Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45815
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorThomrat Siriparpen_US
dc.contributor.authorBunheang Chharen_US
dc.contributor.otherChulalongkorn University. Faculty of Educationen_US
dc.date.accessioned2015-09-17T04:05:24Z-
dc.date.available2015-09-17T04:05:24Z-
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.urihttp://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/45815-
dc.descriptionThesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2014en_US
dc.description.abstractThe purposes of this research were as follows: 1) to develop and validate a hypothetical model of learning outcome, 2) to examine the direct and indirect effects between self-efficacy and learning outcome, and 3) to examine the mediating roles of goal orientation, self-regulated learning and effort investment between self-efficacy and learning outcome. Research samples consisted of 700 Cambodian undergraduate students. Stratified random sampling was used to select sample from 2 fields which were Sciences and Social sciences. The data were collected using a questionnaire. Data analyses included descriptive statistics, independent samples t-test, two-way MANOVA and LISREL. The research findings were as follows: 1). The causal model of learning outcome was fitted to the data (chi-square = 27.787, df = 21, p = 0.146, GFI = 0.992, AGFI = 0.978, RMSEA = 0.021, RMR = 0.005). 2). Self-efficacy showed the highest direct effect on learning outcome (β = 0.313), followed by self-regulated learning (β = 0.177). Besides, self-efficacy had the highest indirect effect on learning outcome (β = 0.237), followed by goal orientation (β = 0.226). 3). Self-regulated learning was a partial mediator between self-efficacy and learning outcome (z = 2.344, p < .05). However, no mediating effects of goal orientation and effort investment were found in the model.en_US
dc.description.abstractalternativeการวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาและตรวจสอบความตรงของโมเดลเชิงสมมติฐานของผลการเรียนรู้ 2) เพื่อตรวจสอบอิทธิพลทางตรงและอิทธิพลทางอ้อมระหว่างการรับรู้ความสามารถในตนเองและผลการเรียนรู้ 3) เพื่อตรวจสอบบทบาทการส่งผ่านของการมุ่งเป้าหมาย การเรียนรู้แบบกำกับตนเอง และการลงทุนพยายามระหว่างการรับรู้ความสามารถในตนเองและผลการเรียนรู้ ตัวอย่างวิจัย คือ นักศึกษาระดับปริญญาบัณฑิตของประเทศกัมพูชา จำนวน 700 คน การเลือกตัวอย่างใช้การสุ่มแบบแบ่งชั้น (stratified random sampling) จำแนกเป็นสองกลุ่ม ได้แก่ สาขาวิทยาศาสตร์และสาขาสังคมศาสตร์ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม วิเคราะห์ข้อมูลด้วย ค่าสถิติพื้นฐาน สถิติทดสอบทีของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นอิสระจากกัน (independent samples t-test) ความแปรปรวนพหุคูณแบบสองทาง (two-way MANOVA) และโมเดลลิสเรล ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้ 1) โมเดลเชิงสาเหตุและผลของผลการเรียนรู้มีความสอดคล้องกลมกลืนกับข้อมูลเชิงประจักษ์ (chi-square = 27.787, df = 21, p = 0.146, GFI = 0.992, AGFI = 0.978, RMSEA = 0.021, RMR = 0.005) 2) การรับรู้ความสามารถในตนเองมีอิทธิพลทางตรงต่อผลการเรียนรู้มากที่สุด (β = 0.313) รองลงมา คือ การเรียนรู้แบบกำกับตนเอง (β = 0.177) ส่วนการรับรู้ความสามารถในตนเองมีอิทธิพลทางอ้อมต่อผลการเรียนรู้มากที่สุด (β = 0.237) รองลงมา คือ การมุ่งเป้าหมาย (β = 0.226) 3) การเรียนรู้แบบกำกับตนเองเป็นตัวแปรส่งผ่านแบบบางส่วนระหว่างการรับรู้ความสามารถในตนเองและผลการเรียนรู้ (z = 2.344, p < .05) ส่วนการมุ่งเป้าหมาย และการลงทุนพยายามไม่พบว่าแสดงบทบาทการเป็นตัวแปรส่งผ่านภายในโมเดลen_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherChulalongkorn Universityen_US
dc.rightsChulalongkorn Universityen_US
dc.titleROLES OF SELF-REGULATED LEARNING, GOAL ORIENTATION, AND EFFORT INVESTMENT AS MEDIATORS BETWEEN SELF-EFFICACY AND LEARNING OUTCOME: A CASE STUDY OF CAMBODIAen_US
dc.title.alternativeบทบาทของการเรียนรู้แบบกำกับตนเอง การมุ่งเป้าหมาย และการลงทุนพยายาม ในฐานะตัวแปรส่งผ่านระหว่างความเชื่อประสิทธิภาพในตนและผลการเรียนรู้: กรณีศึกษาประเทศกัมพูชาen_US
dc.typeThesisen_US
dc.degree.nameMaster of Educationen_US
dc.degree.levelMaster's Degreeen_US
dc.degree.disciplineEducational Research Methodologyen_US
dc.degree.grantorChulalongkorn Universityen_US
dc.email.advisorThomrat.S@chula.ac.th,thomrat@gmail.com,thomrat.s@chula.ac.then_US
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5683458427.pdf2.4 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.