Please use this identifier to cite or link to this item:
https://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69982
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | ใจทิพย์ ณ สงขลา | - |
dc.contributor.author | วรัชญ์ น่วมอยู่ | - |
dc.contributor.other | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. คณะครุศาสตร์ | - |
dc.date.accessioned | 2020-11-11T13:34:05Z | - |
dc.date.available | 2020-11-11T13:34:05Z | - |
dc.date.issued | 2562 | - |
dc.identifier.uri | http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/69982 | - |
dc.description | วิทยานิพนธ์ (ค.ม.)--จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2562 | - |
dc.description.abstract | การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ด้วยกระบวนการออกแบบ เพื่อส่งเสริมการคิดอย่างเป็นระบบของนักเรียนประถมศึกษา 2) ศึกษาผลการใช้ชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ด้วยกระบวนการอกแบบ เพื่อส่งเสริมการคิดอย่างเป็นระบบของนักเรียนประถมศึกษา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนประสาทวิทยานนทบุรี ปีการศึกษา 2561 จำนวน 24 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ แบบทดสอบวัดการคิดอย่างเป็นระบบของชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ และแบบสังเกตพฤติกรรมการคิดอย่างเป็นระบบ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าประสิทธิภาพ และการทดสอบค่าที (t-test) ผลการวิจัยพบว่า ชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ด้วยกระบวนการออกแบบ เพื่อส่งเสริมความสามารถในการคิดเชิงระบบของนักเรียนประถมศึกษา ประกอบด้วย 4 องค์ประกอบได้แก่ (1) ครู (2) นักเรียน (3) สื่อการเรียนรู้ และ (4) การวัดและประเมินผล และมีขั้นตอนของการจัดการเรียนรู้ด้วยกระบวนการออกแบบ ประกอบด้วย 6 ขั้นตอน ได้แก่ (1) ขั้นนำเสนอสถานการณ์ (2) ขั้นพิจารณาปัญหา (3) ขั้นพัฒนาแนวทางการคิด (4) ขั้นเรียนรู้ผลงานกลุ่ม (5) ขั้นทดสอบปรับปรุงและประเมินผล (6) ขั้นสรุปรวมแลกเปลี่ยนการเรียนรู้ และจากการทดลองผลคะแนนจากการทดสอบความสามารถในการคิดอย่างเป็นระบบของชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ .05 | - |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research were 1) to develop instructional package of mechanical robot with design process to enhance system thinking of elementary school students and 2) to study the pre-test and post-test scores after learning with the instructional package. The sample included 24 Prathomsuksa 6 students at Prasartvidhyanonthaburi School in semester 2 of academic year 2018. The research instruments involved instructional package of mechanical robot, achievement test, and questionnaire. Data were statistically analyzed in mean, standard deviation, efficiency, and t-test. The findings revealed as follows instructional package of mechanical robot with design process to enhance system thinking of elementary school students. this comprises four components; namely, (1) Teacher, (2) Students, (3) Learning media, and (4) Measurement and Evaluation. In this regard, there are six phases in the process of learning management through design process as follows: (1) Presenting the situation phase, (2) Evaluating the problem phase, (3) Developing thinking process phase, (4) Learning group work phase, (5) Testing, improving and evaluating phase, and (6) Summarizing and exchanging knowledge phase. and The experimental result indicated that the post-test mean score after learning with the package were significantly higher than the pre-test mean score at the .05 level. | - |
dc.language.iso | th | - |
dc.publisher | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.relation.uri | http://doi.org/10.58837/CHULA.THE.2019.608 | - |
dc.rights | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject.classification | Social Sciences | - |
dc.title | การพัฒนาชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ด้วยกระบวนการออกแบบ เพื่อส่งเสริมการคิดอย่างเป็นระบบของนักเรียนประถมศึกษา | - |
dc.title.alternative | Development of instructional package of mechanical robot with design process to enhance system thinking of elementary school students | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.degree.name | ครุศาสตรมหาบัณฑิต | - |
dc.degree.level | ปริญญาโท | - |
dc.degree.discipline | เทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา | - |
dc.degree.grantor | จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย | - |
dc.subject.keyword | ชุดการสอนกลไกหุ่นยนต์ | - |
dc.subject.keyword | การเรียนรู้ด้วยกระบวนการออกแบบ | - |
dc.subject.keyword | การคิดอย่างเป็นระบบ | - |
dc.subject.keyword | INSTRUCTIONAL PACKAGE OF MECHANICAL ROBOT | - |
dc.subject.keyword | DESIGN PROCESS LEARNING | - |
dc.subject.keyword | SYSTEM THINKING | - |
dc.identifier.DOI | 10.58837/CHULA.THE.2019.608 | - |
Appears in Collections: | Edu - Theses |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
5983876327.pdf | 1.78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.