Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52101
Title: ผลการจัดประสบการณ์ทางภาษาโดยใช้เทคนิคการเล่านิทานวงกลมที่มีต่อความสามารถทางการพูดของเด็กอนุบาล
Other Titles: Effects of organizing experience by using storytelling circle to enhance oral language ability of kindergarteners
Authors: ดวงใจ รุ่งเรือง
Advisors: วรวรรณ เหมชะญาติ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์
Advisor's Email: Worawan.H@Chula.ac.th
Subjects: ภาษา -- การศึกษาและการสอน
การเรียนรู้แบบประสบการณ์
การเล่านิทาน
นักเรียนอนุบาล
Language and languages -- Study and teaching
Experiential learning
Storytelling
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการจัดประสบการณ์ภาษาโดยใช้เทคนิคการเล่านิทานวงกลมที่มีต่อความสามารถทางการพูดของเด็กอนุบาลด้านโครงสร้างประโยคและความคล่องในการใช้ภาษา ตัวอย่างประชากรในการวิจัย คือ เด็กอนุบาลอายุ 5-6 ปีที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นอนุบาลปีที่ 2 ของโรงเรียนอนุบาลศิวภรณ์ จำนวน 14 คน แบ่งออกเป็นกลุ่มทดลองที่ใช้การจัดประสบการณ์ทางภาษาโดยใช้เทคนิคการเล่านิทานวงกลมจำนวน 7 คน และกลุ่มควบคุมที่ใช้การจัดประสบการณ์ทางภาษาแบบปกติ จำนวน 7 คน ระยะเวลาที่ใช้ในการดำเนินการทดลอง 10 สัปดาห์ แบ่งเป็นการทดสอบก่อนดำเนินการทดลอง 1 สัปดาห์ ดำเนินการทดลอง 8 สัปดาห์ และทดสอบหลังการทดลอง 1 สัปดาห์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบทดสอบความสามารถทางการพูดของเด็กอนุบาล ผลการวิจัยพบว่า หลังการทดลองกลุ่มทดลองมีคะแนนความสามารถทางการพูดสูงกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Other Abstract: The purpose of this research was to study effects of organizing experience by using storytelling circle to enhance oral language ability of kindergartners in terms of sentence structure and fluency. The samples were fourteen children at the age five to six years who enrolled at the second level of Siwaporn Kindergartners. The samples were devided into two group : 7 children each for an experimental group and a control group. The experimental group used the storytelling circle activities ; whereas the control group used the storytelling activities. Research duration was 10 weeks. The pre-test and post-test were administered one week before and after the instructional procedure. The research instrument was the test of enhance oral language ability of kindergartners.The research results were that after the field, the scores on oral language ability of experimental group were significantly higher than those of the control group at the .05 level.
Description: วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: ครุศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: การศึกษาปฐมวัย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52101
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.822
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.822
Type: Thesis
Appears in Collections:Edu - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
duangjai_ro_front.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_ch1.pdf1.03 MBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_ch2.pdf4.26 MBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_ch3.pdf1.33 MBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_ch4.pdf1.01 MBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_ch5.pdf705.38 kBAdobe PDFView/Open
duangjai_ro_back.pdf10.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.