Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65909
Title: การเลือกวิธีแก้ปัญหาในสถานการณ์ในชีวิตประจำวัน ที่มีระดับความเกี่ยวข้องทางอารมณ์แตกต่างกันของผู้ใหญ่ตอนต้น
Other Titles: Selection of problem solving styles in everday life situations with different levels of emotional involvement of eary adults
Authors: สลักจิต บุญยะรังสรรค์
Advisors: ศิรางค์ ทับสายทอง
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะจิตวิทยา
Advisor's Email: sirang.T@chula.ac.th
Subjects: การแก้ปัญหา
อารมณ์
Issue Date: 2544
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงวิธีแก้ปัญหาในสถานการณ์ในชีวิตประจำวันที่มีระดับความเกี่ยวข้องทางอารมณ์แตกต่างกันของผู้ใหญ่ตอนต้น กลุ่มตัวอย่างมีจำนวนทั้งสิ้น 180 คน ประกอบด้วยเพศชาย 90 คน และเพศหญิง 90 คน จากกลุ่มอาชีพรับราชการ พนักงานรัฐวิสาหกิจ และพนักงานบริษัทเอกชน งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการเลือกวิธีแก้ปัญหาและระดับอารมณ์ที่เกี่ยวข้อง โดยวิธีแก้ปัญหาแบ่งเป็น 4 แบบ คือ การจัดการกับปัญหาโดยตรง การวิเคราะห์ปัญหาโดยใช้เหตุผล การยอมทำตามโดยปราศจากข้อโต้แย้งและการหลีกเลี่ยงการคิดถึงและปฏิเสธปัญหา ระดับความเกี่ยวข้องทางอารมณ์แบ่งเป็น 3 ระดับ คือ ระดับตํ่า ปานกลาง และสูง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ การทดสอบไคสแควร์ (Chi - Square test) ผลการวิลัยพบว่า 1. ระดับอารมณ์ร่วมมีความสัมพันธ์กับการเลือกวิธีแก้ปัญหาอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 (p<001) 2. ในระดับอารมณ์ร่วมตํ่าผู้ใหญ่ตอนต้นใช้วิธีการแก้ปัญหาทั้ง 4 แบบไม่แตกต่างกัน ในระดับอารมณ์ร่วมปานกลางผู้ใหญ่ตอนต้นใช้วิธีแก้ปัญหาแบบจัดการกับปัญหาโดยตรง และในระดับอารมณ์ร่วมสูงผู้ใหญ่ตอนต้นใช้วิธีแก้ปัญหาแบบวิเคราะห์ปัญหาโดยใช้เหตุผลและการยอมทำตามโดยปราศจากข้อโต้แย้ง
Other Abstract: The purpose of this study was to study the selection of problem solving styles in everyday life situations with different level of emotional involvement of early adults. Subjects were 180 early adults (90 males and 90 females), whose occupations were government officers, government enterprise offices, and private employees. The research attempted to identify the relationship between the selection of problem solving styles and the levels of emotional involvement. The former was classified into 4 styles : problem-focused action, cognitive-problem analysis, passive-dependent behavior, and avoidant thinking and denial. The latter was classified into 3 levels : low, medium, and high. The data was analyzed by Chi-Square test. The results were as follows : 1. The level of emotional involvement and the selection of problem solving styles in everyday life situations are statistically related at the significance level of .001 (p<001 ). 2. In the low emotional involvement 1 the selection of problem solving styles of early adults appears not to be different 1 in the medium emotional involvement 1 major problem solving style used by early adults is problem-focused action, and in the high emotional involvement, two major styles used by early adults are cognitive-problem analysis and the passive-dependent behavior.
Description: วิทยานิพนธ์ (ศศ.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2544
Degree Name: ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: จิตวิทยาพัฒนาการ
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65909
ISBN: 9741701268
Type: Thesis
Appears in Collections:Psy - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Saluckjit_bo_front_p.pdf764.23 kBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_ch1_p.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_ch2_p.pdf873.95 kBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_ch3_p.pdf845.65 kBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_ch4_p.pdf734.91 kBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_ch5_p.pdf650.54 kBAdobe PDFView/Open
Saluckjit_bo_back_p.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.