Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49956
Title: Effects of Task-Based Instruction through Online Games on Willingness to Communicate in English of Undergraduate Students in Bangkok
Other Titles: ผลของการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติผ่านเกมออนไลน์ที่มีต่อความเต็มใจในการสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษของนิสิต นักศึกษา ระดับปริญญาตรี ในกรุงเทพมหานคร
Authors: Nawaphon Euasapthawee
Advisors: Pornpimol Sukavatee
Other author: Chulalongkorn University. Faculty of Education
Advisor's Email: Pornpimol.S@Chula.ac.th,jjpornpimol@gmail.com
Issue Date: 2015
Publisher: Chulalongkorn University
Abstract: The objectives of the current study were: 1) to explore effects of task-based instruction through online games on willingness to communicate in English of undergraduate students in Bangkok, and 2) to examine their opinions about the instruction through online games on their willingness to communicate in English. The participants were 15 first-year undergraduate students who studied in a public university in Bangkok in the second semester of the academic year 2014. Grammar points from the game contents were selected as topics for discussion during the instruction in the current study. The research instruments in this study included two sets of willingness to communicate in English questionnaires and a set of questions for focus group interview. The quantitative data was analyzed using descriptive statistics to obtain mean scores, standard deviations, frequencies, and percentages; the qualitative data was analyzed by content analysis. The findings showed that 1) the participants reported to be somewhat willing to communicate in English both in the classroom and online gaming contexts, and 2) The participants identified both advantages and disadvantages of task-based instruction through online games. The advantages included engaging and fun learning environment, low-anxiety context for communicating in the target language, exposure to the target language, and opportunity to communicate in the target language with other language users. On the contrary, the disadvantages were difficulty of the language of the game contents, unrelated vocabulary to their daily life, and more attention to gameplay than the lessons.
Other Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลของการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติผ่านเกมออนไลน์ที่มีต่อความเต็มใจในการสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษของนิสิต นักศึกษา ระดับปริญญาตรี ในกรุงเทพมหานคร และ 2) สำรวจความคิดเห็นเกี่ยวกับการสอนวิชาภาษาอังกฤษผ่านเกมออนไลน์ที่มีผลต่อความเต็มใจในการสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษ กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนิสิตชั้นปีที่ 1 จำนวน 15 คน จากมหาวิทยาลัยรัฐบาลในกรุงเทพฯ ในภาคการศึกษาตอนปลาย ปีการศึกษา 2557 ไวยกรณ์จากเนื้อหาของเกมออนไลน์ได้นำมาเป็นหัวข้อในการอภิปรายระหว่างการเรียนการสอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบสอบถามความเต็มใจในการสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษจำนวน 2 ชุด และชุดคำถามสัมภาษณ์ที่ใช้ในการสัมภาษณ์กลุ่มเจาะจง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าความถี่ และอัตราร้อยละ ส่วนข้อมูลเชิงคุณภาพถูกวิเคราะห์โดยการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) นิสิตรายงานว่าค่อนข้างมีความเต็มใจในการสื่อสารเป็นภาษาอังกฤษทั้งในบริบทชั้นเรียนและบริบทเกมออนไลน์ และ 2) นิสิตระบุทั้งข้อดีและข้อเสียของการสอนแบบเน้นงานปฏิบัติผ่านเกมออนไลน์ ข้อดีรวมถึงสภาพแวดล้อมการเรียนรู้ที่น่าติดตามและสนุก บริบทที่มีความวิตกกังวลต่ำเพื่อสื่อสารในภาษาเป้าหมาย การเข้าถึงภาษาเป้าหมาย และโอกาสที่จะสื่อสารในภาษาเป้าหมายกับผู้ใช้ภาษาคนอื่นๆ ในทางตรงกันข้าม ข้อเสีย ได้แก่ ความยากของภาษาของเนื้อหาเกม คำศัพท์ที่ไม่เกี่ยวข้องกับชีวิตประจำวัน และการใส่ใจกับการเล่นเกมมากกว่าบทเรียน
Description: Thesis (M.Ed.)--Chulalongkorn University, 2015
Degree Name: Master of Education
Degree Level: Master's Degree
Degree Discipline: Teaching English as a Foreign Language
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49956
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5583497827.pdf8.23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.