Please use this identifier to cite or link to this item: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62956
Title: การเคลือบผิวเหล็กด้วยกระบวนการโซลเจลพื่อป้องกันการกัดกร่อน (ปีที่ 2) : รายงานฉบับสมบูรณ์
Other Titles: Sol-gel coatings for corrosion protection of steel (2nd year)
Authors: สุพิณ แสงสุข
กนกวรรณ แสงเกียรติยุทธ
ปราณี รัตนวลีดิโรจน์
Email: supin.t@chula.ac.th
Kanokwan.S@Chula.ac.th
Pranee.R@Chula.ac.th
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. สถาบันวิจัยโลหะและวัสดุ
Subjects: กระบวนการเคลือบผิว
เหล็กกล้า -- การกัดกร่อน
Issue Date: 2557
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: สารประกอบโซลเจล 2 ชนิด ได้แก่ ไทเทเนียโซลและไฮบริดโซลเจล ถูกเตรียมขึ้นเพื่อใช้เคลือบผิวเหล็ก ไทเทเนียโซลสังเคราะห์ได้จากไทเทเนียมไดไอโซโพพอกไซด์ บิสอะเซททิลอะซีโตเนต (Titanium diisopropoxide bisacetylacetonate, TIAA) และ 1,3 โพรเพนไดอัล (1,3 propanediol) และไฮบริดโซลเจลเตรียมจากการผสมระหว่างไทเทเนียโซลและพอลิไวนิลบิวทีรัล อัตราเร็วในการจุ่มเคลือบผิวในขั้นตอนการเคลือบผิวและขั้นตอนการทำให้ชิ้นงานตัวอย่างแห้งหลังการเคลือบผิวมีการปรับเปลี่ยน ในการทดลองนี้ใช้สี 2 ชนิด ได้แก่ สีอะคริลิกชนิดสเปรย์และสีน้ำมัน ตัวอย่างชิ้นงานเหล็กหลักการเคลือบผิวด้วยไทเทเนียโซลและไฮบริดโซลเจลแล้วจะถูกเคลือบผิวด้วยสี การยึดติดระหว่างสีและชิ้นงานเหล็กถูกทดสอบด้วยวิธี Cross-Cut tape test ผลการทดลองแสดงให้เห็นว่าการยึดติดระหว่างสีและชิ้นงานเหล็กเพิ่มขึ้นเมื่อชิ้นงานเหล็กมีการเคลือบผิวด้วยไทเทเนียโซลหรือไฮบริดโซลเจลก่อนการเคลือบผิวด้วยสี โดยเฉพาะอย่างยิ่งตัวอย่างที่พ่นด้วยสีอะคริลิก สำหรับการทดสอบความต้านทานการกัดกร่อนด้วยเทคนิคละอองเกลือ ชิ้นงานเหล็กที่เคลือบผิวด้วยไทเทเนียโซลหรือไฮบริดโซลเจลก่อนการพ่นสีอะคริลิก แสดงให้เห็นว่าต้านทานการกัดกร่อนได้สูงกว่าตัวอย่างที่ไม่เคลือบผิวด้วยโซลหรือไฮบริดโซลเจล สำหรับการป้องกันการกัดกร่อนที่ดีที่สุด คือตัวอย่างเหล็กที่ถูกเคลือบผิวด้วยไทเทเนียโซลโดยการจุ่มเคลือบผิวที่อัตราเร็วการจุ่มเคลือบผิวที่ 1600 มิลลิเมตรต่อนาที
Other Abstract: Two types of sol-gel i.e. titania sol and hybrid sol-gel were used for coating on iron surface. Titania sols were prepared using Titanium diisopropoxide bisacetylacetonate (TIAA) and 1,3 propanediol, and hybrid sol-gels were prepared by mixing titania sol with polyvinyl butyral. Dip coating speeds in sol-gel coating step and drying temperatures after coating were varied. In this experiment, two different types of paint were used which are acrylic spray paint and oil paint. The iron samples after coating with titania sol and hybrid sol-gel were coated with paints. Adhesion between paint and iron samples was tested by Cross-Cut tape test. The results showed that adhesion between paint and iron samples was increased when the iron samples were coated with titania sol or hybrid sol-gel before painting especially for the samples painted with acrylic paint. In the case of corrosion resistance test using salt spray technique, the iron samples coated with titania sol or hybrid sol-gel before spraying with acrylic paint showed higher corrosion resistance than the samples without sol or hybrid sol-gel coating. For the best corrosion protection, the iron samples were coated with titania sol at dipping speed of 1600 mm min⁻¹ and dried at 100°C before painting with acrylic paint.
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/62956
Type: Technical Report
Appears in Collections:Metal - Research Reports

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Supin S_Res_2557.pdf2.99 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.