Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5297
Title: การศึกษานิตยสารสตรีต่างประเทศฉบับภาษาไทยในการพัฒนาบุคลิกภาพ
Other Titles: A study of international woman magazines on personality development
Authors: กนิษฐา พึ่งวร
Advisors: อุบลวรรณ ปิติพัฒนะโฆษิต
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิเทศศาสตร์
Advisor's Email: Ubolwan.P@chula.ac.th
Subjects: วารสารสำหรับสตรี
บุคลิกภาพ
Issue Date: 2543
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาแนวคิดด้านการพัฒนาบุคลิกภาพที่ปรากฏอยู่ ในนิตยสารสตรีต่างประเทศฉบับภาษาไทย อันได้แก่ Elle Cleo และ Cosmopolitan โดยศึกษาถึงการนำความรู้ที่ได้รับจากการอ่าน ไปประยุกต์ใช้ในการพัฒนาบุคลิกภาพของผู้อ่าน ใช้การวิเคราะห์เนื้อหาเพื่อศึกษาถึงปริมาณและอัตราส่วน ของแนวคิดด้านการพัฒนาบุคลิกภาพที่ปรากฏอยู่ในโฆษณาเชิงพาณิชย์ โฆษณาเชิงวิชาการ และเนื้อหาของนิตยสารดังกล่าว นอกจากนี้ยังสำรวจ ความคิดเห็นของผู้อ่านและการสัมภาษณ์เพื่อนำข้อมูล มาเปรียบเทียบกับข้อมูลที่ได้จากการวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1. จากการวิเคราะห์เนื้อหาแสดงให้เห็นว่านิตยสารทั้ง 3 ชื่อฉบับเสนอแนวคิดเกี่ยวกับการพัฒนาบุคลิกภาพภายนอก ด้านการแต่งกายสูงสุด ส่วนการพัฒนาบุคลิกภาพภายใน ปรากฏแนวคิดด้านการสร้างความเชื่อมั่นในตนเองมากที่สุด ซึ่งสอดคล้องกับแนวคิดส่วนใหญ่ที่ผู้อ่านได้อ่านพบในนิตยสาร 2. ผู้อ่านนิตยสารได้รับความรู้เกี่ยวกับการพัฒนาบุคลิกภาพภายนอก และนำไปประยุกต์ใช้ในระดับสูง ส่วนความรู้เกี่ยวกับการพัฒนาบุคลิกภาพในนั้นผู้อ่านได้รับความรู้ ในระดับปานกลางแต่นำไปประยุกต์ใช้ในระดับสูง เมื่อเปรียบเทียบผู้ที่อ่านนิตยสาร Elle Cleo และ Cosmopolitan พบว่ามีค่าเฉลี่ยของการนำความรู้ที่ได้จากการอ่านไปประยุกต์ใช้ อย่างไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3. ผู้อ่านนิตยสารเห็นว่าความรู้ด้านการพัฒนาบุคลิกภาพ ช่วยสร้างความมั่นใจในการแสดงออกทางกายและทางความคิดมากขึ้น จากการสัมภาษณ์ ผู้อ่านพบว่าตนเองมีพัฒนาการทางบุคลิกภาพที่ดีขึ้น หลังจากติดตามอ่านนิตยสารดังกล่าวมากกว่า 1 ปี และพบว่านิตยสารมีอิทธิพลในการตัดสินใจเปลี่ยนรูปลักษณ์ทางกาย และรูปแบบทางความคิด ซึ่งผู้อ่านมีความพึงพอใจในบุคลิกภาพที่เปลี่ยนแปลงไปในทางที่ดีขึ้น
Other Abstract: Focused on the study of the concept of presonality development that appeared in three international woman magazines, namely, Elle, Cleo and Cosmopolitan. It also focused on how readers adapted knowledge gained from reading these magazines to improve their personality. The research methodology was based on opinion surveys, formal interviews and content analysis. The content analysis documented and compared to the concept of personality development in advertisements, advertorials and articles in the three publications. The results of this study are as follows: 1. Content analysis indicated that the concept of dress, including clothing, make up and hairstyle was the most common topic concerning external personality and the concept of self-confidence was the most common topic concerning internal personality. This is consistent with the perceptions of readers in surveys and interviews. 2. The readers gained knowledge of external personality and use this information to develop their personality at a high level. Readers gained knowledge of internal personality at a medium level but used this information to develop their personality at a high level. The comparison between readers of Elle, Cleo and cosmopolitan found their average application of information from the magazines was not different with a statistical significant value of .05. 3. The readers perceived that this knowledge of personality development helped them to increase their self-confidence, in terms of both their own internal perception and the way that they relate to others. The interviews showed that reader found that they were able to develop their personalities in a positive way after reading the magazines for one year. Readers were satisfied with the way that these magazines influenced their self-image and thoughts.
Description: วิทยานิพนธ์ (นศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543
Degree Name: นิเทศศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิเทศศาสตรพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/5297
ISBN: 9741306199
Type: Thesis
Appears in Collections:Comm - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ganitta.pdf2.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.