Please use this identifier to cite or link to this item: https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66500
Title: มาตรการทางกฎหมายเพื่อการจัดการจดหมายอิเล็กทรอนิกส์ที่ผู้รับไม่พึงประสงค์ (Spam mail)
Other Titles: Unsolicited commercial email : mechanisms for control
Authors: ศศิมา ศรีพจน์ธรรม
Advisors: อิทธิพล ศรีเสาวลักษณ์
Other author: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะนิติศาสตร์
Advisor's Email: Eathipol.S@Chula.ac.th
Subjects: สแปม (จดหมายอิเล็กทรอนิกส์)
สแปม (จดหมายอิเล็กทรอนิกส์) -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ
จดหมายอิเล็กทรอนิกส์
จดหมายอิเล็กทรอนิกส์ -- กฎหมายและระเบียบข้อบังคับ
Issue Date: 2548
Publisher: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Abstract: การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา วิเคราะห์ เปรียบเทียบแนวคิดและมมาตรการทางกฎหมายในการจัดการกับจดหมายอิเล็กทรอนิกส์ที่ผู้รับไม่พึงประสงค์ (สแปมเมล) ที่กำลังเป็นปัญหาสำคัญของหลายประเทศในปัจจุบัน โดยมุ่งหมายที่จะหารูปแบบและมาตรการทางกฎหมายที่เหมาะสมสำหรับประเทศไทยในการจัดการกับปัญหาดังกล่าวที่มีแนวโน้มเพิ่มสูงขึ้นมากต่อไป ในการศึกษาวิจัย ผู้วิจัยได้ค้นคว้า วิเคราะห์ข้อมูลเอกสารทั้งในประเทศและต่างประเทศ เพื่อทำการเปรียบเทียบมาตรการต่าง ๆ ที่ต่างประเทศนำมาใช้ โดยเฉพาะประเทศที่มีความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีสูงอย่างสหรัฐอเมริกา กลุ่มประเทศยุโรป และเกาหลีใต้ จากการศึกษาพบว่า มาตรการทางกฎหมายในการจัดการกับปัญหาสแปมเมลในประเทศไทยยังมีความล้าหลังและไม่ทันต่อความก้าวหน้าทางเทคโนโลยีที่จำต้องอาศัยมาตรการเบื้องต้นในการป้องกันตัวเอง มาตรการการทางเทคนิค และมาตรการทางกฎหมายเฉพาะประกอบเข้าด้วยกัน เพื่อให้การจัดการกับปัญหาเป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพ อย่างไรก็ดี การทำการตลาดโดยวิธีการส่งสแปมเมลนั้นสามารถกระทำได้ เพียงแต่ต้องอาศัยมาตรการทางกฎหมายเพื่อกำหนดขอบเขตและกนวทางที่เหมาะสมสำหรับผู้ประกอบการในการทำการตลาดโดยการส่งสแปมเมลต่อไป
Other Abstract: The Objective of this research is to study the comparison and analyze the concept and measures to deal with unsolicited commercial email (spam mail) which is becoming a great problem around the world. This research aimed at ascertaining appropriate legal measures for Thailand in the areas of spam mail. Furthermore, it also includes a relevant collection of spam mail data, which consists of within and outside Thailand. The data is further analyzed and compared the measures of each country. Which had high technology such: as USA, EU and KOREA Result getting from studying is about the legal measures, in order to deal with the spam mail problems in Thailand, that have not been proper and unable to reached the level of advanced technology. In this regard, the suitable measures of the aforesaid are that self-defense measures, technical measures and specific legal measures which these all must apply in accordance with each other for solving problems efficiently. However, it could say that the marketing by sending spam mail is available under some restrictive legal measures within the confine of an area and suitable practice for the operator to carry on their business.
Description: วิทยานิพนธ์ (น.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548
Degree Name: นิติศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level: ปริญญาโท
Degree Discipline: นิติศาสตร์
URI: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/66500
ISBN: 9741432933
Type: Thesis
Appears in Collections:Law - Theses

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sasima_sr_front_p.pdf956.08 kBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_ch1_p.pdf908.49 kBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_ch2_p.pdf1.8 MBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_ch3_p.pdf4.14 MBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_ch4_p.pdf1.94 MBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_ch5_p.pdf784.04 kBAdobe PDFView/Open
Sasima_sr_back_p.pdf1.28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.