Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53520
Title: การศึกษากระบวนท่ารำในพิธีรำผีมอญ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี กรณีศึกษา กระบวนท่ารำของผู้ประกอบพิธี นางสมจิตร หลวงพันเทา
Other Titles: Study of Dance in Spirit Dance of Mon Photharam District Ratchaburi Province case study : dance of Mrs.Somchit Luangpantao
Authors: อุบลวรรณ โตอวยพร
Advisors: มาลินี อาชายุทธการ
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะศิลปกรรมศาสตร์
Advisor's Email: malinee_ae@yahoo.co.th
Subjects: สมจิตร หลวงพันเทา
รำผีมอญ
มอญ -- พิธีทางศาสนาและพิธีกรรม -- ไทย -- โพธาราม (ราชบุรี)
มอญ -- ไทย -- โพธาราม (ราชบุรี)
การรำทางศาสนา -- ไทย -- โพธาราม (ราชบุรี)
การนับถือบรรพบุรุษ -- ไทย -- โพธาราม (ราชบุรี)
โพธาราม (ราชบุรี) -- ความเป็นอยู่และประเพณี
Somchit Luangpantao
Dance in Spirit
Religious dance -- Thailand -- Ratchaburi
Mon (Southeast Asian people) -- Thailand -- Photharam (Ratchaburi)
Mon (Southeast Asian people) -- Rites and ceremonies -- Thailand --
Ancestor worship -- Thailand -- Photharam (Ratchaburi)
Photharam (Ratchaburi) -- Manners and customs
Issue Date: 2551
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: ศึกษาองค์ประกอบของพิธีรำผีมอญ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี และศึกษากระบวนท่ารำอันเป็นเอกลักษณ์ของพิธีรำผีมอญอำเภอ โพธาราม จังหวัดราชบุรี โดยศึกษากระบวนท่ารำของผู้ประกอบพิธี คือ นางสมจิตร หลวงพันเทา ผลการวิจัยพบว่า พิธีรำผีมอญเป็นพิธีที่เกิดจากความเชื่อเรื่องการนับถือผีบรรพบุรุษของชาวมอญ เป็นพิธีกรรมที่มีกระบวนท่ารำเป็นหัวใจหลักในการดำเนินพิธี โดยมี "โต้ง" เป็นผู้ดำเนินพิธีด้วยการร่ายรำกระบวนท่ารำต่างๆ ประกอบการบรรเลงดนตรี ในชุมชนมอญ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี มีโต้งเพียงคนเดียวเท่านั้น คือ โต้งสมจิตร หลวงพันเทา ที่มีการสืบทอดกระบวนท่ารำพิธีรำผีกันมาหลายชั่วอายุคน สาเหตุการจัดพิธีรำผีมอญเกิดจากการผิดผีอย่างรุนแรง หรือการบนบานศาลกล่าวเพื่อให้ได้ในสิ่งที่ต้องการ มีวัตถุประสงค์เพื่อทำให้ผีพอใจ และหรือให้อภัยในสิ่งที่ลูกหลานทำผิดและกลับมาปกปักรักษาเช่นเดิม พิธีรำผีจะจัดในเดือนคู่นิยมจัดพิธีมากที่สุดในเดือนหกโดยเว้นกระทำในวันพระ วันเสาร์ และในช่วงเข้าพรรษา รูปแบบของพิธีรำผีมอญมีทั้งสิ้น 32 ขั้นตอน สามารถแบ่งออกได้เป็น 6 ช่วง ได้แก่ การกำจัดสิ่งไม่ดี การเชิญผีบรรพบุรุษ การบูชาผีบรรพบุรุษ การเลี้ยงผีบรรพบุรุษ การละเล่นรื่นเริงและการเสี่ยงทายอนาคต จากการวิจัยสามารถสรุปกระบวนท่ารำในพิธีรำผีมอญได้ 3 ประเภท คือกระบวนท่ารำหลัก กระบวนท่ารำเฉพาะขั้นตอนที่โต้งรำเดี่ยว กระบวนท่ารำเฉพาะขั้นตอนที่โต้งรำนำและมีผู้รำ รำตาม มีกระบวนท่ารำที่เป็นเอกลักษณ์ของโต้งสมจิตร หลวงพันเทา ได้แก่ ท่านั่งรำมือเปล่า ท่ายืนรำมือเปล่า ท่ารำใบขาไก่ดำ ท่ารำฮะโก่ง ท่ารำดาบ ท่ารำหอก ท่ารำพานเทียน ท่ารำรอบต้นหว้า ท่ารำทะแยมอญ และท่ารำทุกมะพร้าว รูปแบบของการแสดงในช่วงเพลงช้าท่ารำเป็นการเชิญผีบรรพบุรุษ ช่วงที่สองเป็นเพลงเร็ว ท่ารำสื่อถึงการปัดเป่าและต่อสู้กับสิ่งไม่ดี ลักษณะของท่ารำจะเน้นการวาดแขนจากข้างหนึ่งไปอีกข้างหนึ่ง แขนอยู่ระดับตั้งแต่เหนือศีรษะจนถึงระดับเอว การเคลื่อนที่ของเท้าในเพลงช้าใช้การเลื่อนเท้า และตบเท้าอยู่กับที่ในเพลงเร็วใช้การเขย่งเท้า และการกระโดดเป็นหลัก การเลื่อนเท้านี้แสดงให้เห็นถึงนาฏยลักษณ์ที่สำคัญของนาฏยศิลป์มอญ ที่ปรากฎอยู่ในการแสดงของชาวมอญไม่ว่าจะเป็นชุมชนใดก็ตาม กระบวนท่ารำที่ประกอบในพิธีรำผีมอญ ทำให้เห็นถึง บทบาท หน้าที่ของนาฏยศิลป์ในพิธีกรรม ที่เป็นสื่อกลางในการสื่อสารกับสิ่งเหนือธรรมชาติอีกด้วย กระบวนท่ารำในพิธีดังกล่าวนี้ยังคงอยู่คู่กับพิธีรำผีมอญไปตราบเท่าที่ชาวมอญ อำเภอโพธาราม จังหวัดราชบุรี ยังคงนับถือผีบรรพบุรุษอยู่ แต่อาจมีการปรับเปลี่ยนให้เหมาะสมกับยุคสมัย
Other Abstract: Study the fundamental elements of Rum Phi Mon (Mon spirit dance) in Photharam District of Ratchaburi Province and its unique dance styles Through the dances of Mrs. Somchit Luangpantao, a ritual practitioner. The research findings reveal that Rum Phi Mon ritual is originated from the Mon people's belief in ancestor worship. The Mon spirit dance centers on the dances performed by a ritual practitioner, known as "Tong", who conducts the ritual by performing various dances in accompaniment to music. There is only "tong" in the Mon community of Photharam District of Ratchaburi Province, Mrs. Somchit Luangpantao. Rum phi Mon dance in this community has been transmitted for many generations. The main reasons behind the holding of Rum Phi Mon ritual are to rectify any serious transgression of one's ancestor spirit or to request their favors in certain problems. Rum Phi Mon ritual is held to please one's ancestor spirit or to ask their forgiveness for one's misconducts and to regain the spirits' protection. Rum Phi Mon ritual is generally held in a month of even number, the sixth month being the most of the year the ritual. However, the Mon people refrain from holding this ritual on Buddhist holy days, Saturdays and Khao Phansa (Buddhist Lent). There are a total of 32 ritual steps in the performance of Rum Phi Mon, which can be grouped into 6 phases : Eimination of misfortune, Invitation of ancestor spirits, Ancestor spirit worship, Food offering to ancertor spirits, Entertainment, and Divination. From this research the dance styles of Rum Phi Mon can be summarized into 3 categories : Principal dance steps, Specific dance steps for Tong's solo dances, and Specific dance steps for a dance in which a Tong leads and other dancers follow. Unique characteristic dance styles of Tong Somchit Luangpantao are : Dancing with empty hands while sitting, Dancing with empty hands while standing, Black chicken's leg dance, Hakhong dance, Sword dance Spear dance, Phan Tian (pedestal tray for candle) dance, Dancing around a Wah tree, Tayae Mon Dance, and Coconut shell cracking dance. The ritual begins with slow dances to invite ancestor spirit to the ritual venue, followed by quick dances to fight against and ward off misfortunes ; focusing on the moving of the arms from side to side, positioning the arms at different levels from overhead to waist levels. In slow dances the dancer's feet are shifted and stomped on fixed position, while dancing on foot and jumping are mainly used in quick dances. These feet movements are fundamental to the traditional Mon dances and are always present in the performing arts of all Mon communities. The dance styles employed in Rum Phi Mon ritual reveal the roles and functions of dances in a ritual that allows human to communicate and mediate with supernatural beings. These dance styles will persist along with the Rum Phi Mon ritual as long as the Mon people in Phothram district of Ratchaburi Province continue to adhere to their belief in ancestor worship. The dance will, to some extent, be modified to keep pace with other changes in each period.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นาฏยศิลป์ไทย
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/53520
URI: http://doi.org/10.14457/CU.the.2008.962
metadata.dc.identifier.DOI: 10.14457/CU.the.2008.962
Type: Thesis
Appears in Collections:Fine Arts - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
u-bonwan_to_front.pdf1.29 MBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch1.pdf767.34 kBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch2.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch3.pdf893.84 kBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch4.pdf8.13 MBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch5.pdf5.31 MBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_ch6.pdf904.58 kBAdobe PDFView/Open
u-bonwan_to_back.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.