Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45485
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorWachara Chantatuben_US
dc.contributor.advisorPrabhas Chongstitvatanaen_US
dc.contributor.authorRaschada Nootjaraten_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Commerce and Accountancyen_US
dc.date.accessioned2015-09-17T04:02:27Z
dc.date.available2015-09-17T04:02:27Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45485
dc.descriptionThesis (Ph.D.)--Chulalongkorn University, 2014en_US
dc.description.abstractThis dissertation proposed and tested a theoretical model that considered the project manager centrality as a moderator on the relationship between team cohesion and team performance. Self-administered questionnaires were sent to 150 members of 8 software development teams and yielded a response rate of 91% (136 members). It was found that the teams with a high centrality project manager in task-advice network had higher team cohesion-performance relationship than the teams with a low centrality project manager. The result also suggested that the managers whose teams with a high centrality members and cohesive subgroups had low team performance. However, the research did not find the effect of project manager centrality in friendship network on the relationship between team cohesion and team performance. The findings from this research would extend the knowledge on team’s social network studies by suggesting that the high centrality project manager enhances the team cohesion-performance relationship. The high centrality project manager shares task-oriented leader characteristic that focuses in driving the team’s works. Such characteristic reveals that the project manager can maximize the utility of team cohesion in achieving team performance.en_US
dc.description.abstractalternativeวิทยานิพนธ์นี้นำเสนอและทดสอบสมมติฐานว่า ความเป็นศูนย์กลางของผู้จัดการโครงการเป็นตัวแปรปรับที่สามารถส่งผลต่อความสัมพันธ์ระหว่างความสามัคคีและผลการดำเนินงานของทีม มีการเก็บข้อมูลโดยการส่งแบบสอบถามแบบให้ตอบด้วยตนเองไปยังสมาชิกทั้งหมด 150 คนของโครงการพัฒนาซอฟแวร์ 8 โครงการ และมีผู้ตอบแบบสอบถามคิดเป็นร้อยละ 91 (136 คน) พบว่าทีมงานที่ผู้จัดการเป็นศูนย์กลางในการให้คำปรึกษาในด้านการทำงานสูงมีความสัมพันธ์ระหว่างความสามัคคีและผลการดำเนินงานของทีมสูงกว่าทีมงานที่มีผู้จัดการเป็นศูนย์กลางต่ำ นอกจากนี้งานวิจัยนี้ยังพบว่า ทีมที่สมาชิกมีความเป็นศูนย์กลางสูงและมีกลุ่มย่อยที่มีความสามัคคีมีประสิทธิภาพการดำเนินงานของทีมต่ำ แต่งานวิจัยไม่พบว่าความศูนย์กลางของผู้จัดการโครงการในการสนับสนุนด้านขวัญและกำลังใจมีผลต่อความสัมพันธ์ระหว่างความสามัคคีและผลการดำเนินงานของทีม งานวิจัยนี้ขยายความรู้ในการศึกษาเครือข่ายสังคมภายในทีมโดยเสนอแนะว่าผู้จัดการที่มีความเป็นศูนย์กลางสูงจะส่งผลให้เกิดความสัมพันธ์สูงระหว่างความสามัคคีในทีมและประสิทธิภาพการดำเนินงานของทีม ผู้จัดการที่มีความเป็นศูนย์กลางสูงจะมีภาวะผู้นำเชิงงานซึ่งจะขับเลื่อนการทำงานของทีม ลักษณะดังกล่าวแสดงให้เห็นว่าผู้จัดการโครงการสามารถเพิ่มการใช้ประโยชน์ของความสามัคคีภายในทีมในการบรรลุผลการดำเนินงานของทีมen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.relation.urihttp://doi.org/10.14457/CU.the.2014.168-
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.subjectProject managers
dc.subjectSocial networks
dc.subjectTeams in the workplace
dc.subjectPerformance
dc.subjectผู้จัดการโครงการ
dc.subjectเครือข่ายสังคม
dc.subjectการทำงานเป็นทีม
dc.subjectสมรรถนะ
dc.titlePROJECT MANAGER CENTRALITY IN EFFECTING SOFTWARE DEVELOPMENT TEAM PERFORMANCEen_US
dc.title.alternativeการเป็นศูนย์กลางของผู้จัดการโครงการที่มีต่อผลการดำเนินงานของทีมงานพัฒนาซอฟต์แวร์en_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameDoctor of Philosophyen_US
dc.degree.levelDoctoral Degreeen_US
dc.degree.disciplineInformation Technology in Businessen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorWachara.C@Chula.ac.th,wachara@cbs.chula.ac.then_US
dc.email.advisorPrabhas.C@Chula.ac.then_US
dc.identifier.DOI10.14457/CU.the.2014.168-
Appears in Collections:Acctn - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5483061726.pdf4.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.