Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50409
Title: ความยินดีที่จะจ่ายในการเลือกเป็นสมาชิกโทรทัศน์ดาวเทียมและเคเบิลทีวีในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑล
Other Titles: Willingness to pay for satellite and cable television in Bangkok and suburban districts
Authors: นันทนิตย์ ทองศรี
Advisors: เขมรัฐ เถลิงศรี
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะเศรษฐศาสตร์
Advisor's Email: Khemarat.Te@chula.ac.th,Khemarat.T@chula.ac.th
Subjects: โทรทัศน์ผ่านดาวเทียม
รายการโทรทัศน์
พฤติกรรมผู้บริโภค
Direct broadcast satellite television
Television programs
Consumer behavior
Issue Date: 2558
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การศึกษาครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อวิเคราะห์ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการเลือกซื้อแพ็คเกจโทรทัศน์ดาวเทียมและเคเบิลทีวีแบบจ่ายรายเดือน และประเมินค่าความยินดีที่จะจ่ายของผู้บริโภค โดยใช้วิธีการทดลองทางเลือก (Choice experiment) โดยในแต่ละทางเลือกนั้นประกอบไปด้วยคุณลักษณะของแพ็คเกจแบบรายเดือนของโทรทัศน์ดาวเทียมและเคเบิลทีวีในแต่ละระดับ และราคาของแพ็คเกจในทางเลือกนั้น ๆ แตกต่างกัน ซึ่งได้เก็บข้อมูลปฐมภูมิจากการสัมภาษณ์ผู้บริโภคกลุ่มตัวอย่าง ในเขตกรุงเทพมหานครและปริมณฑลจำนวน 507 ราย และศึกษาโครงสร้างตลาดในกิจการโทรทัศน์ดาวเทียมและเคเบิลทีวีโดยใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ สำหรับผลการศึกษาโครงสร้างตลาดพบว่า ตลาดโทรทัศน์ดาวเทียมและเคเบิลทีวีมีการกระจุกตัวมากขึ้นหลังจากการเปลี่ยนผ่านเข้าสู่การรับส่งสัญญาณในระบบดิจิตอล และจากการวิเคราะห์อรรถประโยชน์ทางอ้อมของผู้บริโภคที่ได้จากการตัดสินใจเลือกแพ็คเกจภายใต้สถานการณ์ที่มีชุดของคุณลักษณะของแพ็คเกจในระดับที่แตกต่างกันโดยใช้ Conditional logit model พบว่า ปัจจัยที่มีผลต่อการเลือกซื้อแพ็คเกจของกลุ่มตัวอย่างมากที่สุดคือ ประเภทรายการฟุตบอล รองลงมาคือบริการเสริม คุณภาพสัญญาณ และรายการภาพยนตร์และซีรีส์ต่างประเทศตามลำดับ ในส่วนของความยินดีที่จะจ่ายกลุ่มตัวอย่างมีความยินดีที่จะจ่ายให้กับรายการฟุตบอลยุโรปมากที่สุด รองลงมาคือรายการฟุตบอลไทย การรวมบริการอินเทอร์เน็ตคุณภาพสูง คุณภาพสัญญาณความคมชัดสูง ซีรี่ส์ต่างประเทศ ภาพยนตร์ต่างประเทศ และรายการบันเทิง/วาไรตี้ ตามลำดับ
Other Abstract: This research aims to identify factors determining consumer preferences and willingness to pay of attributes in Cable televisions’ package in Bangkok and Suburban Districts, Thailand. The Choice Experiment Method was employed in finding factors affecting and willingness to pay in each alternative that consist of the difference in level of attribute and price of Cable televisions’ package. The primary data for the study were gathered by face-to-face interview from 507 samples in Bangkok and Suburban Districts. And to study the market structure and firms’ competition behavior in Satellite and Cable television in Bangkok. Qualitative method was used to collect the data. The analysis show that the market structure is becoming more competitive, especially after the transition to digital television in 2014. For the analyzed indirect utility function of consumers when selected the package that has different level in each attribute. Conditional logit models comprising package attributes were estimated for all samples and various sub-samples regarding individuals’ socio-demographic characteristics such as gender, monthly income, status, and educational background. The results found football content is the most importance characteristic that affecting the package purchasing decision, follow by additional service, video quality, movies and series content respectively. The models were then used to compute the marginal willingness to pay for each attribute levels. The result showed that the consumers willing to pay more if the attribute is football content, offering hi-speed internet, video quality (high definition), series, movies, and entertainment respectively.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2558
Degree Name: เศรษฐศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: เศรษฐศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50409
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2015.1019
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2015.1019
Type: Thesis
Appears in Collections:Econ - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5685161329.pdf3.93 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.