมก็ยังไม่ยอมรับเกย์โดยสมบูรณ์en
dc.description.abstractalternativeThis research aims to analyse forms of discourse about gays in Thai society. Research reveals that from the traditional period until the period of nationalism, even though the dominant discourse was prejudiced towards homosexuality in the sense that it was “abnormal”, neither “female” nor “male”, there does not seem to have been any ideal that homosexuality was dangerous to society. Certainly there appear to have been no violent punishments prescribed for homosexuals as in the West during the same period. After World War II, economic and social contexts changed, and American culture became more accepted. This led to the recognition of western medical knowledge, which saw homosexual behaviour as a treatable and curable psychological abnormality. In the 1960s the word “gay” was borrowed from the West to describe homosexuals. Then in the 1970s Thai homosexuals tried to occupy “space” in the newspaper columns to create a discourse which would help them gain societal acceptance. At any rate the dominant discourse focused on issues of crime and gays as a social problem. During the 1980s gays tried to build a discourse of their own once more, when magazines, especially gay magazines, gave them more “space”. They tried to point out that homosexuality was normal, and that, like men and women, “gays” were also able to be useful members of society. But the prevailing discourse in society used the contemporary issue of AIDS against the gays. In the 1990s the dominant discourse became weaker in its portrayal of gays as diseased people. Some psychiatrists and other doctors were beginning to accept that homosexuality was not an illness, and did not have to be treated or “cured”, and that gays were not the main transmitters of AIDS. Nevertheless, gays were still seen as a menace to society. Gays were able to have public space from time to time, for instance during the Bangkok Gay Festival of 2001, but the dominant discourse still does not accept gays completely.en
dc.format.extent2491653 bytes-
dc.format.mimetypeapplication/pdf-
dc.language.isothes
dc.publisherคณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.rightsจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัยen
dc.subjectกะเทยen
dc.subjectเกย์en
dc.subjectรักร่วมเพศ -- ไทยen
dc.subjectรักร่วมเพศชาย -- ไทยen
dc.titleจาก "กะเทย" ถึง "เกย์" ประวัติศาสตร์ชายรักร่วมเพศในสังคมไทยen
dc.title.alternativeFrom “kathoey” to “gay” : male homosexuality in Thailanden
dc.typeArticlees
dc.email.authorไม่มีข้อมูล-
Appears in Collections:Arts - Journal Articles

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Terdsak_Gay.pdf2.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.